Po odbornom výcviku môže takto mladý rušňovodič jazdiť len po tratiach na Slovensku, a aj to maximálnou rýchlosťou 65 kilometrov za hodinu. Informoval o tom v pondelok hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Dominik Drevický.
"Takto mladý rušňovodič začne jazdiť prevažne na posune v staniciach či depách, prípadne na bočných lokálnych tratiach. Po dosiahnutí veku 20 rokov už môže jazdiť bez rýchlostných či traťových obmedzení," uviedol Drevický s tým, že mladí rušňovodiči budú mať v ZSSK možnosť jazdiť na najmodernejších vozidlách v slovenskej železničnej doprave.
Záujem môže prejaviť každý, kto spĺňa základné požiadavky stanovené legislatívou. Uchádzač musí absolvovať vstupné psychologické vyšetrenie, pričom musí byť aj zdravotne spôsobilý podľa prísnych štandardov. Nevyhnutné je podľa ZSSK minimálne stredné odborné vzdelanie s výučným listom bez ohľadu na študijný odbor, čistý register trestov a vyhlásenie, že uchádzač nemal uložený zákaz činnosti viesť motorové vozidlá.
Komplexná príprava trvá 12 až 18 mesiacov. Začína sa vstupnou lekárskou prehliadkou a pokračuje kurzom rušňovodiča až po záverečnú skúšku a prax na konkrétnej trati. "Počas odbornej prípravy kandidát absolvuje teoretické školenia v oblasti dopravných predpisov a techniky. Nasleduje intenzívny výcvik v rozsahu 160 hodín zameraný na obsluhu a konštrukciu železničných vozidiel. Potom sa uchádzač dostáva k jazdnému výcviku pod dohľadom odborne spôsobilej osoby, ktorý trvá minimálne 720 hodín," objasnil hovorca ZSSK.
Pri praktickej skúške komisia hodnotí, ako dokáže kandidát aplikovať získané znalosti a zručnosti. Na tejto prvej jazde musí byť úspešný, inak nemôže samostatne riadiť vlak. "Inštruktor overuje aj schopnosť rušňovodiča využívať pomôcky ako cestovný poriadok a jazdný rozkaz, orientovať sa v aktuálnych podmienkach trate a preukázať zručnosti pri bezpečnom riadení vlaku za všetkých prevádzkových situácií," uzavrel Drevický.