Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
streda 13. 11.
Stanislav
6°C  Oblačno  |  Bratislava
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
18.02.2014, 14:00 | Peniaze

Veľký test magazínu AUTO BILD: Pravda o kvalite nafty na Slovensku!

Môžu si byť majitelia dieselových áut na Slovensku istí, že do svojho miláčika tankujú kvalitnú naftu?

Odpoveď prináša motoristický magazín AUTO BILD, ktorý v spolupráci so spoločnosťou VÚRUP (Výskumný ústav pre ropu a uhľovodíkové plyny) do detailu rozobral vlastnosti 13 zimných motorových náft predávaných u nás. Pozrite sa, ktoré palivo malo najväčšie problémy. Dieselové autá na Slovensku jazdia počas roka na tri typy nafty – inú spaľujú v lete, inú v zime a inú medzi týmito obdobiami. Zimná nafta musí byť odolná proti mrazu do -20 °C. Táto vlastnosť je vyjadrená medznou teplotou filtrovateľnosti.

Okrem tejto schopnosti AUTO BILD a VÚRUP preverili i päť ďalších parametrov nafty - cetánové číslo, podiel biozložky v palive, obsah aromatických uhľovodíkov, destilačnú skúšku a bod vzplanutia. „Vo všetkých charakteristikách má zimná motorová nafta predpísané limity vychádzajúce z normy STN EN 590. Ak ich nesplní, nemala by sa na Slovensku vôbec predávať,“ vysvetlil riaditeľ spoločnosti VÚRUP Milan Fillo.

Nafta nestuhne

Z výsledkov filtrovateľnosti vyplynulo, že slovenskí vodiči nemusia mať obavu, že by im v nádrži stuhla nafta. Naopak, palivá vydržia podstatne viac, ako im určuje norma – najmä tie prémiové. Najlepšiu odolnosť proti nízkym teplotám má prémiové palivo EVO Diesel zo Slovnaftu, ktoré vykázalo medznú teplotu filtrovateľnosti až -46 °C. Aj ďalšími laboratórnymi testmi, ako sú cetánové číslo, destilačná skúška, obsah aromatických uhľovodíkov či biozložky v palive, prešli nafty bez zaváhania.

Jedno palivo neprešlo

Poslednou laboratórnou skúškou bolo meranie bodu vzplanutia. Norma STN EN 590 hovorí, že k vzplanutiu musí pri tomto druhu pohonnej látky prísť pri teplote nad 55 °C. Predpísaný parameter nesplnilo jedno palivo – prémiová nafta Diesel Power+ od predajcu Jurki. Táto nafta vzplanula už pri 37 °C, čo je hlboko pod normou. Dokonca ani so zohľadnením laboratórnej odchýlky, ktorá hovorí o bode vzplanutia pri 53 °C, by Slovenská inšpekcia životného prostredia toto palivo nemohla označiť ako vyhovujúce.

Všetky ostatné parametre paliva boli v poriadku, čo naznačuje, že mohlo dôjsť ku kontaminácii motorovej nafty ľahkými uhľovodíkmi, teda napríklad benzínom v nádržiach konkrétnej pumpy alebo pri transporte. Vzhľadom na nameranú hodnotu by mohlo ísť približne o jedno percento benzínu, čo však znamená, že palivo by sa posunulo z III. triedy horľavosti do II. triedy a malo by sa s ním manipulovať so zvýšenou opatrnosťou,“ vysvetlila Iveta Chovancová z odboru skúšobných laboratórií VÚRUP. V Jurki si nič podobné nepripúšťajú.

„Nie je možné, aby prišlo ku kontaminácii motorovej nafty pri prevoze či skladovaní. Výhradným dodávateľom je Slovnaft, palivo je certifikované a dovážané na to určeným vozidlom. Nesúhlasíme s postupom odobratia vzorky. Požadujeme, aby boli pri odbere obe zúčastnené strany, inak nie je možné považovať výsledky a samotný odber za korektné,“ povedala Zuzana Garajová z oddelenia kvality a predaja Jurki.

