„Mala som možnosť prejsť sa s vlčicou, tzv. timberwolfom, teda americkým druhom vlka, ktorý je menej plachý než náš európsky vlk,“ objasňuje neskutočný zážitok autorka. Stretnutie s vlkom vo voľnej prírode je unikátne. Vlky človeka stretávajú častejšie, než tušíme, v tichosti sa však návštevníkom lesa zvyčajne vyhnú. Človek je viac zameraný na vizuálne podnety, ale vlk nás cíti a vie o nás. „Vyhýba sa človeku a má aj prečo. Teraz je u nás už našťastie chránený,“ zdôrazňuje milovníčka týchto stvorení.
Opustené miesta
Stretnutie s divokým zvieraťom sprevádzali rôzne bezpečnostné opatrenia. Nemožno ich napríklad hladiť po hlave či chrbte, pretože sú to prejavy dominancie, ktoré vlk od človeka nestrpí. Napriek tomu dokážu vlky s človekom nadviazať puto. Prehovárajú nielen očami, ale aj svojím magickým hlasom. „Keď vlčica zavyla, rozvibrovalo mi to celé telo,“ opisuje magické chvíle Oľga Paštéková.
Aj vďaka tomuto stretnutiu preniesla do svojej tvorby vlka. Na svojej aktuálnej výstave ho umiestnila spolu s inými zvieratami do industriálnych častí mesta, kde by sme prírodu a pestrý život spočiatku vôbec nehľadali. Až keď sa človek zastaví a vníma jednotlivé objekty na výstave, všimne si, ako sa pomedzi koľajnice, opustené sklady či dávno nečinné žeriavy približujú najrôznejšie zvieratá i ako si rastliny znovu nárokujú rozľahlý priestor. Industriálne objekty predstavujú jednu z najväčších záťaží, preto si ich maliarka zvolila pre jedinečný kontrast s prírodou.
„Vo svojej práci rada kombinujem rôzne materiály a techniky,“ vysvetľuje maliarka, ktorá presedlala aj na úplne nové materiály a techniky, ktoré ju odviedli od klasických, a tak trochu opozeraných malieb na stenách.
„Začala som viac vstupovať do priestoru a vytvárať atmosféru,“ prezrádza. Namiesto papiera vidíme krásnu kresbu dreva kombinovanú s ohňom a farbami. „Od istého času som začala pracovať na dreve, ktoré možno maľovať, rýpať, do rýh vtláčať farbu, a potom neskôr prišlo opaľovanie. Túžila som dostať oheň, ktorým som sa inšpirovala na Sardínii, na papier. Spomenula som si na techniku z detstva – písanie citrónovou šťavou – a začala som maľovať citrónom na papier a iné materiály a následne som ich opaľovala,“ opisuje zaujímavú techniku práce.