Ľudia v kolónach stáli na rozpálenom slnku aj 2,5 hodiny. Záchranári rozdávali vodu, no pre horúčavy museli ošetrovať ľudí, ktorí odpadli z tepla. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského spôsobovali kolaps aj vodiči, ktorí vchádzali do križovatiek, hoci nemali kam pokračovať.
K nehode na diaľnici D1 došlo vo štvrtok po 15.00 hod. v smere z Bratislavy do Trnavy. Kamión prerazil zvodidlá, skončil v protismere a zablokoval tri pruhy. Vzápätí nabúral aj ďalší kamión, dva nákladiaky a dve osobné autá, ktoré skončili v priekope. Na diaľnici nastal chaos, vytvorili sa až 10-kilometrové kolóny.
Po čase policajti uvoľnili stredové betónové zábrany na otáčanie áut. Pri nehode sa zranilo 6 osôb. „Najťažšie bol zranený spolujazdec z dodávky (32), ktorý mal poranenú hlavu a hrudník. V stabilizovanom stave, pri vedomí, bol letecky prevezený na Kramáre. Posádka sa vrátila späť po ďalšieho zraneného, 49-ročného vodiča auta, ktorý si poranil driekovú chrbticu a bol letecky transportovaný na Kramáre,“ uviedla hovorkyňa leteckých záchranárov Zuzana Hopjaková.
Ďakovali záchranárom
Záchranné zložky na mieste rozdávali vodu a ošetrili skolabované dieťa a viacerých dospelých. Vodiči na sociálnych sieťach nešetrili slovami chvály. „Sedela som v aute 2 a pol hodiny a v danej chvíli neskutočne nadávala. No aj tak si myslím, že pri takej rozsiahlej nehode to bolo profesionálne zvládnuté. Aj čo sa týka rýchlosti, riadenia dopravy a zabezpečovania pitného režimu.
Viac sa spraviť nedalo. Vďaka,“ uviedla Eva Mareková Lančaričová. „Rozdávanie vody bolo veľmi dôležité, najmä ak boli v autách deti,“ doplnila Broňa Nemcová. Diaľnicu sa podarilo sprejazdniť okolo deviatej večer. Celková škoda bola predbežne vyčíslená na 156 000 €.
Hromadnú nehodu odštartoval vodič nákladiaka
Scania (EČV ZA) na 17. kilometri narazila do stredových zvodidiel a príves prešiel do protismeru, pričom zostal prevrátený v ľavom a strednom jazdnom pruhu.
Zlyhali navigácie aj obchádzky
Dopravný analytik Jozef Drahovský
Keďže sa nehoda stala za výjazdom z Bratislavy a ľudia po skončení zmien chceli ísť domov, postupne sa upchávali aj obchádzkové cesty, až došlo k upchatiu hlavných križovatiek. „Vodiči vchádzali do križovatky aj napriek tomu, že nemohli pokračovať ďalej a došlo k upchatiu ciest, kde sa dalo pokračovať v ceste. Týmto spôsobom sa rozšíril kolaps do celej Bratislavy,“ vysvetľuje analytik Jozef Drahovský. Podľa neho v kolóne stáli ľudia, ktorí vždy odchádzajú z Bratislavy, tiež tí, ktorí náhodne prichádzali do mesta napríklad na letisko, aj tí, ktorí cez hlavné mesto len prechádzali do Maďarska či Rakúska.
Pri nehode zlyhali aj navigácie. „Sú to klasické systémy, ktoré o nehode nevedeli a tie vždy navigujú rovnako. Druhým typom sú online navigácie, ktoré dostávajú informácie o nehodách a zápchach, premietnu ich do odporúčanej trasy a umožnia obchádzkové trasy aj obchádzky obchádzok. Na konci už boli upchaté všetky,“ doplnil.