Odber robil expert

AUTO BILD pripomína, že odber vzoriek robil expert zo spoločnosti  VÚRUP vybavený pojazdným laboratóriom a experti ústavu vystavili oficiálny protokol o skúške, ktorý mal predajca palív k dispozícii. Čo by nesplnenie bodu vzplanutia znamenalo pre bežného motoristu. „Ak by bol v nafte prítomný benzín, ktorý ovplyvnil bod vzplanutia, znižoval by mazivosť paliva. Dlhodobé používanie takejto pohonnej látky by mohlo mať negatívny vplyv najmä na vstrekovacie čerpadlo a dýzy. Väčšiemu zaťaženiu by bola vystavená piestová skupina motora – valce, piesty a krúžky. Pri natankovaní jednej nádrže by sa však nič závažné automobilu stať nemalo,“ dodal špecialista na motory Dušan Stacho z VÚRUP-u.

Takto sme testovali

Od 16. novembra 2013 do 28. februára 2014 sa na slovenských čerpacích staniciach predáva takzvaná zimná nafta, ktorá podľa normy STN EN 590 musí byť odolná proti mrazu minimálne do teploty -20 °C. V teste sme preverili tieto nafty ôsmich predajcov: Agip, Hypernova, Jurki, Lukoil, OMV, Shell, Slovnaft a Tesco.

Piati z nich – Jurki, OMV, Shell, Slovnaft a Tesco – okrem klasickej nafty predávajú aj prémiovú naftu, čo spolu vytvorilo trinásť vzoriek. Jednotlivé palivá tankoval do kanistrov technik z VÚRUP-u, aby nebolo možné spochybniť správnosť odberu. Redaktor AUTO BILDU bol pri celej procedúre prítomný, každý kanister označil štítkom s číslom a takto vzorky putovali na analýzu do laboratória, takže pracovníci nevedeli, akú naftu analyzujú.

Testovanie čerpacej stanice

Agip, Dolnozemská cesta, Bratislava Agip DieselTECH -27°C
Hypernova, Ivánska cesta, Bratislava Hypernova Diesel -31°C
Jurki, Prístavná ulica, Bratislava

Jurki Diesel -29°C
Jurki Diesel Power+ -32°C

Lukoul, Panónska cesta, Bratislava Lukoil Diesel -27°C
OMV, Panónska cesta, Bratislava OMV Diesel -26°C
OMV MaxxMotion Diesel -34°C
Shell, Panónska cesta, Bratislava Shell Diesel FuelSave -27°C
Shell V-Power Diesel Nitro+ -29°C
Slovnaft, Dolnozemská cesta, Bratislava Slovnaft TEMPO PLUS Diesel -31°C
Slovnaft EVO Diesel -46°C
Tesco, Cesta na Senec, Bratislava Tesco Diesel -30°C
Tesco Diesel Plus -28°C
Diskusia / 10
Súvisiace články:
Autor: Čas.sk
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 00 678 155, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 19/B na účely spätného kontaktovania ... Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Odporúčame z TIVI.sk
Odporúčame z TIVI.sk
Aktuality.sk Správy Ťažký týždeň Podcasty Prémiové čítanie Šport Obchod TV Počasie Horoskopy
Ladislav Bašternák
Bašternákovci môžu prísť o luxusné majetky. Čudné prevody preverí súd Aktuality.sk
Bývalý americký
Exprezident Carter má po zákroku: Lekári mu odporučili, aby zostal na pozorovaní
Demonštrant
EÚ má toho už dosť: Demonštrantov a políciu v Hongkongu vyzýva na zdržanlivosť
Od začiatku roku
Bosnianska polícia je v koncoch a situácia je vážna: Tlak migrantov je príliš silný
Americký
Spŕška kritiky z úst Donalda Trumpa: O obchodnej politike EÚ si myslí svoje
Kráľovský pár
Tak toto tu ešte nebolo: Španielsky kráľ Filip VI. začal historickú návštevu Kuby
Prezidenti
Putin nevylúčil stretnutie so Zelenským v Kazachstane, má len jednu podmienku
Jurgen Klopp.
Klopp sa na seminári UEFA vyjadril k horúcej téme: Čo si myslí o technológii VAR?
Moderátorka
Foto
Moderátori Diana Hágerová a Roman Juraško to už netaja: Veľká novinka!
Na snímke sprava
Foto
Slovan predĺžil šnúru víťazstiev: S Novými Zámkami to však belasí nemali ľahké
(ilustračné foto).
Autobusár sa pokúsil znásilniť tínedžerku, tá ho dobodala na smrť: Súd rozhodol o jej osude
2019: Vľavo je
Foto
Hugh Grant a Guy Ritchie napodobnili predkov: Ich otcovia slúžili v rovnakej jednotke
(ilustračné foto)
SHMÚ bije na poplach, situácia začína byť vážna: Hrozba pre viaceré okresy Slovenska!