Štvrtok 2. 12.
Bibiana
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
05.11.2021 00:00 | PR články
PR článok

Svetová premiéra nového modelu Toyota bZ4x

Toyota predstavuje úplný nový model bZ4X, prvý zo série batériových elektrických vozidiel (BEV) s označením bZ – beyond Zero. V európskej premiére sa model bZ4X predstaví 2. decembra.

bZ4X je priestranné a pohodlné SUV s novým systémom pohonu všetkých kolies, ktorý vozidlu dodáva špičkové jazdné vlastnosti a výkon v teréne prostredníctvom samostatných elektromotorov na každej náprave. Premiérovo sa ako nová definícia značky predstaví „kladivový“ tvar prednej časti, ktorý skvelo vystihuje robustný postoj vozidla.

Premiéra novej špeciálnej platformy Toyota pre vozidlá BEV

Model bZ4X je prvý automobil postavený na novej špeciálnej platforme automobilky pre elektromobily typu BEV, ktorá vychádza s filozofie e-TNGA. Zoštíhlený akumulátor sa celý nachádza pod podlahou vozidla a tvorí súčasť podvozka. To prispieva k zníženiu ťažiska, ideálnemu rozloženiu hmotnosti medzi prednú a zadnú časť vozidla a vysokej tuhosti karosérie. Kombinácia týchto predností dodáva modelu bZ4X stabilitu a dynamickú odozvu a v prípade dlhého rázvoru aj skvelý vnútorný priestor.

Dizajn exteriéru

Toyota vytvorila pre model bZ4X elegantný a zároveň robustný dizajn, ktorý spája progresívny vzhľad elektromobilu s originálnymi kvalitami SUV a rovnako sa hodí pre moderný mestský život, ako aj na vidiek. Predná časť vozidla sa môže pochváliť elegantným vzhľadom bez zbytočných príkras. Charakterizuje ju „kladivový“ tvar ako nová definícia značky s typicky tenkými svetlometmi a zvýraznené predné rohy podčiarkujúce mohutný postoj vozidla.

Pri pohľade zboku má vozidlo elegantnú siluetu s malou celkovou výškou, štíhlymi prednými stĺpikmi a nízkou líniou náprav. V zadnej časti vozidla sa dizajn zameriava na zvýraznenie rohov, a to aj prostredníctvom príznačného koncového svetla, ktoré sa klenie cez celú šírku vozidla.

Súčasťou dizajnového riešenia sú rôzne aerodynamické prvky, ako napríklad otvory zasadené hlboko do rohov predného nárazníka, ktoré vytvárajú hladké vzduchové clony. Ďalej plný ochranný kryt na spodku vozidla, delený strešný spojler a zadné krídlo typu Ducktail, zadný difúzor či zadné sklo s precízne zvoleným sklonom. V tenkej spodnej mriežke chladiča sa nachádza záklopka, ktorá usmerňuje prúdenie chladiaceho vzduchu k akumulátoru a pomáha znižovať aerodynamický odpor.

Dizajn interiéru

Základnú myšlienku interiéru predstavuje švédsky výraz „lagom“, ktorý označuje niečo, čo je „tak akurát“. Tu sa to prejavuje komfortom a priestrannosťou, ktoré v kabíne vytvárajú atmosféru obývačky. Tento pocit ešte umocňujú textúry mäkkého tkaného čalúnenia, detaily so saténovo hladkým povrchom či doplnková panoramatická strecha.

Štíhla, nízko posadená prístrojová doska navodzuje dojem väčšej otvorenosti a zlepšuje výhľad vodiča smerom dopredu. Zásadu „ruky na volante, oči na ceste“ podporuje kokpit zameraný na vodiča, kde sa priamo v jeho zornom poli nad líniou volantu vyníma 7-palcový TFT združený prístroj a informačný displej, vďaka čomu vyžaduje sledovanie meracích prístrojov len minimálny pohyb očí.

