Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
19.05.2017 12:00 | Správy | Domáce správy
Video

Výsledky prieskumu v našich obchodoch: Kto predáva najviac slovenských výrobkov?

Iba 37,2 percenta domácich potravín v našich predajniach. To je šokujúci údaj, ktorý včera zverejnila Potravinárska komora Slovenska (PKS).

Podľa nej za nepriaznivý stav môžu najmä vláda a jej nové normy a prísne regulácie, no vinu majú niesť aj samotné obchodné reťazce. Tie však merania nepovažujú za relevantné a bránia sa. Podľa odborníkov je riešení tohto problému viacero. Ak však vláda nepodstúpi potrebné kroky, môže hroziť  úpadok celého poľnohospodárskeho priemyslu.

Prieskum realizovala Potravinárska komora vo všetkých väčších maloobchodných reťazcoch. Porovnávala potraviny v 16 rôznych kategóriách. Zatiaľ čo mlieko vyrobené na Slovensku nájdete v každej predajni, domáce cukrovinky či oleje takmer vymizli. „Nadpolovičný podiel si zachovávajú len potraviny s nízkou pridanou hodnotou, zatiaľ čo výrobky s vysokou DPH sa čoraz viac nahrádzajú dovážanými,“ vysvetľuje prezident PKS Daniel Poturnay.

Situáciu sťažuje regulácia

 

Podľa Poturnaya má na súčasnom zlom stave najväčší podiel má vláda. „Zákonom o odpade štát rozhodol, že výrobcovia zaplatia celý separovaný zber na obciach. Tým zvýšil náklady na recykláciu z 5 na 45 miliónov za rok. Okrem toho si čoraz viac výdavkov podnikateľ nemôže odpočítať od základu dane,“ konštatuje riaditeľ PKS. Podobný názor majú aj obchodníci. „Sadzby pokút pre maloobchodné potravinárske prevádzky sú vysoké a administratívne zaťažovanie pre podnikateľov neúmerné,“ vyjadrila sa Ľubica Schulczová zo Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR.

Problémy a riešenia

Ľudia porovnávajú ceny

Ľubomír Drahovský, analytik obchodu 

- Dôvodov, prečo podiel slovenských potravín v maloobchode stále klesá, je niekoľko. Po prvé domáca produkcia nie je schopná vyrobiť také objemy potravín, aké maloobchod predáva. Ľudia stále porovnávajú cenu domácich produktov s importom. Naše potraviny sú kvalitné, ale produkcia ich nedokáže vyrobiť s takými cenami, aby konkurovali dovozovým potravinám nielen veľkosťou sortimentu, ale aj cenami. Myslím si, že je nevyhnutné postupne budovať povedomie ľudí o tom, že kúpou domácej produkcie sa pomáha aj iným štruktúram v národnom hospodárstve. Na druhej strane je potrebné, aby štát podporoval domácu produkciu. Od vzniku Slovenska sme zdecimovali viac ako polovicu výrobcov potravín a určitou stratégiou sa táto situácia musí zvrátiť. Štát musí umožniť, aby potravinárski výrobcovia rástli. 

Zákazníkov treba vzdelávať

Pavol Konštiak, Združenie obchodu a cestovného ruchu SR

- Na tento stav vplývajú štyri skupiny ľudí. Výrobcovia, obchodníci, vláda a v neposlednom rade spotrebitelia. Na to, aby si zákazník slovenské výrobky vybral, musia byť najskôr kvalitné a cenovo dostupné. Ak toto budú spĺňať, ľudia si ich budú kupovať radi a naši obchodníci sa budú môcť sústrediť aj na export. Samozrejme, obchodníci musia umožniť ich predaj vo svojich reťazcoch. Úlohou vlády je nestavať prekážky, ale tento predaj podporovať, napríklad prostredníctvom verejnoprávnych médií. Či už formou reklamy alebo programov, ktoré by vysvetlili, že vyššia zamestnanosť a zisky domácich obchodníkov pomôžu v konečnom dôsledku každému. 

Otvoriť galériu

Otvoriť galériu

Čo na to predjacovia

Tesco

- Je rozdiel porovnávať percentuálny podiel a samotný počet slovenských výrobkov. Takmer 100 % mlieka a až 70 % chladenej hydiny v našich predajniach pochádza zo Slovenska. To isté platí aj o ovocí a zelenine, v sezóne, keď u nás dozrieva.

Metro

- Žiadny zo sledovaných reťazcov nemá na pultoch toľko slovenských výrobkov ako METRO. Náš koncept je založený na širokej ponuke potravín a nemáme dôvod diskriminovať tuzemských dodávateľov. Naopak, vyhľadávame a podporujeme dodávky s vyššou pridanou hodnotou.

Coop Jednota

- Spolupráca so slovenskými dodávateľmi je našou prioritou. Zákazníci si aj cez mediálne kampane uvedomujú, že slovenská produkcia je kvalitná a za primeranú cenu. Ponuku domácich výrobkov podporujeme aj cez špeciálne označenia v predajniach.

Lidl

- Percentuálny podiel obratu z predaja potravín vyrobených v Slovenskej republike vzrástol. Preto do stáleho sortimentu Lidl pribudli výrobky ďalších slovenských dodávateľov. Na kvalitné slovenské produkty sa zákazníci môžu tešiť aj v rámci akciových ponúk.

 

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Noema Hipká, Jana Pšenková

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Malému Timkovi diagnostikovali akútnu leukémiu, vlani v júli nastúpil na dvojročnú liečbu.
Foto
Syn herca Dobríka bojuje s rakovinou, manželka má SKVELÚ správu: Plačem a usmievam sa zároveň
Bojový dron
Irán aktivoval protivzdušnú obranu: Tieto tvrdenia z USA však zaryto odmieta!
Ilustračné foto
Obrovský nesúhlas Číny: Sú rázne proti deštruktívnemu konaniu! A nie sú jediní
Foto
Niečo sa deje so Schumacherom? Kroky rodiny vás prekvapia
Moderátor sníva o ceste do Bhutánu.
Foto
TRAPAS Martina Nikodýma: On o ničom nevedel, no keď to zistil... Ja vás zabijem!
Opitý vodič sa zranil pri náraze vozidla do stĺpa v Prešove.
Foto
Opitý vodič to napálil rovno do stĺpa! Nenormálne, koľko nafúkal: FOTO z nehody
Útok ruskej armády na mesto Dnipro.
Foto
Strašné následky po útoku ruskej armády: Medzi obeťami je aj dieťa! Zelenskyj sa vyjadril k nešťastiu
Podnikateľ bojuje s rakovinou lymfatických uzlín.
Chorého Fedora Flašíka previezli do cudziny: Zachránia ho na klinike prominentov?!
Alexej Navaľnyj († 47)
Zadržali podozrivých z útoku na ruského opozičníka: Bol blízkym spojencom Navaľného († 47)
(ilustračné foto)
Slováci, pozerajte na oblohu! Uvidíte tam niečo nezvyčajné
(ilustračné foto)
Zúrivý pes v Čechách napadol seniorku: Prišla o nohu, bojuje o život!
Bratislavské módne dni.
Foto
FOTOGALÉRIA z Bratislavských módnych dní: Nahodená Šimkovičová prišla s dcérou a aha, kto ukázal ZADOK!