Už takmer dva týždne je na základe núdzového stavu a vyhlášky hygienika zakázaná návšteva a otvorenie mnohých prevádzok na celom Slovensku. Obchody môžu mať otvorené len na výdaj tovaru, napríklad tie, v ktorých sa predáva elektronika alebo oblečenie. Tento sortiment však ponúkajú aj veľké reťazce, ktoré našli medzeru v záväzných dokumentoch, preto sa regionálni podnikatelia sťažujú na nerovné podmienky a ušlé zisky z predvianočného trhu.
Vyhláška hlavného hygienika hovorí, že obmedzenia zákazu vychádzania sa nevzťahujú „na cestu na účel obstarania nevyhnutných životných potrieb do najbližšej maloobchodnej predajne“. Tam spadajú potraviny, lekárne, drogérie, novinové stánky či obuv.
Naopak, iné obchody s odevmi, hračkami či elektronikou musia byť zatvorené a môžu dávať len tovar na výdaj, ktorý si vopred niekto objedná. Mnohí podnikatelia tak radšej zatvorili, prípadne obmedzili otváracie hodiny. Oslovení maloobchodníci sa však sťažujú najmä na to, že veľké potravinové reťazce fungujú naďalej a na rozdiel od druhej vlny nemajú opáskovaný žiadny tovar.
Ako to vysvetľujú samotné reťazce? „Uznesenie vlády a vyhláška ÚVZ neobsahujú ustanovenie o regulácii doplnkového sortimentu v predajniach potravín, drogérie, lekární, obuvi, domácich potrieb, záhradkárstiev alebo ďalších predajní s esenciálnym tovarom, ktorých prevádzka je počas lockdownu povolená,“ vysvetľuje Novému Času Martin Krajčovič zo Slovenskej aliancie moderného obchodu, ktorá združuje veľké reťazce.
Pripomína, že dodržiavajú nastavené opatrenia. Poukazuje tiež na nákupnú turistiku a hovorí, že až 70 % obyvateľov býva 50 km od hraníc. „Dnes sledujeme preplnené obchodné centrá na severe Maďarska a na juhu Poľska ľuďmi zo Slovenska, čo nie je dobré z epidemiologického hľadiska,“ dodal Krajčovič s tým, že vyzývajú zodpovedných na otvorenie všetkých prevádzok pre očkovaných a prekonaných.