Je presunutie slovenskej automobilky reálne?
Možno presunú výrobu určitých modelov
Radovan Durana, analytik INESS
Z pohľadu tohtoročnej zimy je predstaviteľné len to, že ak sa ten istý model vyrába v troch fabrikách, tak je pochopiteľné, že sa budú snažiť vyrábať tam, kde je ľahší prístup povedzme k LNG terminálom. Nevieme, či EK plánuje túto spotrebu plynu kooordinovať, Volkswagen vychádza zrejme z toho, že každá krajina sa bude rozhodovať na základe dostupnosti plynu, čo urobí. Zásoby plynu sú u nás predovšetkým pre domácnosti a riadenú infraštruktúru, u nás teda tiež hrozí riadený prísun.
Budeme mať dosť plynu aj pre priemysel
Karol Galek, bývalý štátny tajomník MH a odborník na energetiku
Slovensko je najlepšie pripravenou krajinou zo všetkých krajín v Európe, čo sa týka zásob, ale aj dodávok plynu. SPP začal s alternatívami ešte v októbri minulého roka a dokázal nahradiť 70 % dodávok ruského plynu počas 4 mesiacov. Dnes máme zásobníky, ktoré majú kapacitu 36 TWh naplnené na 80 %, čo je asi 30 TWh a z toho asi 21 TWh, určených pre domáci trh, do konca vykurovacej sezóny by sme mali mať k dispozícii 39 TWh, a to tam nie je zarátaný ruský plyn. My s ruským plynom ani nepočítame, hoci k nám stále tečie. Slovensko má spotrebu aj s priemyslom 32 až 36 TWh a my budeme mať k dispozícii 39, čiže to zvládneme. Ak by VW o presune výroby uvažoval, neviem si predstaviť, že by sa to dotklo takých krajín, ako je Slovensko.
Presúvaním v rámci EÚ by si veľmi nepomohli
Boris Tomčiak, analytik Finlord
S vysokými cenami hrozbou výpadku dodávok plynu či elektrickej energie zápasí celá EÚ. Presunutím výrobného závodu v rámci EÚ by si tak VW veľmi nepomohol. To by automobilka musela produkcie presunúť napríklad do Ázie. Slovensko ponúka nadnárodným spoločnostiam stále atraktívne podmienky. Preto nie je uvedená hrozba až taká reálna. Stabilita dodávok energií sa v budúcom roku značne zlepší, vďaka čomu by mali poklesnúť i ceny. Samozrejme, vláda by s energetickými firmami mala stále myslieť na budovanie infraštruktúry pre import komodít.