Ako sa učili známe osobnosti?
Dobré známky boli vždy
Matej Tóth (39), olympijský víťaz a majster sveta v chôdzi
Nikdy som sa cielene neučil tak, aby boli len samé jednotky. Na základnej škole mi to však akosi išlo do hlavy, takže to bolo jednoduché. Učil som sa ľahko, nikdy som nesedel dlho nad knihami a boli z toho dobré známky. Na strednej a potom ďalej už prišlo pochopenie, že sa učím pre seba, preto, že to raz budem potrebovať. Doma sme však nikdy žiadne odmeny za dobré vysvedčenie nedostávali. Maximálne bola pochvala, ale naši to brali za samozrejmosť, že máme v škole dobré známky. To isté platí aj dnes, keď som rodičom ja. Ako sa moje dcérky učia, sa zaujímam celý školský rok. Na odmeny za dobré vysvedčenie sú starí rodičia, u nás v deň vysvedčenia ideme, ak nám to povinnosti dovolia, na spoločný obed či večeru a zmrzlinu.
Na odmenu to nebolo
Branislav Gröhling (48), minister školstva
Nebol som čistý jednotkár. Za vysvedčenie sme nedostávali odmeny, no so spolužiakmi na strednej škole sme po vysvedčení obvykle išli do cukrárne a dali sme si zákusok a kávu so šľahačkou. To bola taká klasika za mojich čias. Dnes si myslím, že je v niečom dôležitejšie slovné hodnotenie, pretože presnejšie opíše, v čom je žiak dobrý a na čom by mal zapracovať. Myslím si, že snažiť sa dosiahnuť dobré výsledky v škole je chvályhodné, no dôležitejšie je nájsť v škole niečo, čo žiaka baví. Predmet či oblasť, ktoré mu idú, na ktoré sa chce sústrediť a ktoré chce rozvíjať. Množstvo poznatkov a skúseností napokon naberie človek aj počas dospelého života, takže ak aj nejaké známky nevyjdú podľa predstáv, nie je to koniec sveta.