Vynaliezavý Čech Petr Macháček (42) vám dokáže pomôcť. Jeho agentúra poskytujúca rôzne druhy alibi pôsobí aj na Slovensku a nerieši len neveru. Kto sú ich klienti? Koľko stoja také služby? A prečo je zbaliť ženu oveľa ťažšie?
V Čechách ste si založili kontroverznú agentúru, ktorá klientom ponúka, že im za peniaze vyrobí nepriestrelné alibi. Bola za tým vaša osobná skúsenosť alebo inšpirácia zo zahraničia?
Kombinácia oboch. Videl som, ako to funguje v zahraničí a mal som práve zlomové obdobie, keď som rozmýšľal, čo a ako budem ďalej robiť. V tom čase som bol stavbár a chcel som s tým prestať, lebo ma to nebavilo. Všimol som si, že všetky tieto agentúry - na celom svete a bolo jedno, či je to Japonsko, Nemecko alebo USA, mali rovnaký scenár vývoja. Skôr či neskôr sa okolo nich vždy začali točiť médiá a vydedukoval som, že tá reklama pravdepodobne nebola platená, lebo by bola extrémne drahá. Išlo teda o tak kontroverzný biznis, že médiá sa o to zaujímali samy. Vtedy som ešte nečakal, že z toho vznikne taký boom. Zo začiatku som to robil ako šport a pre zábavu. Nepočítal som, že po piatich rokoch existencie budem mať 16 interných zamestnancov a 250 externých.
Poďme bližšie k fungovaniu vašej agentúry. Keby som chcela stráviť romantickú dovolenku v exotike s milencom, ale, samozrejme, nechcem, aby sa o tom dozvedel môj manžel, ako mi v tom môžete pomôcť?
Predovšetkým sa podrobíte menšiemu výsluchu. Na úvod totiž vždy potrebujeme vedieť prostredníctvom akej oblasti vám budeme tvoriť alibi. Či to bude cez pracovnú sféru, súkromnú, záujmovú, aby to čo najviac korešpondovalo s vaším skutočným životom. Potom bude len na vás, ako sofistikované alibi si budete želať. Či to bude len výroba dokumentov potvrdzujúcich, že sa budete niekde fyzicky nachádzať alebo či tam budú hrať úlohu naši aktéri a aktérky, ktorí zahrajú vašich priateľov a vyzdvihnú vás pred manželom, zakývajú mu a odvezú vás za milencom. Záleží, akú kombináciu procesov a služieb si budete priať využiť. Ponúkneme vám, samozrejme, všetky - od tých najlacnejších až po tie najdrahšie služby.
Krytie nevery alebo poskytovanie alibi je biznis, za ktorý sa platí a môže sa vyšplhať na pekné peniaze. V akých cenových reláciách sa pohybujú tieto služby?
Dá sa povedať, že základ je okolo 1 000 korún českých (38 eur). Je to napríklad v prípade, keď niekomu vyrobíme pozvánku na nejaký kongres a odošleme ju z mailu, z akého je to potrebné. To sú tie najlacnejšie služby a tam sa naša spolupráca končí. Najdrahšie alibi, ktoré sme robili, stálo okolo 40 000 českých korún (1 500 eur). Manžel vtedy nechal doma manželke zlatú kreditku - teda i neobmedzené možnosti a odfrčal preč. Po celý čas sme tú ženu sledovali pre prípad, keby si chcela kúpiť letenku a odletieť manžela „prekvapiť“, aby sme mu mohli dať echo. Ale tieto prípady zasa nie sú až tak časté. Poskytovanie nášho alibi nesúvisí vždy nutne len s neverou alebo mileneckým pomerom. Neželaných situácií, do ktorých sa ľudia dostávajú, je toľko, že nevera a ľúbostné avantúry tvoria len päťdesiat percent.
Môžete byť konkrétny? O aké ďalšie prípady ide?
