Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
14.11.2017 11:55 | Správy | Domáce správy
Infografika

Do Bratislavy dorazil prvý vlak z Číny: Tovar za 1 milión dolárov viezol 17 dní!

Máme sa na čo tešiť! Svetoznáma Hodvábna cesta, ktorou sa pred stáročiami z Ázie do Európy dostal papier či porcelán, je opäť v prevádzke.

Na Slovensko sa po 17-dňovej ceste dostal prvý nákladný vlak z Číny, ktorý bude pravidelne voziť spotrebný tovar do celej Európy. V tridsiatke kontajnerov priviezli oblečenie, elektroniku aj súčiastky, pričom dlhý stroj prešiel 11-tisíc km. Ak všetko dobre dopadne, Slováci budú podobné vlaky vídať až 2 000-krát do roka. Čo nám táto cesta prinesie?

Fotogaléria
8
fotiek v galérii

Prvý vlak po železnici z Číny až na Slovensko odštartoval éru novej významnej obchodnej trasy, ktorej súčasťou je Transsibírska magistrála. „Je to významná udalosť pre Slovensko, pretože po roku prichádza čínsky vlak do Bratislavy. Myslím si, že neostaneme pri skúšobnej prevádzke a pôjdeme v tomto ďalej,“ uviedol minister dopravy Árpad Érsek. Cesta vlaku z čínskeho Dalianu cez Rusko a Ukrajinu až na Slovensko trvala celkom 17 dní, pričom prešiel 10 500 kilometrov. V 30 kontajneroch priviezol vlak rozličný tovar, elektroniku, ale aj strojové súčiastky za vyše milión dolárov. Všetky vyložia na Slovensku a ďalej bude tovar smerovať buď po železnici, alebo kamiónovou dopravou ďalej k zákazníkom do celej strednej Európy.

Nemal jednoduchú cestu

 

Vlak z Číny je vôbec prvým, ktorého trasa vedie cez takmer celé územie Slovenska. Pri vstupe do našej krajiny však museli preložiť kontajnery medzi širokým a európskym železničným rozchodom. Slúži na to terminál Dobrá pri slovensko-ukrajinských hraniciach. „Čierna nad Tisou nie je prekladiskom pre kontajnery, preto sme ho preložili na Terminále kombinovanej dopravy Dobrá v sobotu, odkiaľ putoval do Bratislavy 542 kilometrov,“ uviedla hovorkyňa Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Silvia Kuncová. Vlak celú cestu absolvoval bez problémov. „Bol to prvý skúšobný vlak, či pôjde bezpečne, či nebudú problémy, čo sa týka trasy. Dokázali sme, že to išlo za časové obdobie, ktoré sme Číňanom sľúbili, takže na ťahu sú Číňania, či túto prepravu presmerujú cez nás,“ doplnila Kuncová.

Otvoriť galériu
Trasa vlaku.
Zdroj: infografika NČ

Krajine prinesie zisky

„Projekt Hodvábnej cesty považujem za jeden z najdôležitejších pilierov ďalšieho rozvoja národného hospodárstva Slovenska,” uviedla splnomocnenkyňa vlády pre iniciatívu Hodvábnej cesty Dana Meager, ktorá vyzdvihla rýchly a bezpečný spôsob prepravy. „To, že tovar bude naprieč Áziou prechádzať aj cez územie nášho malého Slovenska, aby sa ďalej dostal do Európy, je obrovským úspechom a vynikajúcou obchodnou príležitosťou. Prepravné kapacity Slovenska dnes nie sú ani zďaleka naplno využité,” skonštatoval minister Érsek, pričom chce vyložené vagóny na Slovensku naplniť, aby sa do Číny nevracali prázdne, čím by sa zvýšil vývoz aj slovenských produktov.

Príde k nám 2 000 vlakov

V druhej polovici budúceho roka by mal tento spoj fungovať dvakrát týždenne. V roku 2020 chce pritom Čína vypraviť 5 000 takýchto vlakov za rok, keďže sa pridajú aj ďalšie provincie. 2 000 z nich by mohlo prechádzať cez naše územie. Na východe Slovenska by malo vzniknúť logistické a obchodné zázemie, čo prinesie nielen pracovné miesta, ale aj rozvoj obchodu.

Piata automobilka na východe Slovenska?

