Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip

Tragická nehoda mikrobusu odhalila temnú stránku: Každá cesta je hazard so životom!

Nastanú zmeny? Sobotná mimoriadne tragická dopravná nehoda, pri ktorej zahynulo sedem opatrovateliek spolu s vodičom, ukázala temnú stránku dochádzania za prácou do zahraničia.

Fotogaléria
7
fotiek v galérii

Chodievate do zahraničia za prácou opatrovateľky podobným mikrobusom? Aké máte skúsenosti? Napíšte nám na tip@novycas.sk.

Reč je o preprave, pri ktorej sú vodiči mikrobusov často na hranici svojich fyzických možností. Keďže však spadajú pod osobnú prepravu a legislatíva sa dá obchádzať, šoféri nie sú pod žiadnou kontrolou a musia sa spoliehať sami na seba. Opatrovateľky, ktorých životy sú zverené do ich rúk, už dlhšie volajú po zmene, prikláňajú sa k nim aj odborníci.

O nebezpečnej preprave do zahraničia vie svoje aj mama jednej zo zosnulých opatrovateliek Marta (61). Sama robila opatrovateľku 8 rokov. „Vodič nie raz jazdil až 30 hodín. Museli sme sa v aute ozývať, aby nezaspával, lebo ho nemal kto vystriedať. Bolo to naozaj veľmi riskantné! Len sem-tam zastavil a poumýval sa, aby nezaspal,“ uviedla užialená žena. Bežnú prax vodičov mikrobusov Novému Času priblížil aj dopravný konzultant Maroš Palesch. „Ako prevádzkovateľ takejto dopravy som sklamaný, že sa tu vyslovene naháňajú kilometre. Sú medzi nami normálni ľudia, žiaľ, aj hazardéri. Tým, že sa na nich nevzťahuje žiaden zákon, prestávky si volia individuálne. Oni sú platení od kilometrov,“ vysvetlil.

Keďže mikrobus má kapacitu 8 miest plus vodič, radí sa medzi osobné autá, na ktorých jazdíte s vodičákom typu B. Vodiča teda môže robiť v podstate ktokoľvek, zákon sa dá totiž podľa Palescha obchádzať. „Buď jazdíte na sprostredkovateľskú činnosť či prenájom hnuteľného majetku,“ uviedol. Prepravné spoločnosti však môžu byť vedené ako taxislužby, no podľa Palescha len máloktorá agentúra spolupracuje s profi firmami. Všetko je podľa neho totiž o peniazoch. Keby totiž vodiči jazdili vo dvojici, pre opatrovateľky by bolo o miesto menej, čo si vyžaduje viac mikrobusov.

 

Otvoriť galériu
Chcú zmenu zákona

Čo sa mohlo stať?

1. Ide o jednu z najčastejších príčin nehôd. K mikrospánku dochádza práve v ranných hodinách. Vodič počas neho stráca nad autom kontrolu. Podľa znalca odboru cestná doprava Milana Holéciho, vodič dodávky pravdepodobne zaspal, prešiel náhle do jazdného pruhu kamióna, o čom svedčí aj fakt, že na strane kamióna, ale ani na strane dodávky nebola žiadna brzdná stopa. Ku kolízii došlo takmer v jazdnom pruhu kamióna. Kamión mohol mať v čase zrážky podľa môjho názoru rýchlosť 80 až 90 km/h, rýchlosť mikrobusu mohla byť 100 km/h.

2. Nehodu mohla zapríčiniť napríklad prasknutá pneumatika. Na chvíľu totiž vodič stráca kontrolu nad autom. Tiež mohla zlyhať mechanika.

3. Je možné, že jeden z vodičov sa vyhýbal zveri. Je to však menej pravdepodobné, vodič by ju skôr nabral, ako šiel do vozidla v protismere.

Prestávky môžu zachrániť život

Maroš Palesch, dopravný konzultant

Nie je nič horšie, ako keď cestujete v noci, máte naložených ľudí a celé auto spí. Minimálne po dvoch hodinách by som si dal polhodinovú pauzu. Najväčšie riziko mikrospánku je nadránom medzi treťou a piatou. Nepomôžu žiadne energetické nápoje, káva... Treba pravidelne vetrať a keď cítite, že ste unavení, treba zastaviť, vystúpiť, pocvičiť si, natiahnuť kosti, aby sa rozprúdila krv. Keď je veľká kríza, treba si pospať a posádka to musí rešpektovať. Niekedy jej to môže zachrániť život.

Viac k téme:
Súvisiace články:
Autor: iš, gal

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Ilustračné foto
Čína si predvolala na koberček nemeckú veľvyslankyňu: Pozrite sa, ako na to zareagovala
ilustračné foto
Rusko pení: Tvrdí, že zaútočí na Poľsko! Prezradilo, kedy by k tomu mohlo dôjsť
Príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie je stanovený na 75 % zo zvýšenia mesačnej splátky, maximálne v sume 150 eur
Zadlžení Slováci špekulujú s hypotékami: Dianie okolo úverov mnohých prekvapí
Primátor hlavného mesta má ambíciu  sprístupniť ročne 200 nájomných bytov.
Mapa Bratislavy sa zmení: Toto pribudne v Petržalke
Ilustračné foto
Žena bojovala o život po tom, ako sa napila z kávy na letisku: ŠOKUJÚCI dôvod! Môže sa to stať aj vám
Richard Sulík
Sulík sa chce dostať do europarlamentu: Ochraňujme prírodu, ale nezničme si európsky priemysel, tvrdí
vojak
Je rozhodnuté: Krajina prispeje vojakmi do síl NATO! Takto to súvisí s vojnou na Ukrajine
Na snímke podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba (nominant SNS) počas 3. chôdze NRSR k Programovému vyhláseniu vlády (PVV)
Minister Taraba: Národné parky majú zabezpečené financovanie z Envirofondu
(ilustračné foto).
Ruské ministerstvo sa otriasa v základoch: Zadržali ďalšieho podozrivého! O čo ide?
Toto obdobie ženského životného cyklu môže trvať až sedem rokov.
Do prechodu sa dostávajú stále mladšie ženy: Ste jednou z nich? Toto radí odborníčka
Foto
Hokejový talent Dvorský o neúčasti na MS: Klamal by som, že...
Na snímke podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Michal Šimečka (Progresívne Slovensko).
Šimečka: Progresívne Slovensko odmieta využívanie druhého piliera na štátne investície