Odborníci však varujú, že zdržania na cestách v hlavnom meste ešte ani zďaleka nedosiahli svoj vrchol a dopravná situácia sa bude s plánovanými opravami ciest, pribúdajúcimi autami, rozširovaním diaľnic či stavbou obchvatu ešte komplikovať. O pár rokov by však tento problém mohol byť minulosťou! Riešenie majú priniesť vlaky, ktoré majú v Bratislave premávať po desiatkach kilometrov nevyužívaných tratí.
Väčšina tratí je zjazdná
To, kam sa v budúcnosti ľudia dopravia v meste vlakom, a ktoré zastávky má zmysel vybudovať, je momentálne predmetom štúdie. Jej výsledky by mali byť jasné koncom roka. „Prešli sme zhruba 50 km tratí v Bratislave a väčšina z nich je zjazdných už dnes. Niektoré úseky si vyžadujú ďalšie investície,“ vysvetľuje Martin Erdössy, generálny riaditeľ správcu tratí ŽSR. Veľké množstvo peňazí by zhltla aj bratislavská filiálka, no keďže je dopravným uzlom s výbornou lokalitou, je o ňu veľký záujem. No nielen o ňu. „Uvažujeme aj o posilnení trati zo Senca priamo do Petržalky. Rovnako máme v pláne diskutovať so správcom infraštruktúry o spojení Trnavy a Nového Mesta,“ hovorí Filip Hlubocký, generálny riaditeľ ZSSK.
Budúcnosť majú vlaky a električky
Potenciál šetriť čas a nervy obyvateľov Bratislavy a okolia má podľa odborníkov práve koľajová doprava. „Železnica alebo električky sú to, čo má budúcnosť. Vidíme, v akom stave sú cesty dnes a bude sa to len zhoršovať aj napriek obchvatu,“ tvrdí Erdössy. Odľahčenie ciest vlakmi, kde je nutné prepraviť 50 000 osôb za hodinu v jednom smere, demonštroval predseda Inštitútu verejnej dopravy Marek Modranský. „Keby všetci cestovali autami, potrebujeme až 175 metrov širokú cestu, keby cestovali autobusmi - 35 metrov širokú cestu, a ak vlakom, tak len 9 -metrový koridor,“ vysvetlil. Cestujúci sa však týchto zmien dočkajú až najskôr po roku 2020.
Čo prinúti ľudí presadnúť z auta do vlaku
Marek Modranský, predseda Inštitútu verejnej dopravy
Je to skôr kombinácia opatrení – nielen vybudovať odstavné parkoviská na dlhodobé státie, ale súvisí to aj s parkovacou politikou, pretože pokiaľ človek autom už vôbec nebude mať možnosť vojsť do centrálnej mestskej zóny, respektíve tam bude veľmi drahé parkovné, tak ho to odradí a prinúti ho to nepriamo využívať takúto formu dopravy.
Aká doprava je rýchlejšia?
Vlakom:
Trasa Senec – Stanica Bratislava-Nové Mesto: 28 min.
Stanica Bratislava - Nové Mesto - ZŠT Petržalka: 17 min.
Trnava - Bratislava - Nové Mesto: 47 min.
Autom:
Senec – Bratislava - Nové Mesto: po diaľnici pri ideálnej premávke 26 min., v zápche aj hodinu
Trnava - Bratislava - Nové Mesto: po diaľnici pri ideálnej premávke 40 min., v zápche aj hodinu a pol
Bratislava - Nové Mesto - ZŠT Petržalka: pri ideálnej premávke 15 min., v zápche aj 45 min.