Najnovšie ich trápi kalamitné drevo. Kvôli nemu na niektorých častiach trate v Hrončianskej doline ukončili prevádzku a tržby im klesli na polovicu. Preto plánovali na Horehroní rozbehnúť osobnú prepravu električkami zo Švajčiarska, lenže ich partner Banskobystrický samosprávny kraj(BBSK) sa ocitol v problémoch.
„Po troch problémoch, ktoré sa nám zišli v predošlých dvoch rokoch, sme sa dostali do situácie, keď nám reálne hrozí zánik. Prvým problémom bol v roku 2022 známy útok developera, keď nám prehradil trať smerom na Dobroč a my sme nemohli polovicu sezóny jazdiť s vláčikmi, čím nám výrazne klesla návštevnosť. Druhý problém bol súdny spor, keď sme museli investovať všetky voľné peniaze za právnu pomoc a navyše sa tie súdy dodnes ťahajú. Tretím, najnovším problémom je ťažba kalamitného dreva, ktorá prebieha v okolitých lesoch. Smrečiny tu vymierajú, a preto musel byť uzatvorený lesnícky skanzen na celý rok,“ rozhovoril sa šéf železnice Aleš Bílek.
Čiernohronská železnica v Čiernom Balogu
Dodal, že je vysoko pravdepodobné, že obľúbený skanzen bude zatvorený aj celý budúci rok. „Navyše nám začali na niektorých miestach ťažiť aj cez trať v Hrončianskej doline, takže aj na ďalšom úseku bude dočasne ukončená prevádzka. Tak nám tržby klesli na polovicu. A keďže nie sme dotovaní a sme závislí len od tržieb, nie sme schopní ďalej existovať,“ pripustil smutnú realitu. Dúfa však v zázrak v podobe pomoci od štedrých ľudí.
Padol projekt
Rozbehnutý projekt mali s BBSK, lenže ten sa zasekol. „Rokovali sme s BBSK o elektrifikácii a zmene Čiernohronskej železnice na verejnú osobnú dopravu a prepojenia Horehronia električkami, ktoré sme nakúpili zo Švajčiarska, len BBSK projekt dočasne pozastavil,“ podotkol Bílek. Práve pre súhru týchto okolností sa rozhodli požiadať o pomoc.