Neviem na to úplne konkrétne odpovedať, lebo pre ľudí sme schopní zinscenovať čokoľvek, s čím za nami prídu. Pokiaľ to teda nie je za hranicami trestného zákona a úmysel niekoho poškodiť. To sú zákazky, ktoré automaticky odmietame. Ale sú napríklad prípady, keď hráme pred manželkami našich klientov aj fiktívne pracovné pohovory. Nepoznám presne motívy týchto klientov, ale predpokladám, že chlap ako hlava rodiny sa dostal do nejakej nepríjemnej situácie a prišiel o prácu. Je naňho kladený zvýšený tlak a potrebuje zmierniť dusnú atmosféru v rodine. Ale ozývajú sa nám aj rodičia, ktorí si chcú pred svadbou preklepnúť budúcu polovičku svojho potomka. Objednávky, ktoré dostávame, sú teda veľmi pestré, a nie je to vždy len o nevere.
Zahrať a zinscenovať scénku a zložitú životnú situáciu vyžaduje nasadenie a kvality profesionálneho herca. Na základe čoho a ako si takéto herecky zdatné aktérky a aktérov do svojich služieb vyberáte?
Vychádzame už len z toho, že tí ľudia sa nám hlásia sami. Nerobíme teda žiadne výberové konkurzy a nespolupracujeme so žiadnymi kastingovými agentúrami. Ľudia nás skontaktujú sami, vyplnia dotazník a priložia k nemu svoje fotografie. Vychádzame teda z toho, že majú nejaké herecké vlohy, baví ich to a musím povedať, že ich motiváciou nie sú peniaze. Na 90 % sú to veľmi úspešní ľudia vo svojom pracovnom i súkromnom živote a táto práca je pre nich istý druh športu a adrenalínu. Majú pocit, že žijú bondovku v realite a hrajú svoju rolu.
Aj keď podľa vás nie sú ich hlavnou motiváciou financie, vaši ľudia si asi dokážu prísť na pekné peniaze...
Záleží na tom, ako majú nastavenú psychiku. Keď hrajú roly pre alibi, tých sa dá zvládnuť za mesiac dosť. Ale keď sú nasadení do služby Rozvracač, nájdu sa ľudia, ktorí zvládnu jedného rozvracača mesačne a viac nedajú. Potom máme aktérky a aktérov, ktorí sú schopní zahrať paralelne päť-šesť rolí a tí si zarobia pekné peniaze. Ale nerád by som to rozoberal. Tie sumy nelietajú v stotisícoch, prilepšia si o 20 - 30 000 českých korún mesačne (750 - 1 100 eur).
Spomenuli ste, že ponúkate službu Rozvracač. V čom spočíva?
Konceptom tejto služby je udržať a zachrániť nejaký trvalý vzťah, napríklad manželský, v ktorom sú deti, hypotéky a všetky väzby, ktoré si tí ľudia vytvorili. Typickým príkladom je napríklad situácia, keď ste vydatá a zistíte, že váš manžel má mimomanželský pomer. Vy si budete želať milenku od vášho muža nejako odlákať. Naša agentúra pošle na milenku návnadu - človeka, ktorého cieľom bude tú ženu od vášho manžela dostať. Keby naopak nastala situácia, že za nami príde s prosbou o pomoc žena a povie nám, že už dlho je zamilovaná do manžela kamarátky, lenže ten má deti a rodinu od ktorých ho chce odlákať, nie sú to zákazky, ktoré berieme.
Ale vaša povesť aj tak nie je najčistejšia. Hoci niekomu pomáhate, iný vás odsudzuje za amorálnosť.
V diskusiách pod článkami sme často pranierovaní, že sme amorálni. Aj preto si strážime svoje hranice, čo sme ochotní robiť a čo nie. Uvedomujem si, že nie sme stroj na peniaze a keby som chcel, tak z našej agentúry urobím ešte trikrát tak veľký projekt. Keďže do istej miery zasahujeme do životov ľudí, nechcem, aby sme išli práve týmto smerom. V tíme máme profesionálnu psychologičku, právnika, koordinátorov a myslím si, že naša práca má aj ľudskú stránku. Čo sa mi ale nepriznáva dobre, že občas príde klient - chlap s prosbou, že už ďalej nechce byť so svojou manželkou alebo partnerkou a situáciu chce zinscenovať tak, aby nebol tým zlým. Takže mu pomôžeme jeho žene alebo partnerke poslať do cesty niekoho iného, aby mal dôvod na ukončenie vzťahu a nebol tým zlým.
