Učitelia poukazujú i na výzvy, s ktorými sa u nových žiakov stretávajú. Ide o nezáujem ukrajinských žiakov vzdelávať sa v slovenčine (30 percent), psychickú nepohodu (21 percent) či traumu vyvolanú vojnou (18 percent). Negatívne prijatie ukrajinských žiakov triednym kolektívom pozorovali dve percentá učiteľov.
Učitelia, ktorí prišli do kontaktu s ukrajinskými deťmi, vnímajú ako najväčšiu prekážku jazykovú bariéru (85 percent), a preto by najviac privítali jazykovú podporu pri vzdelávaní (67 percent) a podporu v oblasti prispôsobenia obsahu vzdelávania, pre žiakov, ktorí neovládajú slovenský jazyk (58 percent). Z podporných nástrojov, pripravených ministerstvom školstva a jeho organizáciami pedagógovia doteraz najviac využili metodické usmernenia (54 percent), odkazy na externé zdroje (31 percent) a webináre (24 percent). Najviac im pri výučbe ukrajinských žiakov chýba priame poradenstvo (41 percent). "Pracujeme na tom, aby od začiatku nového školského roka v krajoch pôsobili tímy odborníkov, ktoré budú učiteľom a odborným zamestnancom škôl poskytovať priame metodické poradenstvo," dodala riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu Miroslava Hapalová.
Prieskum na vzorke vyše 6000 učiteľov vypracovala agentúra Focus. Zber dát vznikol v spolupráci s EduPage.