Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
05.08.2018 00:05 | Správy | Zaujímavosti
Video

Bratislavčan Roman Bíro má doma nevšedný poklad: Železnicu má priamo v dome

Všetko sa to začalo prvým vláčikom, ktorý dostal pod stromček ako desaťročný chlapec.

Dnes má bývalý riaditeľ leteckej prevádzky Roman Bíro (62) doma železnicu, ktorú staval trinásť rokov.

Rozprestiera sa na ploche 24 m² a je pastvou pre oči nielen pre tých, ktorým učarovala železnica. Veď posúďte sami!

Fotogaléria
8
fotiek v galérii

Keď sme prišli na návštevu k Bratislavčanovi Romanovi Bírovi, stratili sme reč. V suteréne domu totiž ukrýva dokonalé železničiarske múzeum. Na ploche 24 m2 sa tu premávajú súpravy elektrických vláčikov. Majiteľ tohto skvostu, paradoxne, celý život zasvätil leteckej doprave. „Dedo ma ako chlapca brával často na stanicu, kde sme pozorovali vlaky. Keď som dostal prvý vláčik značky Piko, začal som sa o túto zábavku viac zaujímať,“ rozhovorí sa pán Bíro, ktorý pred časom odišiel z pos­tu riaditeľa leteckej prevádzky do dôchodku. „Nechodím do krčmy, čas trávim s rodinou a pri mojich vlakoch,“ vraví a spustí prvú vlakovú súpravu, za ňou ďalšiu a ešte ďalšiu. Zo stanice zaznie ampliónové hlásenie o tom, že vlak práve odchádza z nástupišťa, z rušňa sa ozve typické hu-húúúú a vláčik sa rozbehne.

Otvoriť galériu

„Krajinka s vlakmi je postavená do rokov 1970 až 1990, keď bol podľa mňa najväčší rozmach železničnej dopravy v Československu. Mám tu set lokomotív pre jednosmernú a pre striedavú trakciu, to sú tie, ktoré jazdia napríklad v Bratislave,“ vysvetľuje nadšený „železničiar“ a dodáva, že veľa modelov lokomotív a aj budov na ploche je vyrobených ručne. Vláčiky ovláda cez počítač. „Celé je to zdigitalizované, naraz môžu ísť štyri súpravy. Všetko sú to modely, ktoré jazdili na našich tratiach.“

 

Kým pán Bíro vysvetľuje, ako to celé funguje, obzeráme si zelené plochy a svahy s kríkmi a stromami, domy, obchody, depo, tunely... Majiteľa stála táto krajinka „rozprávkovú“ finančnú investíciu. „Stálo ma to jedno veľmi veľké, drahé SUV,“ prezradí. Svojich dvoch synov však k svojej vášni nedokázal primäť. „Nechytilo ich to. Terajšie deti majú iný svet, toto je svet nás starších. Kedysi boli stanice plné vlakov. Dnes nájsť poriadny nákladný vlak je problém, všetko sa preváža kamiónmi,“ vzdychne si.

Zaujíma nás, či to ne­chcel predať do múzea a dostaneme jednoznačnú odpoveď. „To sa nedá kúpiť, lebo to neodnesiete z domu. Zničilo by sa to. Vlastne sa kvôli tomu s rodinou ani nemôžem presťahovať,“ smeje sa, no pripúšťa, že raz z tej miestnosti možno naozaj spraví múzeum.

Historický rušeň

Otvoriť galériu
Historický rušeň.
Zdroj: Michal Hanko

Parná lokomotíva je z povojnových rokov.

 

Budova stanice

Otvoriť galériu
Budova stanice.
Zdroj: Michal Hanko

Všetky stanice zodpovedajú štýlom stavieb v Československu.

 

Slovenská strela

Otvoriť galériu
Slovenská strela.
Zdroj: Michal Hanko

Najrýchlejšia súprava, ktorá u nás jazdila (160 km/h) s lokomotívou Gorila.

Sergej

Otvoriť galériu
Sergej.
Zdroj: Michal Hanko

Ruská lokomotíva z rokov 1970 až 1990. Sergej mal dvojtaktný motor z ponorky. Po rozdelení Československa ich stiahli, lebo mali vysokú spotrebu.

 

Depo

Otvoriť galériu
Depo.
Zdroj: Michal Hanko

Tu sú odstavené lokomotívy. Dnes už takéto depá nájdete málokde.

 

Parné lokomotívy

Povojnová parná lokomotíva Papagáj (vľavo) a naša najrýchlejšia rýchliková parná lokomotíva Albatros (vpravo). Vozila Slovenskú strelu z Prahy do Bratislavy.

Silák

Lokomotíva s názvom Dvojička, rad 131 na vozenie ťažkých nákladných vlakov.

Semafor

Otvoriť galériu
Semafor.
Zdroj: Michal Hanko

Vlaková doprava je zabezpečená 5-svetelnou rýchlostnou sústavou.

 

Čo ukrýva

  • maketa železnice sa rozprestiera na ploche 24 m²
  • obsahuje hlavnú dvojkoľajnú elektrifikovanú trať, ku ktorej je napojená dvojkoľajná vedľajšia trať s dieselovou prevádzkou
  • 9 tunelov, tri stanice a dve skryté nádražia s odstavenými súpravami
  • staval ju 13 rokov
  • vlaková súprava prejde jeden veľký oblúk - asi 20 m
  • štandardný model stojí 200 eur, na zakázku viac

 

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Novy Cas, Marika Eisler Studeničová

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Na snímke prezidentka SR Zuzana Čaputová
Občianska zbierka na muníciu pre Ukrajinu: Podporuje ju aj prezidentka! Aha, čo povedala
Takto si Kramár prišiel po svoju novopečenú dcérku.
Aké sú (ne)výhody otcovstva po 60-ke: Kto vie, či o tomto vedel čerstvý tato Maroš Kramár!
Veľké nešťastie: Postrelený muž v Rohožníku! Na miesto leteli záchranári
Hokejisti Spišskej Novej Vsi v piatom zápase semifinále play-off Tipos Extraligy hostili Košice.
Sp. Nová Ves - Nitra ONLINE: Sledujte prvý finálový zápas hokejovej extraligy
Andrej Babiš a Monika Babišová.
Foto
Andrej Babiš išiel s pravdou von: Rozvod po 30 rokoch! Emotívne slová o ich vzťahu
Predseda vlády SR Robert Fico (Smer-SD).
Premiér Fico o výraznej zmene v doprave: Tieto miesta by mohli byť oslobodené od diaľničnej známky
(ilustračná fotografia).
Odborníci WHO sú v šoku: Desivé odhalenie o vtáčej chrípke! Ochorenie sa rozšírilo aj na...
Minister Tomáš ohlásil nové opatrenie
Erik Tomáš prehovoril o podpore KDH pri 13. dôchodkoch: Čo im mal slúbiť?
Ruský prezident Vladimir Putin.
Ďalšia rana pod pás pre Rusov: Európska únia to nenechá len tak, pripravuje úder
Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg a ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Aktualizované
Je rozhodnuté! NATO podá Ukrajine štedrú pomocnú ruku: Pozrite sa, čo dostanú
Prezidentka Zuzana Čaputová
Foto
Čaputová o obavách odborníkov: Akékoľvek snahy ovládať kultúru sú prejavom nekultúrnosti
Meghan Markle
Meghan sa prepočítala: ODPADNETE, čo spôsobil jej nový kšeft! Smejú sa aj odborníci