„Produkty budú označené značkou ,protiinflačná garancia‘. Kým v niektorých obchodoch nájdete viac ako 100 dlhodobo garantovaných položiek, niekde je to napríklad len 60. K dohode pristúpilo osem obchodných reťazcov: Billa, CBA, Coop Jednota, Kaufland, Labaš, Lidl, Tesco a Terno.“
Možno sa to predĺži do volieb
Ľubomír Drahovský, analytik T.E.R.N.O.
Bol to zo strany obchodníkov určite dobrý krok a ukázali, že nie sú to oni, čo majú nereálne nasadené ceny. Ak sa nezmenia ceny energií, cena pracovnej sily v potravinárskom priemysle a u prvovýrobcov a bude pokračovať vojna na Ukrajine, tak treba rátať s tým, že ceny, ak sa nezvýšia, tak sa udržia na tejto úrovni. Obdobie ohraničenia na 3 mesiace nie je dostatočné, ale obchodné reťazce si potrebujú otestovať, ako na to budú kupujúci reagovať. Ak budú reagovať dobre, tak možno sa tá doba predĺži do termínu volieb.
Pozitívne je, že ceny neurčil štát
Jana Glasová,analytička 365.bank
Cieľom tejto aktivity je pomôcť obyvateľom zvládnuť obdobie vysokej inflácie a výrazného zdražovania potravín. Do istej miery to môže obyvateľom pomôcť zmierniť následky vysokého cenového rastu potravín. Je ale isto potrebné, aby si spotrebitelia odsledovali, ktoré výrobky boli v ktorých obchodných reťazcov zastropované, na akých cenách a zamerať sa na kúpu týchto konkrétnych výrobkov s najvýhodnejšou cenou. Pre spotrebiteľov môže byť prínosné hlavne to, že dôjde hlavne k zastropovaniu základných potravín, ktoré pravidelne nakupujeme, ako je napríklad chlieb, pečivo, mlieko a mliečne výrobky, mäso či vajcia a rastlinné oleje. Pozitívom tejto iniciatívy je, že nedochádza k štátnym zásahom do cenotvorby a konkurenčného prostredia v maloobchode. A vzhľadom na to, že zastropované potraviny si vyberajú jednotliví obchodníci sami, zvyšuje sa aj konkurenčný boj o zákazníka.