Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
18.02.2014, 14:00 | Peniaze

Veľký test magazínu AUTO BILD: Pravda o kvalite nafty na Slovensku!

Môžu si byť majitelia dieselových áut na Slovensku istí, že do svojho miláčika tankujú kvalitnú naftu?

Odpoveď prináša motoristický magazín AUTO BILD, ktorý v spolupráci so spoločnosťou VÚRUP (Výskumný ústav pre ropu a uhľovodíkové plyny) do detailu rozobral vlastnosti 13 zimných motorových náft predávaných u nás. Pozrite sa, ktoré palivo malo najväčšie problémy. Dieselové autá na Slovensku jazdia počas roka na tri typy nafty – inú spaľujú v lete, inú v zime a inú medzi týmito obdobiami. Zimná nafta musí byť odolná proti mrazu do -20 °C. Táto vlastnosť je vyjadrená medznou teplotou filtrovateľnosti.

Okrem tejto schopnosti AUTO BILD a VÚRUP preverili i päť ďalších parametrov nafty - cetánové číslo, podiel biozložky v palive, obsah aromatických uhľovodíkov, destilačnú skúšku a bod vzplanutia. „Vo všetkých charakteristikách má zimná motorová nafta predpísané limity vychádzajúce z normy STN EN 590. Ak ich nesplní, nemala by sa na Slovensku vôbec predávať,“ vysvetlil riaditeľ spoločnosti VÚRUP Milan Fillo.

Nafta nestuhne

Z výsledkov filtrovateľnosti vyplynulo, že slovenskí vodiči nemusia mať obavu, že by im v nádrži stuhla nafta. Naopak, palivá vydržia podstatne viac, ako im určuje norma – najmä tie prémiové. Najlepšiu odolnosť proti nízkym teplotám má prémiové palivo EVO Diesel zo Slovnaftu, ktoré vykázalo medznú teplotu filtrovateľnosti až -46 °C. Aj ďalšími laboratórnymi testmi, ako sú cetánové číslo, destilačná skúška, obsah aromatických uhľovodíkov či biozložky v palive, prešli nafty bez zaváhania.

Jedno palivo neprešlo

Poslednou laboratórnou skúškou bolo meranie bodu vzplanutia. Norma STN EN 590 hovorí, že k vzplanutiu musí pri tomto druhu pohonnej látky prísť pri teplote nad 55 °C. Predpísaný parameter nesplnilo jedno palivo – prémiová nafta Diesel Power+ od predajcu Jurki. Táto nafta vzplanula už pri 37 °C, čo je hlboko pod normou. Dokonca ani so zohľadnením laboratórnej odchýlky, ktorá hovorí o bode vzplanutia pri 53 °C, by Slovenská inšpekcia životného prostredia toto palivo nemohla označiť ako vyhovujúce.

Všetky ostatné parametre paliva boli v poriadku, čo naznačuje, že mohlo dôjsť ku kontaminácii motorovej nafty ľahkými uhľovodíkmi, teda napríklad benzínom v nádržiach konkrétnej pumpy alebo pri transporte. Vzhľadom na nameranú hodnotu by mohlo ísť približne o jedno percento benzínu, čo však znamená, že palivo by sa posunulo z III. triedy horľavosti do II. triedy a malo by sa s ním manipulovať so zvýšenou opatrnosťou,“ vysvetlila Iveta Chovancová z odboru skúšobných laboratórií VÚRUP. V Jurki si nič podobné nepripúšťajú.

„Nie je možné, aby prišlo ku kontaminácii motorovej nafty pri prevoze či skladovaní. Výhradným dodávateľom je Slovnaft, palivo je certifikované a dovážané na to určeným vozidlom. Nesúhlasíme s postupom odobratia vzorky. Požadujeme, aby boli pri odbere obe zúčastnené strany, inak nie je možné považovať výsledky a samotný odber za korektné,“ povedala Zuzana Garajová z oddelenia kvality a predaja Jurki.

Odber robil expert

AUTO BILD pripomína, že odber vzoriek robil expert zo spoločnosti  VÚRUP vybavený pojazdným laboratóriom a experti ústavu vystavili oficiálny protokol o skúške, ktorý mal predajca palív k dispozícii. Čo by nesplnenie bodu vzplanutia znamenalo pre bežného motoristu. „Ak by bol v nafte prítomný benzín, ktorý ovplyvnil bod vzplanutia, znižoval by mazivosť paliva. Dlhodobé používanie takejto pohonnej látky by mohlo mať negatívny vplyv najmä na vstrekovacie čerpadlo a dýzy. Väčšiemu zaťaženiu by bola vystavená piestová skupina motora – valce, piesty a krúžky. Pri natankovaní jednej nádrže by sa však nič závažné automobilu stať nemalo,“ dodal špecialista na motory Dušan Stacho z VÚRUP-u.

