Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
22.09.2017 08:55 | Správy | Politika
Video

Andrej Danko opäť perlil: Súkromníci nemôžu len lízať čerešničky

V armáde len vyšší dôstojník, no na vode je kapitán pánom. Predseda SNS Andrej Danko (43) po národnom železničnom a leteckom prepravcovi vyrukoval aj s návrhom vytvoriť štátneho lodného prepravcu, ktorý už pripravuje ministerstvo dopravy.

Nový Čas sa zaujímal, kde sa až predseda parlamentu dokáže s národnými prepravcami zastaviť a či nezavedie pravidelnú vesmírnu linku Bratislava - Mars.

Dankovi sa podarilo vypudiť z koľajníc žlté vlaky a počas letnej vládnej krízy si presadil aj vznik národných aeroliniek, hoci v minulosti podobný zámer skrachoval. Jeho snaha v doprave sa v súčasnosti posúva ešte ďalej. Najnovšie vyrukoval s národným lodným prepravcom, ktorý by brázdil Dunaj.

 

O lodnej doprave a splavnení Váhu až po Žilinu sa špekuluje desiatky rokov. „U nás nikto nehovorí o splavnení Váhu, o dvojmiliardovej investícii. Aspoň nech sú jedna-dve lode typu výletnej lode, keď môžete ísť hore po Dunaji alebo po Čierne more,“ vysvetlil Danko Novému Času. Vážne sa týmto nápadom zaoberá aj ministerstvo dopravy, ktoré hľadá udržateľný model fungovania a v roku 2018 pripraví štúdie uskutočniteľnosti tak štátnych aeroliniek, ako aj lodnej dopravy.

K plánom sa kriticky stavia Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. „Nič z toho nepotrebujeme. V akejkoľvek doprave bez problémov podniká súkromný sektor. Ide čisto o politický marketing cez pojem „národné“ budovať povedomie voliča SNS, nemá to nič spoločné s reálnymi potrebami Slovenska,“ reagoval Matej, ktorý dodal, že Danko môže prekvapiť aj národným vesmírnym prepravcom.

Otvoriť galériu

Andrej Danko: Súkromníci nemôžu len lízať čerešničky

Prečo ste začali rozprávať o národných prepravcoch?

Štátni prepravcovia ako ZSSK, ktorá má tisíce zamestnancov, musia mať charakter národného prepravcu. Hovoríme o obnove leteckého spojenia Bratislava – Poprad – Košice, pretože nám hrozí zatváranie letísk, keď nemáme vlastnú vnútroštátnu prepravu aspoň s jedným, dvoma lietadlami. Tu nikto nehovorí, že ideme kupovať Boeingy alebo Airbusy. Musí to mať svoju stratégiu, nemôžeme dovoliť, aby si to Viedeň ovládla. Letisko sa dá oživiť aj cargo dopravou pri väčšej investícii do dráhy. Hľadáme rácio, hrozí zavretie letiska v Žiline, Piešťanoch. Jedno malé lietadlo Slováci nemôžu mať? Nemáme vnútroštátne letecké spojenie a keby nebolo Ryanairu, môžeme zavrieť bratislavské letisko.

Ako ste to mysleli s lodnou dopravou?

Nikto nehovorí o splavnení Váhu, o dvojmiliardovej investícii. Ani neviem, ako vznikla takáto hlúposť. Hovoríme o lodnom prepravcovi, lebo sme jediný štát, ktorý má Dunaj a nemá svoju prepravu ani osobnú, ani funkčnú nákladnú. Je to myslené tak, aspoň nech sú jedna – dve lode typu výletnej lode, keď môžete ísť hore po Dunaji alebo po Čierne more. Ako ZSSK ukázali, že dokážu pomaly na nule prevádzkovať IC, tak bol hriech, že najlepšie časy dali súkromníkovi a ten nemôže lízať len čerešničky. Už ma niekedy chytá zúfalstvo, ako sa tie veci nafukujú.

O splavnení Váhu sa hovorí roky - pôjdu lode aj po ňom?

To musí byť celospoločenský konsenzus a nesmie sa to zosmiešňovať. Ja som pragmatik a uvedomujem si, že teraz nemáme peniaze na takýto projekt. Druhá vec je, že neexistuje prerátanie, či by sa to oplatilo. Problém našej generácie je, že my nestaviame nič. Nemáme jedinú dlhodobú investíciu, ktorou by sme niečo budovali, či Váh, či nové elektrárne. To je to, čo ma trápi na tom celom, a keď poviete nejaký veľký projekt, tak ste hneď megaloman.

