Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
utorok 22. 10.
Sergej
12°C  Jasno  |  Bratislava
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
18.02.2014, 14:00 | Peniaze

Veľký test magazínu AUTO BILD: Pravda o kvalite nafty na Slovensku!

Môžu si byť majitelia dieselových áut na Slovensku istí, že do svojho miláčika tankujú kvalitnú naftu?

Odpoveď prináša motoristický magazín AUTO BILD, ktorý v spolupráci so spoločnosťou VÚRUP (Výskumný ústav pre ropu a uhľovodíkové plyny) do detailu rozobral vlastnosti 13 zimných motorových náft predávaných u nás. Pozrite sa, ktoré palivo malo najväčšie problémy. Dieselové autá na Slovensku jazdia počas roka na tri typy nafty – inú spaľujú v lete, inú v zime a inú medzi týmito obdobiami. Zimná nafta musí byť odolná proti mrazu do -20 °C. Táto vlastnosť je vyjadrená medznou teplotou filtrovateľnosti.

Okrem tejto schopnosti AUTO BILD a VÚRUP preverili i päť ďalších parametrov nafty - cetánové číslo, podiel biozložky v palive, obsah aromatických uhľovodíkov, destilačnú skúšku a bod vzplanutia. „Vo všetkých charakteristikách má zimná motorová nafta predpísané limity vychádzajúce z normy STN EN 590. Ak ich nesplní, nemala by sa na Slovensku vôbec predávať,“ vysvetlil riaditeľ spoločnosti VÚRUP Milan Fillo.

Nafta nestuhne

Z výsledkov filtrovateľnosti vyplynulo, že slovenskí vodiči nemusia mať obavu, že by im v nádrži stuhla nafta. Naopak, palivá vydržia podstatne viac, ako im určuje norma – najmä tie prémiové. Najlepšiu odolnosť proti nízkym teplotám má prémiové palivo EVO Diesel zo Slovnaftu, ktoré vykázalo medznú teplotu filtrovateľnosti až -46 °C. Aj ďalšími laboratórnymi testmi, ako sú cetánové číslo, destilačná skúška, obsah aromatických uhľovodíkov či biozložky v palive, prešli nafty bez zaváhania.

Jedno palivo neprešlo

Poslednou laboratórnou skúškou bolo meranie bodu vzplanutia. Norma STN EN 590 hovorí, že k vzplanutiu musí pri tomto druhu pohonnej látky prísť pri teplote nad 55 °C. Predpísaný parameter nesplnilo jedno palivo – prémiová nafta Diesel Power+ od predajcu Jurki. Táto nafta vzplanula už pri 37 °C, čo je hlboko pod normou. Dokonca ani so zohľadnením laboratórnej odchýlky, ktorá hovorí o bode vzplanutia pri 53 °C, by Slovenská inšpekcia životného prostredia toto palivo nemohla označiť ako vyhovujúce.

Všetky ostatné parametre paliva boli v poriadku, čo naznačuje, že mohlo dôjsť ku kontaminácii motorovej nafty ľahkými uhľovodíkmi, teda napríklad benzínom v nádržiach konkrétnej pumpy alebo pri transporte. Vzhľadom na nameranú hodnotu by mohlo ísť približne o jedno percento benzínu, čo však znamená, že palivo by sa posunulo z III. triedy horľavosti do II. triedy a malo by sa s ním manipulovať so zvýšenou opatrnosťou,“ vysvetlila Iveta Chovancová z odboru skúšobných laboratórií VÚRUP. V Jurki si nič podobné nepripúšťajú.

„Nie je možné, aby prišlo ku kontaminácii motorovej nafty pri prevoze či skladovaní. Výhradným dodávateľom je Slovnaft, palivo je certifikované a dovážané na to určeným vozidlom. Nesúhlasíme s postupom odobratia vzorky. Požadujeme, aby boli pri odbere obe zúčastnené strany, inak nie je možné považovať výsledky a samotný odber za korektné,“ povedala Zuzana Garajová z oddelenia kvality a predaja Jurki.

