Opakovane bola kvôli nemu do školy privolaná policajná hliadka, no bol aj v odbornej starostlivosti. Bránik spomína rozpor medzi rodičmi a školou, ktorá mala úplne iné predstavy o tom, ako s týmto študentom zaobchádzať. Avizuje, že o pár dní na povrch vypláva „šokujúce prekvapenie“, zatiaľ však o detailoch hovoriť nechce. Čo všetko nám prezradil?
Samuel vystriedal viaceré školy. Vedelo sa, že je problémový. Čo sa zanedbalo? Dalo sa tomu predísť?
- Z toho, čo viem, som presvedčený, že jeho blízki konali spôsobom, ktorý považovali za najlepší pre ich syna. Nie je to tak, že by to zanedbali. Skôr si myslím, že naozaj mali veľkú snahu. Uvedomovali si, že je iný ako väčšina jeho rovesníkov.
Snažili sa so synom, ktorý bol špecifický a odlišný, pracovať najlepšie, ako vedeli, a vyžadovali to aj od jednotlivých škôl, ktoré medzitým vystriedal. Vždy však po čase narazili na to, že žiadna zo škôl takéhoto žiaka veľmi nechcela riešiť. Radšej hľadali spôsob, ako sa ho zbaviť a presunúť ho inam. To považujem za veľmi nešťastný prístup. Prehadzovali si ho ako horúci zemiak, v jeho záujme by však bol úplne opačný prístup.
Ako to vplýva na psychiku žiaka?
- Ak sa ocitne niekoľkokrát vždy v novom prostredí a kolektíve a vlečie sa s ním povesť problémového žiaka, tak ešte ani nestihne do novej školy prísť a už sú tam voči nemu predsudky. Je to uzavretý kruh. Aj keby veľmi chcel v novej škole zapadnúť, tak nemá ako.
Nechcem generálne obviňovať každú školu, v ktorej bol, že by zlyhala, alebo robila niečo zle. Aj rozumiem vyučujúcim, že nie je jednoduché mať takéhoto žiaka v škole, ale nikto nikdy pedagógom nesľuboval, že budú učiť vždy len úžasné deti, ktoré nikdy nevyrobia problém.
Samuel mal individuálny študijný plán. Dali mu ho preto, že škola nechcela, aby sa stretával s ostatnými deťmi?
- Výrazne to s tým súvisí, to môžem potvrdiť. Súvisí to aj s ostatnými dvomi rokmi, počas ktorých sa ocital pod čoraz väčším tlakom. Škola mala zásadne iné predstavy o tom, ako s ním zaobchádzať, než rodičia. Z tohto rozporu vznikalo stále väčšie napätie.
Škola čoraz viac trvala na istom opatrení, ktoré ešte nemôžeme zverejniť, nemáme súhlas rodiny. Celé to smrdí. O pár dní sa to nepochybne vynorí, zatiaľ vám viac povedať nemôžem. Nemuselo sa to stať. Nerobím z neho obeť, ale je tam niekoľko veľmi silných momentov, ktoré do veľkej miery dávajú celej veci širší kontext. Jeho reakcia na zamýšľané vážne rozhodnutie školy sa dala predvídať.