Študenti mali v piatok na programe posledný neštandardný deň. „Od rána sme vytvárali pracovné skupinky. Rozprávali sme o tom, ako zo školy vytvoriť bezpečné miesto, aby sa od pondelka mohol začať nový vyučovací režim. Aby sa škola zmenila atmosférou, ale aj vizuálne. Na programe boli najmä otázky, ako riešiť problémy iným spôsobom ako doteraz. Sme radi, že vďaka atmosfére sa študenti začali zdôverovať,“ vysvetľuje Marek Madro z IPčka.
Najviac podľa jeho slov túžia po lepšej komunikácii, túžia byť vypočutí. „Zapojili sa aj učitelia. Vyjadrili záujem, aby bolo viac porád, aby sa mohli navzájom počúvať. Bolo to aj trochu úsmevné, aby mali v škole napríklad zvieratká. Ale nechcem to zľahčovať, lebo situácia je stále vážna a uvedomujú si to, ale chcú sa posunúť ďalej,“ opísal dianie v škole psychológ.
Kamery a čipy?
Základom podľa neho je, že študenti chcú viac rozprávať o duševnom zdraví a chcú mať pocit, že budú braní vážne. „Padali aj technické nápady. Prišiel aj primátor, ktorý prisľúbil kamerové systémy alebo vstup do školy na čipy. Veľká diskusia, ktorú sme ešte nedokázali uzatvoriť, sa točila okolo nastavenia ďalších technických opatrení,“ podotkol Madro.
Niektorí študenti sa tešia, že už sa budú učiť v štandardnom režime, iní z neho majú obavy. „Tragédia spôsobila, že žiaci sa spojili a dali sa dokopy. A vstúpila do toho aj nádej z otvorenosti a že sa vedia veci posunúť dopredu. Najdôležitejšie je zapracovať na dôvere a komunikácii. Viacerí študenti sa tešia aj na vizuálnu zmenu v škole. Teda zmenenú triedu, kde sa stalo nešťastie, a tiež Izbu spomienok. Prišiel aj spontánny nápad dať spoločne dole čiernu zástavu, aby sme sa mohli naštartovať a ísť spoločne ďalej. Na konci sme ju teda dali dole,“ vraví.
Dočasný pamätník
Študentom záleží na tom, aby sa nikdy nezabudlo na hrôzu, ktorá sa na škole stala. „Dostali za úlohu cez víkend vymyslieť, ako by mohol vyzerať dočasný pamätník na počesť Alenky a pani zástupkyne. Veľmi na tom chcú participovať. V pondelok prídu s návrhmi. To, čo prežívajú niektorí, je, že nie sú pripravení sa rýchlo s tým vyrovnať a potrebujú viac času. Neviem, ako sa rozhodnú vo vzťahu k tomu, či budú pokračovať v škole. Rozhodujúce budú nasledujúce dni,“ uzavrel Madro.