Odber robil expert

AUTO BILD pripomína, že odber vzoriek robil expert zo spoločnosti  VÚRUP vybavený pojazdným laboratóriom a experti ústavu vystavili oficiálny protokol o skúške, ktorý mal predajca palív k dispozícii. Čo by nesplnenie bodu vzplanutia znamenalo pre bežného motoristu. „Ak by bol v nafte prítomný benzín, ktorý ovplyvnil bod vzplanutia, znižoval by mazivosť paliva. Dlhodobé používanie takejto pohonnej látky by mohlo mať negatívny vplyv najmä na vstrekovacie čerpadlo a dýzy. Väčšiemu zaťaženiu by bola vystavená piestová skupina motora – valce, piesty a krúžky. Pri natankovaní jednej nádrže by sa však nič závažné automobilu stať nemalo,“ dodal špecialista na motory Dušan Stacho z VÚRUP-u.

Takto sme testovali

Od 16. novembra 2013 do 28. februára 2014 sa na slovenských čerpacích staniciach predáva takzvaná zimná nafta, ktorá podľa normy STN EN 590 musí byť odolná proti mrazu minimálne do teploty -20 °C. V teste sme preverili tieto nafty ôsmich predajcov: Agip, Hypernova, Jurki, Lukoil, OMV, Shell, Slovnaft a Tesco.

Piati z nich – Jurki, OMV, Shell, Slovnaft a Tesco – okrem klasickej nafty predávajú aj prémiovú naftu, čo spolu vytvorilo trinásť vzoriek. Jednotlivé palivá tankoval do kanistrov technik z VÚRUP-u, aby nebolo možné spochybniť správnosť odberu. Redaktor AUTO BILDU bol pri celej procedúre prítomný, každý kanister označil štítkom s číslom a takto vzorky putovali na analýzu do laboratória, takže pracovníci nevedeli, akú naftu analyzujú.

Testovanie čerpacej stanice

Agip, Dolnozemská cesta, Bratislava Agip DieselTECH -27°C
Hypernova, Ivánska cesta, Bratislava Hypernova Diesel -31°C
Jurki, Prístavná ulica, Bratislava

Jurki Diesel -29°C
Jurki Diesel Power+ -32°C

Lukoul, Panónska cesta, Bratislava Lukoil Diesel -27°C
OMV, Panónska cesta, Bratislava OMV Diesel -26°C
OMV MaxxMotion Diesel -34°C
Shell, Panónska cesta, Bratislava Shell Diesel FuelSave -27°C
Shell V-Power Diesel Nitro+ -29°C
Slovnaft, Dolnozemská cesta, Bratislava Slovnaft TEMPO PLUS Diesel -31°C
Slovnaft EVO Diesel -46°C
Tesco, Cesta na Senec, Bratislava Tesco Diesel -30°C
Tesco Diesel Plus -28°C
Diskusia / 10
Súvisiace články:
Autor: Čas.sk
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 00 678 155, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 19/B na účely spätného kontaktovania ... Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Odporúčame z TIVI.sk
Odporúčame z TIVI.sk
Aktuality.sk Správy Ťažký týždeň s J. Gorduličom Podcasty Prémiové čítanie Šport TV program Počasie Horoskopy
Marian Kočner
Komentár Daga Daniša: Kočner si myslel, že po ňom ide organizovaná skupina Aktuality.sk
Najčítanejšie
3h
24h
Elephant Charge
Trápenie slonov v Afrike nemá konca: Desiatky z nich sa v krátkom čase vyhladovali na smrť
K nešťastiu došlo
Nešťastie v dome v Skalici: Chlapček (1) spadol z dvoch metrov do pivnice
Krvavý rituál
Muž zavraždil manželku pred očami ich dcéry: Súd rozhodol o jeho osude
(ilustračná fotka)
Vo Francúzsku prebieha súd s mimoriadne krutou vrahyňou: Svoju kolegyňu rozštvrtila a hodila do vody
Názory britského
Britskí poslanci to budú mať v najbližších dňoch ťažké: Zákon o brexite musia prijať za veľmi krátky čas
Desiatky
Amerika chce odoberať vzorky DNA nelegálnym migrantom: Koniec práva na súkromie?!
Maďarský premiér
Orbán o škandále primátora Győru: Je choré, ak si niekto natáča svoj sexuálny život
Ruský prezident
Putin odvolal šéfa poradného orgánu Kremľa: Dôvod mnohých zaskočí
Bývalý ukrajinský
Pri havárii vlastného vrtuľníka zahynul bývalý ukrajinský minister († 43)
Bojovníci
Historický moment pre Severné Írsko: Úderom polnoci sa zmenia dlho odmietané zákony
Brankár Keith
Famózny zákrok brankára Montrealu: Aha, ako zneškodnil gólovú šancu útočníka Minnesoty Wild
Stala sa treťou
Ďalší vzťah v troskách: Lady Gaga je opäť single