Je to rýchle, jednoduché a navyše sa na zľavových portáloch môžete inšpirovať, ak ešte ani netušíte, čím toho druhého obdarovať. Nový Čas zisťoval, aké tovary touto formou nakupujú Slováci tesne pred Vianocami. Ale poradíme vám aj v tom, na čo si zákazníci musia dávať pozor, či ako tovar reklamovať.
Stále viac Slovákov nakupuje darčeky aj cez zľavové portály a Vianoce nie sú výnimkou. Svedčia o tom aj štatistiky najväčších zľavowebov. ,,Celkovo zaznamenávame v predvianočnom období nárast tržieb až o 70 %. O viac ako tretinu rastie aj návštevnosť a priemerná hodnota objednávky," uviedla Simona Cagalincová zo ZlavaDna.sk. Minulý rok tu na Štedrý deň vystúpila priemerná hodnota objednávky až na 60 € a zákazníci nakupovali počas celého dňa, s vrcholom o 16-tej hodine. Čiže ešte aj tesne predtým, ako si sadli s rodinou k vianočnému stolu. Podobne Zlavomat.sk má návštevnosť vyššiu o 70 %. V týchto dňoch našu stránku denne navštívi okolo 100 000 ľudí," zareagovala Eva Rodinová z tohto portálu. ,,Najčastejšie z tovaru naši zákazníci nakupujú fotodarčeky, tzn. fotoknihy, obrazy z fotiek, fotokalendáre a pod. a takisto aj módne kúsky, ktoré vieme doručiť už do 2 dní. Okrem tovaru sú však populárne aj wellness pobyty," dodala Rodinová.
TOP 10 kupovaných tovarov
1. Cestovanie / Pobyty (kupóny platné v budúcom roku)
2. Zážitky (Jazda na Formuli a Porsche, Škola šmyku, Let balónom a pod.)
4. Skipassy
5. Fotoknihy a kalendare
6. Masáže
7. Listky do divadiel
8. Reštaurácie
9. Módne doplnky (šály, boxerky, bižutéria, hodinky, papuče, čižmy)
10. Laserova operácia očí
Zdroj: Zlavadna.sk
Ktorý je spoľahlivý?
Ak rátame iba slovenské zľavové portály, aktívnych ich je približne 20. ,,Tých, ktoré možno považovať za naozaj seriózne je približne 10," uviedol Marian Tar zo Slovenskej asociácie portálov kolektívneho nakupovania. A čo si má zákazník na webe všímať? ,,Zákazník by mal dbať hlavne na to, aby nakupoval na portáloch, ktoré už majú svoju históriu, overujú si svoje ponuky, majú spoľahlivý platobný systém a majú už svoje dobré meno na trhu. Takto sa vyhne možným rizikám a prípadným problémom s využitím zakúpených kupónov," dodáva Tar.
TOP rebríček najväčších portálov
Zlavadna.sk
Zlavomat.sk
ZaMenej.sk
Boomer.sk
Primazlavy.sk
Jozko.sk
Setriza3.sk
Morezliav.sk
Cenynadne.sk
Zlavodom.sk
7 rád, čo si všímať na zľavovom portáli
Radí hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová:
- Adresu a sídlo predajcu (prenajímatelia domén s koncovkou „.sk“, môžu byť aj zo zahraničia).
- Pýtajte sa na zákaznícky servis. V prípade potreby by ste nemali mať problém s portálom sa spojiť.
- Na portáloch by mali byť kontakty na zodpovedných, fakturačné údaje i obchodné podmienky.
- Zistite si referencie na zľavy cez portál a čítajte i názory a skúsenosti iných spotrebiteľov, napr. na diskusnom fóre.
- Koľko rokov portál alebo spoločnosť, ktorá ho spravuje, pôsobí na trhu a či vykazuje zisk.
- O úspešnosti portálu hovoria aj firmy a značky, s ktorými spoluracuje.
- Uprednostnite platbu na dobierku alebo pri osobnom odbere a pri neoverenom predajcovi platbu vopred dôkladne zvážte.
Môžete kupón vrátiť?
Pri zľavových kupónoch platia pravidlá ako pri uzatváraní zmluvy na diaľku. Riadia sa Zákonom o elektronickom obchode a Zákonom o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji. Aj tu teda môže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu, ale iba do momentu začiatku plnenia, napr. do začiatku kultúrneho alebo športového podujatia. ,,Z toho vyplýva, že do 7 pracovných dní môžeme bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy a s písomným odstúpením doporučene vrátiť i zľavový kupón," uviedla hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.
Kde reklamovať nekvalitný tovar?
Zľavový portál je len ponuka. Za nekvalitu teda už zodpovedá zľavový portál, ale predávajúci subjekt či poskytovateľ služby. Reklamácia sa teda uplatňuje klasicky u poskytovateľa služby priamo na mieste. U vedúceho, prípadne konateľa, ktorý je povinný reklamáciu prijať, vydať vám o tom doklad a po vybavení reklamácie aj doklad o vybavení reklamácie. ,,Aj keď ide o zľavy, máte na uplatnenie reklamácie právo na nápravu, ak služba bola chybne poskytnutá. Zľavy nemajú vplyv na zmeny v reklamačnom konaní," potvrdila Krkošová. Podľa zákona musí byť reklamácia vybavená do 30 dní.