Svoje o tom vie aj športový komentátor Marcel Merčiak (46), ktorého vulgárna komunikácia s bratislavským štúdiom sa stala hitom internetu. Jeho monológ síce neodznel vo vysielaní, ale RTVS aj samotného Merčiaka situácia mrzí. Patria vulgarizmy na pracovisko? Kedy sú akceptovateľné a kedy už nie?
Žiadna firma sa nechváli šťavnatým slovníkom svojich zamestnancov. Realita na pracoviskách je však iná. Vulgarizmy či nadávky sú prirodzenou súčasťou nášho pracovného prostredia. Do akej miery, závisí len od firemnej kultúry.
„Vulgarizmy na pracovisku niekoho môžu zraňovať, ale pokiaľ je dobre nastavená hranica, ktorá definuje, aký štýl komunikácie je ešte akceptovateľný a aký nie, používanie vulgarizmov medzi kolegami často odľahčí napätú situáciu a prehĺbi pocit spolupatričnosti,“ tvrdí psychologička Hana Alblová.
Je iné, keď si šťavnaté výrazy zamestnanci vymieňajú za zavretými dverami, ako keď je niekto vulgárny v prítomnosti zákazníka. Manažéri si zasa musia dať pozor na jazyk, keď komunikujú s podriadenými. „Právo fyzickej osoby na ochranu svojej osobnosti, najmä života a zdravia, občianskej cti a ľudskej dôstojnosti, ako aj súkromia, svojho mena a prejavov osobnej povahy ustanovuje Občiansky zákonník,“ pripomína Ladislav Kerekeš z Národného inšpektorátu práce.
Aj takýto problém sa dá vyriešiť, keď je na oboch stranách dobrá vôľa. „Zásadné je snažiť sa zachovať si tvár a vedieť sa ospravedlniť, ak si uvedomím, že som použil neprimeraný výraz v momente, keď to nebolo adekvátne,“ dodáva Alblová.
Pravidlá komunikácie
- spôsob komunikácie - aký štýl komunikácie je ešte akceptovateľný a aký už nie - nastavuje vedenie spoločnosti
- ak vulgarizmy sú súčasťou internej komunikácie, záleží len na tom, či ich každý člen tímu akceptuje
- ak sa zamestnanec vyjadruje hrubo pred zákazníkmi alebo pred nadriadeným, môže ísť o menej závažné porušenie pracovných povinnost
- vulgarizmy by sa nemali spájať s ponižovaním alebo mobbingom
Vedeli ste?
Pre menej závažné porušenie pracovnej disciplíny môžete dostať výpoveď, ak vás zamestnávateľ v posledných šiestich mesiacoch v súvislosti s porušením pracovnej disciplíny písomne upozornil na túto možnosť.
Každý tím má svoje hranice
Hana Alblová, psychologička online poradne MOJRA.sk
- Všeobecne platí, že vulgarizmy na pracovisko nepatria. Skutočnosť je však taká, že sú súčasťou bežnej komunikácie každého tímu - či ide o zamestnancov kuriérskej služby, partiu murárov, vedecký alebo lekársky tím. V mnohých ohľadoch nemusí ísť o „tvrdé“ vulgarizmy, ale skôr o slová a súslovia, ktoré sú súčasťou vtipkovania. Vulgarizmy dokážu uvoľniť atmosféru a tým zvýšiť pracovnú morálku, pretože poskytnú možnosť uvoľnenia nahromadeného stresu v rámci skupiny. Zároveň to je aj nástroj, ktorý dokáže „prebrať“ a aktivovať zamestnancov z letargie.
Zamestnávateľ môže vyvodiť zodpovednosť
Ladislav Kerekeš, Národný inšpektorát práce
- Zamestnanci majú právo na spravodlivé a uspokojivé pracovné podmienky a zamestnávateľ je povinný im takéto podmienky vytvoriť. Zamestnávateľ svoju zákonnú povinnosť realizuje prostredníctvom vedúcich zamestnancov. Riešením v tejto situácii môže byť vyvodenie disciplinárnej zodpovednosti voči zamestnancovi, ktorý narúša priaznivé pracovné podmienky na pracovisku.
Čo ukázal britský prieskum
- z jedného prieskumu medzi pracovníkmi vo Veľkej Británii vyplýva, že nadávky započujú v priemere 11-krát denne
- 12 % pracujúcich priznalo, že si nikdy nedáva servítku pred ústa, štvrtina tak robí len zriedkavo
- najviac si pozor na jazyk dáva obsluha v reštauráciách a potom stážisti a osoby v zácviku
- čo sa týka firemnej hierarchie, najčastejšie hrešia tí, ktorí sa nachádzajú zhruba uprostred rebríčka
Zdroj: www.4com.co.uk