Má maximálnu hmotnosť 227 ton a jeho úlohou je prevážať časti iných lietadiel. Beluga XL nadviaže na päť starších lietadiel, ktoré Airbus používa už 20 rokov. Krídla i časti trupov totiž montuje v rôznych továrňach. Belugy ich vozia na jedno miesto, kde ich zmontujú. Objem výroby sa však zvyšuje a kapacity Belúg XL už nestačia. Preto postavia päť nových.
Prvú z nich tento týždeň dokončili a vytiahli z hangára. Čaká ju 10 mesiacov testov a v roku 2019 vstúpi do služby. Nasledovať ju budú štyri ďalšie. Všetky staré aj nové Belugy XL budú minimálne päť rokov slúžiť spolu.
A aký je rozdiel? Nová má o šesť metrov dlhší a o meter širší nákladový priestor na chrbte trupu a uvezie o šesť ton viac. Zmestia sa do nej napríklad naraz dve krídla Airbusu A350, kým stará Beluga uviezla len jedno.
Cena za vývoj a výrobu 5 kusov - 1 miliarda eur
Dolet: 4 000 km
Dĺžka: 63 m
Výška: 19 m
Rozpätie: 60,3 m
Nosnosť: 53 t
Max. rýchlosť: 860 km/h
Max. hmotnosť: 227 t
Ďalšie vzdušné obry
- Nosnosť: 113 t
- Verzia upravená podobne ako pri Beluge XL
- Nosnosť: 250 t
- Momentálne najväčšie lietadlo
- Nosnosť: 250 t
- Prvý let sa čaká toto leto, je väčší ako Mrija