Ján Figeľ: Je to demagógia!

O národných prepravných aktivitách predsedu SNS sme sa porozprávali aj s exministrom dopravy za KDH Jánom Figeľom.

Ako vnímate podobné ambície zavádzať národných prepravcov?

Pojem „ dopravca“ pre vlaky-aero-lode je v podaní SNS hrubým zneužívaním tohto pojmu, ktorý je v podmienkach liberalizácie dopravy len „označením“ pre monopolné postavenie dopravcu na trhu a pre praktický život dopravcu nemá žiadnu výhodu. 

V prípade železničnej osobne dopravy je nedávne zavedenie tohto pojmu vyjadruje odpor SNS voči liberalizácii dopravy a politické alibi pre jej zastavenie.

Uvažovali ste nad tým počas svojho pôsobenia? 

Nie, pretože monopolizácia všetkých odvetví dopravy je historický prežitok, ktorý v dnešných podmienkach bráni rozvoju podnikania, poskytovania konkurenčných kvalitných služieb, neodstraňuje riziká a ohrozenia z prípadných kríz. My sme pre ZSSK nakupovali nové vlakové súpravy, ale dopravný priestor otvárali (pre "žlté" a iné vlaky), oni ho likvidujú.

Je to rentabilný nápad?

Monopol znamená veľké náklady na zriadenie štátnej firmy a jej rozbeh a riziko rovnajúce sa takmer istote, že výsledkom bude strata, ktorú zaplatia ľudia - daňoví platcovia.

Vyčíslovali ste na ministerstve náklady na zriadenie prepravcu (vlak - aerolinky - lodná doprava)?

My sme uvažovali a konali opačne - zachraňovali sme ľuďom miliardy eur, osobitne pri podpísaných 30-ročných megakšeftoch na PPP diaľnice. Sú to potvrdené fakty. Aj tam bola SNS so Smerom a HZDS.

Prečo podľa Vás strana SNS podobné návrhy predkladá?

Pojem „národný“ je v tomto prípade demagógia, ktorou strana zakrýva svoje prešľapy a opakované, rozsiahle „národné tunely". Cieľom je politické ovládanie trhu monopolizáciou cez štátne podniky. SNS spolu s vládou je budovateľom známostnej, namiesto znalostnej ekonomiky.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Novy Cas, Richard Nemec

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Situácia s jedlom v Pásme Gazy je hrozivá (ilustračné foto).
Izraelský útok v Rafahu je na spadnutie: Z mesta utekajú ľudia, sú ich stovky tisíc!
Slovenský brankár Marcel Melicherčík.
Foto
Po konci finále vyplávala pravda na povrch: Prečo Spišiakom chýbala brankárska jednotka?
photo depicting clinical tests sobriety state driver by a policeman
Opitá vodička sa nezdráhala sadnúť za volant: Z toho, čo spravila spolujazdkyňa, vám padne sánka
Woman lying in bed suffering from insomnia
TENTO nápoj pred spaním nepite! Môže vám spôsobiť problémy: Nie je to káva ani čaj
Prezidentka SR Zuzana Čaputová naposledy úraduje z Košíc od utorka do piatka 26. apríla 2024.
Foto
Prezidentka má na východe skutočne nabitý program: Aha, aké miesta sa jej podarilo navštíviť
Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg
Šéf NATO oznámil novinku: Nemecko a Francúzsko plánujú podpísať závažný dokument
Ilustračné foto
Jeden z najväčších výrobcov sladkostí čelí škandálu: Ako to je s pridávaním cukru naozaj?!
Developing programmer Development Website design and coding technologies working in software company office
V rodovej rovnosti máme ešte stále resty: V tomto Slovensko zaostáva za priemerom
Policajti pomohli mužovi v núdzi.
Váš Tip
Mužovi z Trnavy išlo o život, nikto nevedel, kde ho hľadať: Pomoc v hodine dvanástej!
(ilustračné foto).
Europol rozbil veľký gang, ktorý kradol vzácne knihy: Pozrite sa, ako to mali vymyslené
Ilustračné foto
Doktor prezradil, aké to naozaj je, keď človek zomiera: Slová vojnového veterána či malého dievčatka vám stisnú srdce
David bol naštvaný na celý svet. Chcel zomrieť a zanechať čo najviac bolesti...
Trpel strelec z Prahy David († 24) duševnou poruchou? Čo vyšetrovatelia prezradili o motíve činu