Ako sa však vyrovnávate s tým, že vás mnohí odsudzujú??
Veľmi rád mám film - Ďakujeme, že fajčíte. Istý lobista tabakového priemyslu v ňom hovorí, že je morálne flexibilný. Ja sa v podstate ľudsky vôbec nestotožňujem s tým, čo robím a aké služby ponúkam. Mám pre to ale pochopenie, tolerujem to a uživí to dosť mojich ľudí. Hoci nikdy nehovor nikdy, myslím si, že ja sám by som svoje služby nevyužil.
Hrdíte sa tým, že za päť rokov existencie vašej agentúry ešte nikto neodhalil, že ide len o fingované situácie. V prípade odhalenia, vrátili by ste klientovi investované peniaze?
Samozrejme, že by sme vrátili peniaze. A vlastne raz nás odhalili... Pred piatimi rokmi náš grafik vyrobil dokumenty, ktoré mali pochádzať z Izraela. Problém bol v tom, že sme si neuvedomili, že v tom čase tam je šábes a väčšina služieb v tom období nefunguje. Všetky materiály a podklady sme vyrobili práve na daný termín, v ktorom ich nebolo možné uplatniť. A klientova manželka bola vtedy o krok vpred...
Kto vlastne využíva vaše služby?
Úplne bežná stredná trieda. Normálni ľudia, o ktorých by ste to nikdy nepovedali. Nie sú to žiadni skrachovanci alebo lúzri. Sú to ľudia, ktorí sa dostali do životnej situácie, s ktorou si už nevedia rady alebo hľadajú odpoveď na nejakú otázku a nás vnímajú akú posledný možný variant. Klientov máme i na Slovensku a naše služby využívajú i celebrity.
Vo vašej ponuke je aj služba Alibi last minute. Čo si mám pod ňou predstaviť?
O pomoc nás prosia ľudia, ktorí predchádzajúcu noc urobili niečo, čo nemali a chcú, aby sme im pomohli. Väčšinou klienti potrebujú zakryť neveru alebo sa chcú na poslednú chvíľu vyhnúť nejakej rodinnej udalosti.
Keď hovoríme o nevere, podvádzajú viac muži alebo ženy?
Je to tak päťdesiat ku päťdesiat. Čo sa týka poskytovania alibi, obracajú sa na nás viac ženy ako muži. Mám takú teóriu, že my chlapi si to nejako medzi sebou vieme vybaviť a sme viac lojálni. Keď sa rozhádajú muži - dajú si aj na hubu, ale väčšinou majú nejaký vnútorný kredit, ktorí im nedovolí v tejto oblasti zradiť najlepšieho kamaráta. Zato keď kamarátky prestanú byť kamarátkami, nevera je prvá vec, ktorú na seba vytasia.
Zo skúsenosti vašich nasadených agentov a agentiek ste dospeli k poznaniu, že vždy je ťažšie zbaliť ženu ako muža. Prečo?
Pri balení mužov v službe Rozvracač dosahujeme úspešnosť aj 90 %. Úplne najjednoduchšou obeťou je chlap medzi 35. - 45. rokom z bežnej strednej triedy. Ak ide o ženu, úspešnosť je len okolo 70 %. Pokiaľ ide o kategórie žien 55+, je to oveľa ťažší oriešok. Nemôžem povedať, že by sa nám nedarilo, ale klienta upozorňujeme, že je to oveľa ťažšie. Po celý čas realizácie služby je klient v kontakte s našou koordinátorkou a môže do toho kedykoľvek zasiahnuť. Jednotlivé postupy a situácie konzultujeme s klientom, ktorý keď povie, že v spolupráci nechce pokračovať, vyúčtujeme mu aktivity a ukončíme to. Snažíme sa, aby boli naše služby transparentné, lebo si uvedomujeme, že ich kontroverznosť často vyvoláva strach. Po piatich rokoch existencie totiž už máme svoje meno a ľudia vedia, že nie sme žiadni amatéri.