Okamžite sa dvihla vlna diskusií, v ktorých ľudia začali ukazovať prstom na vodičov. Myslia si, že často preceňujú svoje sily, kvôli čomu dochádza k takýmto tragédiám. Aj podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského je najpravdepodobnejšou príčinou únava a mikrospánok. Nevylúčil však aj technickú poruchu. Ako uviedol Drahovský, k mikrospánkom dochádza najmä v časoch od druhej do šiestej ráno. „To, že jeden z vodičov sa pred nehodou snažil vyjsť na kraj, nasvedčuje tomu, že druhý zaspal,“ vysvetlil.
Predpokladá pritom, že obe vozidlá šli maximálnou rýchlosťou. Nevinní ľudia však mohli prísť o život aj pre technickú poruchu. „Bežne vás donúti ísť do protismeru prasknutá pneumatika, ak vám odrazu vybuchne. Na pol sekundy, kým zaragujete, si ide auto po svojom,“ vysvetľuje analytik s tým, že mohlo dôjsť aj k poruche na riadení. „Mohlo sa stať, že mechanika od volantu po riadenie predných kolies niekde zlyhala. Ide o nehody v dôsledku straty odvládania, ale brzdy vtedy fungujú. Samozrejme, pokiaľ sa koleso nevytrhne aj s brzdovými hadičkami,“ dodal.
Potrebná je vzájomná kontrola
Kamionisti podľa Drahovského prechádzajú prísnejšími kontrolami ako bežní vodiči. „Majú za sebou množstvo školení a kontrol zdravotného stavu. U vodičov kamiónov je povinnosť mať tachografovú kartu, ktorá zaznamenáva dĺžku ich jazdy. Ak prekročia povolenú dĺžku, sú veľmi prísne pokutovaní,“ vysvetlil. Na vodičov mikrobusov však zákon také páky nemá. Podľa našich informácií bol totiž mikrobus smrti 9-miestny, čím sa radí medzi obyčajné osobné autá. „V tomto prípade, ak ide o rodinu či kolegov, je jediná možnosť - kontrolovať sa navzájom,“ uviedol Drahovský.
Čo sa mohlo stať
1. vodič zaspal
Ide o jednu z najčastejších príčin nehôd. K mikrospánku dochádza práve v ranných hodinách. Vodič počas neho stráca nad autom kontrolu.
2. technická porucha
Nehodu mohla zapríčiniť napríklad prasknutá pneumatika. Na chvíľu totiž vodič stráca kontrolu nad autom. Tiež mohla zlyhať mechanika.
3. vyhýbanie sa zveri
Je možné, že jeden z vodičov sa vyhýbal zveri. Je to však menej pravdepodobné, vodič by ju skôr nabral, než šiel do vozidla v protismere.
Ako sa stala nehoda
Elena Antalová, policajná hovorkyňa
- Radoslav (35) z okresu Nové Mesto nad Váhom išiel kamiónom Man s chladiarenským návesom smerom od Prievidze do Bánoviec nad Bebravou. Oproti išiel mikrobus Opel Vivaro. Zo zatiaľ nezistených príčin, pravdepodobne na stredovej prerušovanej čiare, sa kamión čelne
zrazil s oprotiidúcim mikrobusom, v ktorom sa viezlo osem ľudí. Vodiča nákladného vozidla dopravní policajti podrobili dychovej skúške s negatívnym výsledkom, vodičovi mikrobusu odoberú krv na pitve.
Ako predchádzať nehodám?
Jozef Drahovský, analytik
- Najjednoduchšie je to výstavbou rýchlostných ciest a diaľnic, kde sú protismery od seba oddelené. Preto na diaľniciach nemáme toľko tragických nehôd, pretože aj keď niekto zaspí alebo nastane technická porucha, vozidlo je na 99 % udržané vo svojom jazdnom pruhu a nedochádza tak k čelnému nárazu s vozidlom v protismere.