Okrem Hodvábnej cesty sa reálne začína uvažovať o tom, že na Slovensko zavíta už piata automobilka. Čínsky výrobca elektromobilov Zhi Dou, ktorý je bratom švédskeho Volva, hľadá miesto, kde by mohol umiestniť svoje výrobky. „Aktuálne uvažujeme nad Slovenskom, Slovinskom, Poľskom, Maďarskom a Rumunskom,“ povedal pre Hospodárske noviny konateľ spoločnosti Branislav Kocper. Uvažujú práve o východnom Slovensku, ktoré má podľa neho zaujímavé priemyselné parky. S výrobou by mohli začať už v roku 2020 a vyrobiť tritisíc elektromobilov mesačne, pričom zamestnajú asi 500 ľudí.

 

Otvoriť galériu

 

Čína prinesie Slovákom prácu

Martin Reguli, ekonóm Nadácie F. A. Hayeka

Považujem to za prospešné pre naše hospodárstvo, pretože vytváranie akýchkoľvek obchodných vzťahov je pre krajinu dobré a ešte k tomu s takým partnerom, akým Čína je. Obchod môže byť dobrý pre kvalitnejšie prostredie, lepšie produkty či ceny. Druhá vec sú pracovné príležitosti z hľadiska potreby kvalifikovaných zamestnancov, ktorí sa budú starať o dopravu či logistiku.

Zlepšovanie infraštruktúry ako takej – viac vlakov zo zahraničia bude vytvárať ekonomický stimul na to, aby sa zvyšovala kvalita železničnej dopravy, ktorá by prinášala reálne vyšší ekonomický obrat a výhody pre Slovensko, pretože by to priamo súviselo s obchodom, na ktorý sa Slovensko naviazalo. Zo začiatku môžu byť vyššie náklady na prípravu projektu, ale je to dobrý signál toho, ako sa Európa obchodne v budúcnosti zamerá.

 

Čo skrývali kontajnery:

  • 2 x kontajner s elektronickými komponentmi
  • 3 x kontajner so strojovými súčiastkami
  • 25 x kontajner s rozličným tovarom

 

Hodvábna cesta

Hodvábna cesta bola významnou obchodnou trasou, ktorá spájala ďalekú Čínu s krajinami Stredomoria. Vznikla v 2. stor. pred Kristom a pretrvala až do obchodnej blokády Osmanskej ríše v roku 1453. Do Európy sa vďaka nej dostalo mnoho čínskych produktov a vynálezov, napríklad hodváb, porcelán či papier.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: lab, Novy Cas, mač, Július Tamáš

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Ruský prezident Vladimir Putin
Putin plánuje dôležitú návštevu: To, kam sa chystá, veľa napovie o budúcnosti Ruska
Český hokejový tréner Vladimír Růžička.
Foto
Bývalý tréner Slovana Bratislava má nové angažmán: Neuveríte, koho povedie Růžička!
Novi Sad, Serbia - May 5, 2015: McDonalds and McCafe Signs on Post to mark fast food restaurant. Illustartive editorial for McDonalds expansion in Eastern Europe.
Zaujíma vás, prečo kola z McDonaldu chutí inak? Nie je to náhoda! Tajomstvo odhalené
Situácia s jedlom v Pásme Gazy je hrozivá (ilustračné foto).
Izraelský útok v Rafahu je na spadnutie: Z mesta utekajú ľudia, sú ich stovky tisíc!
Slovenský brankár Marcel Melicherčík.
Foto
Po konci finále vyplávala pravda na povrch: Prečo Spišiakom chýbala brankárska jednotka?
Woman lying in bed suffering from insomnia
TENTO nápoj pred spaním nepite! Môže vám spôsobiť problémy: Nie je to káva ani čaj
Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg
Šéf NATO oznámil novinku: Nemecko a Francúzsko plánujú podpísať závažný dokument
Ilustračné foto
Jeden z najväčších výrobcov sladkostí čelí škandálu: Ako to je s pridávaním cukru naozaj?!
(ilustračné foto).
Europol rozbil veľký gang, ktorý kradol vzácne knihy: Pozrite sa, ako to mali vymyslené
Ilustračné foto
Doktor prezradil, aké to naozaj je, keď človek zomiera: Slová vojnového veterána či malého dievčatka vám stisnú srdce
Roman Malatinec (Hlas-SD)
Malatinec k novele o medveďoch: Ľudia na Slovensku na tento zákon čakajú
David bol naštvaný na celý svet. Chcel zomrieť a zanechať čo najviac bolesti...
Trpel strelec z Prahy David († 24) duševnou poruchou? Čo vyšetrovatelia prezradili o motíve činu