Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
06.03.2023 00:00 | Nové Časy | Auto Moto

Legenda oslavuje: Peugeot 205 ma 40-tku

Legendárny model 205 bol oficiálne predstavený 24. februára 1983. 205-ka ukotvila francúzsku značku v modernej ére nielen ako produkt, ale aj z pohľadu marketingu a motoristického športu.

Príbeh modelu Peugeot 205 je úzko spätý s príbehom Jeana Boillota, člena predstavenstva automobilky Peugeot z konca 70. rokov. Bol to on, kto v ťažkých časoch, ktoré spoločnosť vtedy zažívala, prišiel s ambicióznym projektom vytvoriť nové kompaktné auto vhodným do mesta aj do terénu, schopným odviezť menšiu rodinu a navyše cenovo dostupným.

Zaujímavosťou je, že modely značky pred 205-kou navrhovalo prestížne dizajnérske štúdio Pininfarina. Internú súťaž na dizajn 205-ky však vyhrali dizajnéri zvnútra spoločnosti na čele s Gérardom Welterom. Tento nový dizajnérsky prístup priniesol niektoré charakteristické prvky, ktoré sa neskôr začali objavovať na ďalších modeloch značky, ako napríklad maska chladiča s horizontálnymi lamelami a horizontálny pás, prepájajúci zadné svetlá.

Otvoriť galériu
Zdroj: Peugeot Slovensko

Peugeot 205 formálne odštartoval vstup značky PEUGEOT do modernej éry. Bol kompaktný, ale zároveň priestranný, vďaka karosérii hatchback praktický a popri tom aj úsporný a prispôsobený na akékoľvek použitie. Predovšetkým to však bolo prvé auto značky, kde bola vzadu využitá torzná tyč s cieľom zväčšiť priestor pre cestujúcich. Peugeot 205 sa stal prvým malým francúzskym dieselovým automobilom a najmä prvým malým dieselovým modelom, ktorý ponúkal rovnaký výkon ako benzínové motory, len s oveľa nižšou spotrebou (v priemere 3,9 l/100 km).

V čase svojho uvedenia v roku 1983 prišiel na trh so štyrmi benzínovými motormi a jedným naftovým. Nasledujúci rok sa ponuka rozšírila o legendárne GTI a Turbo 16, ako aj o 3-dverovú karosériu. Nasledovala celá škála verzií, od cenovo dostupnejších ako napríklad Junior z roku 1986 s džínsovými sedadlami až po exkluzívne „chic“ modely ako Lacoste alebo Gentry.

Motoršport bol mocným nástrojom na propagáciu modelu PEUGEOT 205 a značky PEUGEOT. V roku 1984 sa na podnet Jeana Todta (vtedajší šéf divízie Peugeot Talbot Sport, neskôr premenovanej na Peugeot Sport) PEUGEOT premiérovo zúčastnil majstrovstiev sveta v rely (World Rally Championship, WRC) v rámci slávnej skupiny B, a to s ikonickým modelom 205 Turbo 16.

Otvoriť galériu
Zdroj: Peugeot Slovensko

Počas tejto premiérovej sezóny si získal veľký obdiv Ari Vatanen vďaka svojim trom víťazstvám v pretekoch rely. V rokoch 1985 a 1986 získala značka vďaka modelu 205 Turbo 16 Pohár konštruktérov a titul majstra sveta v kategórii jazdcov patril najprv Timovi Salonenovi (1985) a potom Juhaovi Kankkunenovi (1986). Keďže na konci roku 1986 skupina B skončila, Jean Todt navrhol, aby sa Peugeot zúčastnil s modelom 205 T16 legendárneho rely závodu Paríž – Dakar. Tak sa aj stalo, Peugeot 205 T16 bol špeciálne upravený a v rokoch 1987 a 1988 slávny vytrvalostný rely závod vyhral najprv za volantom s Ari Vatanenom a následne s Juhom Kankkunenom.

Míľniky v histórii modelu Peugeot 205

24. február 1983: Uvedenie 5-dverovej verzie Peugeot 205.

1984: Uvedenie 3-dverovej verzie Peugeot 205 a Peugeot 205 GTI 1.6 105 k, propagácia modelu Peugeot 205 Turbo 16, prvé víťazstvo na majstrovstvách sveta v rely (Fínsko).

1985: Peugeot 205 Turbo 16 vyhral na majstrovstvách sveta v rely Pohár konštruktérov (s Timom Salonenom) a získal aj titul v kategórii jazdcov, miliónty Peugeot 205 opúšťa továreň v Mulhouse.

1986: Uvedenie modelov Peugeot 205 Cabriolet, GTI 115 a 130 k, Peugeot 205 Turbo 16 vyhral na majstrovstvách sveta v rely Pohár konštruktérov (s Juhom Kankkunenom) a získal aj titul v kategórii jazdcov.

1987: Peugeot 205 dostal novú prístrojovú dosku, Peugeot 205 Turbo 16 vyhral rely Paríž – Dakar.

1988: Uvedenie modelu Peugeot 205 Rallye, druhé víťazstvo Peugeot 205 Turbo 16 na rely Paríž – Dakar.

1989: Uvedenie modelu Peugeot 205 Roland Garros.

1990: Decentný facelift (smerovky, zadné svetlá...), uvedenie modelu Peugeot205 Diesel Turbo (78 k).

1993: Koniec výroby modelu Peugeot 205 GTI.

1995: Koniec výroby modelu Peugeot 205 Cabriolet.

1998: Peugeot 205 je nahradený novým modelom Peugeot 206.

Viac k téme:
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


(ilustračné foto)
Rusko spôsobilo na Ukrajine teror: Diali sa tam strašné veci! Hlásia množstvo obetí
Ilustračné foto
Viaceré komplikácie v doprave v Bratislave: Tu sa zrazili 3 autá! Kde všade sa zdržíte?
Duchoňova dcéra má z filmu strach.
Foto
Dcéra Duchoňa († 35) má obavy z filmu o otcovi: Už sa stretla s režisérom! Čo jej naháňa strach?
(ilustračné foto)
Jedna z najväčších krádeží zlata v dejinách krajiny: Prípad sa pohol! Nečakaný úspech
Ilustračné foto
Dokedy nás bude trápiť mrazivé počasie? Slováci, pripravte sa: To vôbec nevyzerá dobre!
(ilustračné foto)
Chystáte sa do Amsterdamu? Dobre čítajte: Zavádzajú nové opatrenia
Foto
Slovenský hokejista v USA: Vodičák má vo vrecku, pozvánku do repre...
(ilustračná foto)
Smutné správy: Zomrel významný dopravný dizajnér († 93)! Pozrite sa, čo navrhol
Ondrej Rusnák (35)
Foto
Hokejový expert o Slafkovskom a MS: Na ľade si dobre rozumie s... Sledujte, čo povedal!
Expla si podali Junior a Marcel.
Foto
Expla si zobrali do parády Junior a Marcel: Chceš byť moderátor Fun rádia? Natri mu chrbátik!
Ilustračné foto
Preskočilo jej? Žena prišla do banky s mŕtvolou! Odpadnete, keď zistíte, čo tam robila
(ilustračné foto)
Desivé varovanie z USA: Maskuje Čína tajné vojenské operácie?! Neuveríte, čo tvrdí šéf NASA