Hoci zápis do ZUŠ bol už dávno, niektoré ponúkajú ešte voľné miesta, takže sa oplatí tam zatelefonovať alebo osobne zájsť na začiatku septembra. Kam všade môžete prihlásiť dieťa, podľa čoho vyberať radí Natália Krištofiaková z OZ Krúžky v škole.
Kedy začať
- mnoho organizácií začína deti rozvíjať už od veku 3 rokov
- v tomto veku dieťa už vie udržať akú-takú pozornosť a vie sa pre niečo nadchnúť
- dieťa však treba motivovať a pomôcť mu nájsť radosť v rôznych činnostiach
- vhodné sú tanečný či keramický krúžok, kde si trénujú aj jemnú motoriku
Spýtajte sa
- najlepším testom, ako zistiť, do ktorého krúžku prihlásiť dieťa, je všímať si ho a pozorovať
- nie sú potrebné žiadne hodnotenia, stačí, ak rodičia poznajú záľuby svojho dieťaťa
- nepodceňujte výber krúžku, pretože môže byť dôležitým momentom, keď sa dieťa rozhodne, čo bude v život robi
Ako často
- väčšinou sa deti stretávajú raz za týždeň
- dieťa si môže jednotlivé krúžky vyskúšať a vybrať si ten, ktorý ho chytil za srdce
- ak dieťa navštevuje športový či hudobný krúžok, hodiny sú viackrát do týždňa, aby sa zdokonalilo
Komunikácia
- je dobré rozprávať sa v pravidelných intervaloch s lektorom, ktorý krúžok vedie
- od neho zistíte, ako sa dieťa na hodinách správa, či ho to zaujalo, alebo tam chodí len preto, že nechce zraniť rodičov
Skúšajte
- dieťa je nerozhodné a potrebuje čas, aby vyskúšalo viacero aktivít
- namixujte dieťaťu viacero krúžkov podľa toho, čo ho baví a čo si myslíte, že by ho mohlo osloviť
- odborníci majú skúsenosť, že nádejného športovca začne po čase viac baviť hra na klavíri a opačne
Jazykové
- výučba sa zväčša robí hravou formou, a to prostredníctvom maľovania, divadla či iných zábavných aktivít
- dieťa získava vzťah k cudzím jazykom a odburáva strach komunikovať v cudzej reči
Hudobné
- nie je tajomstvom, že hra na hudobnom nástroji a matematické myslenie sú veľmi úzko späté, preto sa cvičením na nástroji nerozvíja len umelecké myslenie
- dieťa sa naučí rozpoznávať noty, základné melódie a získava hudobný sluch
Umelecké
- najčastejšie výtvarná výchova, niekedy samostatne aj keramický krúžok
- rozvíjajú sa: jemná motorika, kreativita, predstavivosť a umelecké cítenie
- sú vhodné pre všetky deti, často aj hyperaktívne dieťa sa dokáže hrať s hlinou a aj hodinu sedieť na jednom mieste
Tanečné
- naučia sa základné pohybové zručnosti, správne držanie tela, orientáciu a pohyb v priestore
- začnú cítiť nielen rytmus a hudbu, ale rozvíjajú aj spoluprácu v tíme
Intelektové
- deti sa zoznamujú, ako funguje príroda, alebo ako sa zapájajú elektrické obvody
- budujú si pozitívny vzťah k fyzike, chémii a rozvíjajú si logické a inovatívne myslenie
Športové
- rozvíjajú si všeobecné pohybové schopnosti, ako sú rýchlosť, koordinácia, vytrvalosť, spolupráca, a predovšetkým tímového ducha
Dovoľte experimentovať
Lenka Uherová, psychologička
Umelecké školy ešte prijímajú
Erika Fáberová, riaditeľka ZUŠ Ľudovíta Rajtára, Bratislava
Na začiatku školského roka sa ešte upravuje počet žiakov, ktorí nastúpia do základnej umeleckej školy. Voľné miesta máme ešte na odbor spev, výtvarny či literárno-dramatický odbor. Žiaci môžu ešte študovať aj na niektoré hudobné nástroje, ako je violončelo, bicie či priečnu a zobcovú flautu.