Pravidelný vianočný PARTNERS prieskum porovnal nielen nákupný košík s uplynulými rokmi, po prvý raz zmapoval aj to, čo si želáme pod stromček. Aké darčeky plánujeme dávať? Koľko na ne minieme či kde ich budeme nakupovať?
Prieskum mapoval okrem cien potravín potrebných na pečenie či štedrú večeru aj nákupné správanie Slovákov, pokiaľ ide o miesto nákupu vianočných darčekov. „Necelá polovica respondentov (45 %) plánuje nakupovať darčeky v klasických kamenných obchodoch, zatiaľ čo takmer tretina (31 %) preferuje online nákupy. V porovnaní s predchádzajúcim rokom poklesol záujem o kamenné obchody o 6 %, zatiaľ čo online nakupovanie zaznamenalo nárast o 5 %. Zaujímavosťou je, že kamenné obchody zostávajú obľúbené vo všetkých vekových kategóriách, kým online nákupy preferujú najmä ľudia do 54 rokov,“ približuje sociológ agentúry FOCUS Martin Slosiarik.
Radšej z našetrených
„Hoci náklady na Vianoce v posledných rokoch neustále rastú, prieskum odhalil pozitívny trend - Slováci pristupujú k financovaniu sviatkov zodpovednejšie ako v minulosti. Dôležitým zistením je, že sa neplánujeme zadlžiť kvôli darčekom a nakupovať darčeky budeme najmä z našetrených peňazí,“ spresňuje odborníčka na osobné financie spoločnosti PARTNERS Ivana Paráková.
Takmer polovica (45 %) respondentov uviedla, že darčeky pokryje z našetrených peňazí. Ďalšia tretina (34 %) využije financie z poslednej výplaty a 28 % plánuje čerpať úspory z účtu. Len malé percento respondentov (2 %) plánuje siahnuť po úvere či čerpať peniaze z kreditnej karty.