Kam by presunuli závody
Ako povedal hovorca Volkswagenu v telefonickom rozhovore, v prípade rozhodnutia firmy presunúť výrobu by najväčšie šance mali krajiny na juhozápade Európy, prípadne pobrežné oblasti v severnej Európe. Majú totiž lepší prístup k skvapalnenému zemnému plynu (LNG) dovážanému po mori. Volkswagen už má závody napríklad v Portugalsku, Španielsku a Belgicku, teda v krajinách, ktoré majú LNG terminály.
Aj keď VW uviedol, že na prípadný nedostatok plynu počas zimy sa „pripravil najlepšie, ako mohol“, obáva sa dôsledkov vysokých cien suroviny na jeho dodávateľov. „Politici musia obmedziť súčasnú nekontrolovanú explóziu cien plynu a elektriny. Najmä malé a stredne veľké podniky náročné na energie budú mať v dodávateľskom reťazci obrovské problémy a budú nútené znížiť, prípadne až zastaviť produkciu,“ povedal šéf VW pre vonkajšie vzťahy Thomas Steg.
Ako pomôžu firmám?
Vysoké ceny energií položili na Slovensku na kolená viaceré firmy. V hlinikárni Slovalco v Žiari nad Hronom sa proces odstavovania pecí, ktorý súvisí s ukončením výroby primárneho hliníka, blíži ku koncu. „K odstaveniu všetkých vyše 220 pecí dôjde podľa pôvodného plánu do konca septembra,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Milan Veselý. Vláda zatiaľ nepredstavila schému pomoci pre slovenské fabriky. Kompetentní však upozorňujú, že bude k dispozícii forma pomoci aj pre firmy. Ministerstva hospodárstva sme sa pýtali, ako chce udržať veľkých zamestnávateľov na trhu a či je informované o tom, aký scenár hrozí v prípade Volkswagenu. Do uzávierky sme však odpoveď nedostali.