Piatok 18. 6.
Vratislav
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
25.08.2017 16:39 | Správy | Domáce správy | Bratislava

Odvážne predvolebné sľuby župana Freša: Z Bratislavy chce spraviť Estónsko!

Reálna predstava alebo utópia? Súčasný župan Pavol Frešo prišiel v rámci svojej predvolebnej kampane s odvážnym návrhom.

V Bratislavskom kraji chce zaviesť dopravu zadarmo. Podmienkou má byť trvalý pobyt v kraji. Frešovým cieľom je tak dosiahnuť vyššie príjmy župy z podielových daní. Hovorí pritom o miliónoch. Väčšina analytikov však z jeho nápadu nadšená nie je. Podľa nich ide o populizmus a kvalita dopravy pôjde dolu vodou. Čo im ešte na doprave zdarma prekáža?

Frešo sa pri doprave zdarma inšpiroval estónskym Tallinnom. Tu sa podľa neho po zavedení nového systému prihlásilo do štyroch rokov na trvalý pobyt 8 z 10 predtým neregistrovaných ľudí, čo do mestskej kasy prinieslo nemalé peniaze. A to je Frešovým cieľom v Bratislavskom kraji. Bezplatnej preprave by podľa neho pomohlo už len aktualizovanie čísiel Štatistického úradu o počte obyvateľov, od ktorých sa výška podielových daní pre mesto či kraj odvíja. „Ak by zavážili aj čísla z registra obyvateľov, tak by sa počet obyvateľov kraja zvýšil o 55-tisíc na 685-tisíc a daňové príjmy župy by vzrástli o 7,5 percenta. To je asi 6,3 milióna ročne,“ uviedol Frešo. Okrem toho predpokladá, že za prvý rok by sa na trvalý pobyt prihlásilo ďalších zhruba 70-tisíc ľudí. Už to by podľa neho stačilo na to, aby sa na  dopravu zdarma nedal ani cent navyše z existujúcich rozpočtov.

Nutná je spolupráca s mestom

 

V súčasnosti kraj dotuje dopravu sumou 12 miliónov €. Ďalších 8 miliónov € sú príjmy z cestovného.Hlavné mesto nalieva do Dopravného podniku Bratislava až 6 miliónov € ročne. Dofinancovanie výnosov z cestovného je zhruba 43 miliónov € ročne. Aby doprava zdarma fungovala nielen v kraji, ale aj v rámci MHD, musel by mať Frešo spoluprácu s mestom. Otázne je, kto by na ňu pristúpil. Posledný kandidát, ktorý s takýmto nápadom prišiel, bol Marián Kočner pred vyše 10 rokmi. Podľa Freša by však nesúhlas s dopravou zadarmo znamenal pre budúceho kandidáta na primátora politickú samovraždu.

Prehlásenie pobytu sa oplatí

Anton Marcinčin, splnomocnenec vlády pre podporu najmenej rozvinutých okresov

- Je to veľmi užitočné. Ak sa niekoho spýtate, či by chcel znížiť svoje náklady na  cestovanie výmenou za to, že by „zlegalizoval“ svoj pobyt, tak každý povie áno. Hovoríme o veľkých sumách aj o určitom komforte. Očakávam, že v prvom roku by sa po rozumnej kampani prihlásilo prvých 100-tisíc ľudí. Prehlásiť si trvalý pobyt zahŕňa množstvo povinností a strateného času. Pokiaľ z toho získam zhruba 300 € ročne, tak sa mi to oplatí.

Je to ekonomický populizmus

Radovan Ďurana, analytik Iness

- MHD človek využíva na základe potreby. Kto ju nepoužíva, platí ju nepriamo. Ak by bola doprava zadarmo, tak tí, ktorí nevyužívajú MHD, by ju financovali v rovnakej miere ako tí, ktorí ju využívajú. To je ekonomický populizmus. Samotný problém s trvalými pobytmi by mal byť riešený systematicky a tými zákonmi, ktoré majú priamy vplyv na príjmy Bratislavy. Malo by sa to aplikovať na celé Slovensko.

Zníži sa komfort cestovania

Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

- Stojí to na vode. Cieľová skupina nie je taká, ako si myslí. Ak by sa zaviedla bezplatná preprava v tých podmienkach a ekonomických rámcoch, tak značne zníži komfort pri cestovaní. Už dnes máme spoje preplnené a stoja v zápchach. Ak získame ďalších cestujúcich, potrebujeme ďalšie spoje. Musíme sa pozrieť na to, ktoré kroky spravil Tallinn predtým, než zaviedol bezplatnú prepravu. My sme ju ani nezoptimalizovali. Prečo neprišiel s konštruktívnym návrhom skôr počas ôsmich rokov? Reálne na to nemá ani kompetencie.

Bezplatnosť je neefektívne riešenie

Ján Kovalčík, analytik INEKO

- Radi sa pozrieme, či župan riadne započítal všetky náklady, ktoré by si dotovanie dopravy zadarmo vyžiadalo. Spravidla je nákladov viac, než politici  pripúšťajú. Napríklad za vlaky zadarmo platíme v skutočnosti 2-násobne vyšší účet, ako priznala vláda. V kraji je veľký priestor na zatraktívnenie verejnej dopravy. Ale bezplatnosť je len populistické,  nie efektívne riešenie. Ak chce niekto motivovať ľudí, aby sa v regióne prihlásili aj na trvalý pobyt, mal by hľadať iné, viaceré motivácie.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Nový Čas, gal

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Matovič drsne zaútočil na Kolíkovú: Vojna medzi ministrami
Delikatesa spod Tatier sa teší čoraz väčšej obľube: Liptovské droby získali prestížny titul
Šéf asociácie cestovných kancelárií o letných dovolenkách: Čakáme, že zmenia farbu pre populárnu destináciu
Foto
Biden venoval Putinovi bizóna a to nie je všetko: V minulosti dostali lídri aj oveľa bizarnejšie dary
Bývalý arménsky premiér sa napriek výčitkám teší veľkej podpore: Pred voľbami chystá revolúciu
Francúzsko sa zaviazalo k významnému kroku: Ako naložia so zvyšným jadrovým odpadom?
Američania dostanú nový štátny sviatok: V lete si budú pripomínať mimoriadne významnú udalosť
Ministerstvo vnútra vyhlásilo výberové konanie na post riaditeľa Úradu inšpekčnej služby: Aké sú podmienky pre uchádzačov?
V Rusku nariadili povinné očkovanie zamestnancov v ďalších oblastiach krajiny: Kritici nahlas protestujú
Foto
Veľký krok: Čína má vlastnú vesmírnu stanicu
Vieme, prečo by mala byť naša strava pestrá
Nový izraelský premiér Bennett sa už zabýval: Pozval Merkelovú na návštevu, naznačil nové smerovanie izraelskej politiky