Už roky sa spomína, že musíme vymeniť staré ruské migy za nové stroje. Uvažuje sa o viacerých možnostiach, ako to spraviť, avšak najnovšie sa národniari na ministerstve rozhodli termín ich nákupu posunúť takmer o rok. Slovensku hrozí, že kazivé migy tak zostanú v našej výbave a utratíme výrazne viac peňazí.
Celú kauzu odštartovali vyhlásenia štátneho tajomníka za Most Róberta Ondrejcsáka, ktorý sa s odkladom podpísania zmluvy na nové stíhačky nevie stotožniť. „Predlžovanie závislosti od Ruska nie je v súlade s proeurópskou orientáciou Slovenska,“ uviedol. Odvolával sa na to, že v prípade neskorého nákupu nových stíhačiek sa predĺži zmluva s Rusmi na servis migov aj po roku 2019. Američania a Švédi sú totiž stroje schopní dodať približne do dvoch rokov po podpise zmluvy. V súčasnosti sa pritom hovorí o tom, že Slovensko kúpi až 14 nadzvukových lietadiel za viac ako miliardu eur.
Sám Gajdoš nepripúšťa, že by plánoval nákup migov, na ktoré má jeho rezort ponuku. „Ak ministerstvo financií vyčlení požadované a nevyhnutné zdroje na všetky projekty hneď, my sme pripravení predložiť vláde zmluvné dokumenty,“ vyriekol Gajdoš s tým, že predĺžiť životnosť migov je až plán B. Podľa neho sa najskôr musia dofinancovať pozemné sily. „Tu tiež potrebujeme prezbrojiť ruskú techniku za novú, do výroby ktorej bude výrazne zapojený domáci zbrojársky priemysel,“ dodal Gajdoš. Na stole je nákup 500 transportérov za 1,2 mld. eur. Práve tieto zákazky môžu podľa zdroja Nového Času dostať slovenské zbrojárske firmy, ktoré sa spomínajú v súvislosti s SNS - či už Way Industries v Krupine alebo EVPÚ v Novej Dubnici.
Bezpečnostný analytik Jaroslav Naď si myslí, že Slovensko je schopné zafinancovať aj pozemnú, aj leteckú obnovu. „Peňazí bude dosť, markantne sa zvyšuje rozpočet na bezpečnosť. Toto je čisto politická otázka či SNS bude chcieť realizovať tento projekt, a tiež otázka napojenia vplyvových skupín na takéto projekty,“ hovorí Naď.
Zároveň tvrdí, že pri amerických a švédskych strojoch je priestor na zákulisné hry limitovaný. „Najdrahšie riešenie, ktoré prichádza do úvahy, je to, aby sme predlžovali životnosť migov, ktoré sú kazivé,“ dodal Naď. Súčasné ruské migy pritom opravuje spoločnosť Willing, ktorú založil priateľ premiéra Roberta Fica Miroslav Výboh.
Exminister Martin Glváč zo Smeru konštatuje, že nechce hodnotiť, ktoré lietadlá by mal Gajdoš zaobstarať. „Hodnotil by som ich v súvislostiach s prípadnými podmienkami ich používania a cenou infraštruktúry,“ povedal.
Švédske stíhačky Gripen (Uvažuje sa o nich)
85 miliónov dolárov
Dĺžka: 14,1 m
Maximálna rýchlosť: Mach 2 (2 204 km/h) vo veľkej výške
Výzbroj:
- 1x revolverový kanón Mauser BK-27 kalibru 27 mm so zásobou 120 nábojov
- 8 (3 pod každým krídlom a 2 pod trupom)
Americké F-16 (Uvažuje sa o nich)
100 miliónov dolárov
Dĺžka: 15,06 m
Maximálna rýchlosť: v letovej hladine: 2 410 km/h
Výzbroj:
- 1× kanón M61A1 Vulcan kalibru 20 mm so zásobou 511 nábojov
- neriadené rakety CRV7 kalibru 70 mm
- strely vzduch-vzduch, vzduch-zem, protilodné
Ruské Mig-29 (Tieto používame)
Milióny eur na údržbu
Dĺžka: 17,32 m
Maximálna rýchlosť: 2 560 km/h vo vysokej letovej hladine
Výzbroj:
- 1× kanón GŠ-301 kalibru 30 mm
- 8 externých závesov s nosnosťou do 7 000 kg
- strely vzduch-vzduch, vzduch-zem, bomby