Dohoda bez papiera
Najväčšou otázkou je, či by takáto daň neznamenala zvýšenie koncových cien pohonných hmôt. Matovič tvrdí, že nie, na čom sa údajne dohodol so šéfom Slovnaftu Oszkárom Világim a uzavreli o tom vraj aj akúsi „džentlmenskú dohodu“, ktorá nie je na papieri a má zabezpečiť, aby Slovnaft udržiaval ceny pohonných hmôt v tretine najlacnejších z EÚ. Slovnaft vo svojom stanovisku v preklade hovorí o tom, že bez ohľadu na Matovičovu daň bude o cenách benzínu rozhodovať trh.
„Môžeme len potvrdiť, že budeme našu cenotvorbu naďalej uplatňovať na základe trhových princípov, na základe vývoja na medzinárodných, ako aj lokálnych trhov, v súlade s princípmi hospodárskej súťaže. Budeme postupovať tak, aby konkurenčné prostredie na trhu s palivami bolo na Slovensku naďalej zachované,“ informoval hovorca Slovnaftu Anton Molnár. Prekvapivé je, že Slovnaft práve v tomto období začal vyšetrovať Protimonopolný úrad SR. Firma dodala, že vníma stupňujúci sa politický tlak v kontexte novej dane z ruskej ropy, ktorú schválila vláda.
Vyššie ceny
Sulík trvá na tom, že sa nová daň cien pohonných hmôt určite dotkne a nie práve v dobrom. „Ministri za SaS boli proti zavedeniu dane z ropy, lebo sme presvedčení o tom, že to povedie k vyšším cenám na benzínových čerpadlách,“ povedal. Návrh však napriek tomu prešiel, keďže strana nevyužila právo veta napriek tomu, že ním pôvodne hrozila. Čo viedlo sulíkovcov k zmene postoja? „Nakoniec sme si právo veta neuplatnili na vláde, ale máme prísľub od našich koaličných partnerov vrátane Igora Matoviča, že ak si toto svoje právo veta uplatníme v parlamente, tak bude rešpektované,“ vysvetlil Sulík, ktorý sa ešte pred hlasovaním v parlamente chce stretnúť s vedením Slovnaftu.