Takto sme testovali

Od 16. novembra 2013 do 28. februára 2014 sa na slovenských čerpacích staniciach predáva takzvaná zimná nafta, ktorá podľa normy STN EN 590 musí byť odolná proti mrazu minimálne do teploty -20 °C. V teste sme preverili tieto nafty ôsmich predajcov: Agip, Hypernova, Jurki, Lukoil, OMV, Shell, Slovnaft a Tesco.

Piati z nich – Jurki, OMV, Shell, Slovnaft a Tesco – okrem klasickej nafty predávajú aj prémiovú naftu, čo spolu vytvorilo trinásť vzoriek. Jednotlivé palivá tankoval do kanistrov technik z VÚRUP-u, aby nebolo možné spochybniť správnosť odberu. Redaktor AUTO BILDU bol pri celej procedúre prítomný, každý kanister označil štítkom s číslom a takto vzorky putovali na analýzu do laboratória, takže pracovníci nevedeli, akú naftu analyzujú.

Testovanie čerpacej stanice

Agip, Dolnozemská cesta, Bratislava Agip DieselTECH -27°C
Hypernova, Ivánska cesta, Bratislava Hypernova Diesel -31°C
Jurki, Prístavná ulica, Bratislava

Jurki Diesel -29°C
Jurki Diesel Power+ -32°C

Lukoul, Panónska cesta, Bratislava Lukoil Diesel -27°C
OMV, Panónska cesta, Bratislava OMV Diesel -26°C
OMV MaxxMotion Diesel -34°C
Shell, Panónska cesta, Bratislava Shell Diesel FuelSave -27°C
Shell V-Power Diesel Nitro+ -29°C
Slovnaft, Dolnozemská cesta, Bratislava Slovnaft TEMPO PLUS Diesel -31°C
Slovnaft EVO Diesel -46°C
Tesco, Cesta na Senec, Bratislava Tesco Diesel -30°C
Tesco Diesel Plus -28°C
Diskusia / 0
Súvisiace články:
Autor: Čas.sk
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania... Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov .

Odporúčame z TIVI.sk
Odporúčame z TIVI.sk
Požiare sa rýchlo rozširujú.
Pri požiaroch v Kalifornii zomreli ďalší traja ľudia: 70-tisíc obyvateľov musia evakuovať
Resocializačné zariadenie sa stalo neslávne známym pre zneužívanie maloletých klientok.
Polícia opäť rieši resocializačné centrum Čistý deň: Podplácali chovankyne drogami?!
Michal Kaliňák zo ZMOS.
Združenie miest a obcí Slovenska: Celoplošné opatrenia sú jediná možnosť, ako dostať veci pod kontrolu
(ilustračné foto)
Africký mor ošípaných sa rozšíril už do siedmeho okresu: Ministerstvo vyzýva k mimoriadnej opatrnosti
Prostitute at Atlantica avenue in copacabana beach, Rio de Janeiro
Krušné časy pre prostitútky v Bruseli: Kompetentní vydali radikálne nariadenie
(ilustračné foto)
Bankoví analytici očakávajú väčší prepad ekonomiky ako ministerstvo: Optimistická prognóza na budúci rok
Na archívnej snímke z 28. apríla 2020 zamestnankyňa Poľskej pošty za plexisklom s ochranným štítom na hlave v poľskej
Koronavírus zabíjal aj v Poľsku: Hlásia desiatky nových úmrtí
Premiér Igor Matovič.
Prečo Matovičovi radikálne padajú preferencie?! Rázne slová politológa
Prezident SFZ Ján Kováčik.
Kováčik kritizoval opatrenia: Budeme prví v Európe, kde sa zakáže futbal!
Obžalovaní Ľuboš F. (vpravo) a Richard B.,
Vražda Sýkoru je po takmer 2 rokoch opäť na súde: V kauze vypovedá bývalý šéf SIS Lexa
Ruský prezident Vladimir Putin
Putin je znechutený situáciou okolo Bieloruska: Ostré slová kvôli útokom na jeho spojenca
V nominácii figuruje aj Marek Hamšík (vľavo).
V nominácii na Írov aj Hamšík, Slováci ale bez dvoch opôr