Dlhý rázvor poskytuje úžasné prostredie pre cestujúcich vo svetlej a otvorenej päťmiestnej kabíne, ako aj veľkorysý objem batožinového priestoru.

Dojazd a technológia akumulátora

Pre majiteľov elektromobilov je dojazd zásadne dôležitý. Model bZ4X ponúka vodičom nielen vnútorný pokoj z hľadiska vzdialenosti, ktorú dokáže prejsť, ale tiež istotu, že si tieto schopnosti zachová aj po rokoch. V súlade s cieľmi stanovenými pri vývoji akumulátora sa očakáva len nepatrené zníženie jeho výkonnosti – približne o 10 % – za 10 rokov používania vozidla alebo po najazdení 240 000 kilometrov, podľa toho, čo nastane skôr.

Lítiovo-iónový akumulátor s vysokou energetickou hustotou disponuje kapacitou 71,4 kWh, ktorá by podľa očakávaní mala vozidlu poskytnúť dojazd vyše 450 km (podľa metodiky WLTP). Výsledné hodnoty závisia od verzie a v tejto fáze až do homologizácie sú len orientačné.

Vďaka úspornému a účinnému systému kúrenia, ktorého súčasťou je aj tepelné čerpadlo, si vozidlo zachováva spoľahlivosť aj pri mínusových teplotách. Akumulátor môžete rýchlo nabíjať bez toho, aby to negatívne ovplyvnilo bezpečnosť alebo životnosť: pri použití rýchlonabíjacieho systému (CCS2) s výkonom 150 kW sa nabije na 80 % približne za 30 minút. Od posledného štvrťroka 2022 bude k dispozícii nová trojfázová palubná nabíjačka s výkonom 11 kW.

Systém elektronického riadenia

Model bZ4X sa stane prvým sériovo vyrábaným vozidlom značky Toyota, ktoré ponúkne systém elektronického riadenia One Motion Grip (jeho uvedenie v Európe je naplánované na neskorší termín). Tento elektronický systém bez potreby mechanického spojenia medzi volantom a prednými kolesami precízne upravuje uhol pneumatík podľa zámeru vodiča. Navyše prináša viac miesta na nohy a slobody pri výbere polohy za volantom, ako aj jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie. Klasický volant nahrádza ovládací modul systému One Motion Grip, s ktorým je riadenie plynulejšie a jednoduchšie, keďže nevyžaduje prekladanie rúk pri otáčaní. Medzi krajnými polohami sa volant otočí len o 150 stupňov.

Strecha so solárnym panelom

Dojazd modelu bZ4X môžete predĺžiť používaním voliteľnej strechy so solárnym panelom. Táto zachytáva slnečnú energiu a bez emisií a dodatočných nákladov produkuje elektrickú energiu na dobíjanie akumulátora, ktorý poháňa vozidlo. Dá sa používať pri zapnutom aj vypnutom zapaľovaní a podľa výpočtov spoločnosti Toyota dokáže v priebehu roka zachytiť dostatok energie na prejdenie vzdialenosti 1 800 km.

Predstavenie iniciatívy „Beyond Zero“

bZ4X je prvý model novej podznačky bZ spoločnosti Toyota, ktorej názov je skratkou výrazu „beyond Zero“ (t. j. za nulovou hranicou). Toto spojenie vyjadruje snahy spoločnosti o vedúce postavenie z hľadiska ochrany životného prostredia, o ktoré sa usiluje už od roku 1997, keď sa s pôvodným modelom Prius, prvým sériovo vyrábaným hybridným elektrickým vozidlom, stala priekopníkom elektrifikovanej mobility.

Predstavenie modelu bZ4X posilňuje multitechnologický prístup automobilky Toyota k riešeniu rôznych požiadaviek na mobilitu tým, že zákazníkom ponúka kompletný rad elektrifikovaných vozidiel vrátane HEV, PHEV, BEV a FCEV. Toyota sa usiluje znižovať emisie CO2 pomocou produktov, ktoré sa jednoducho používajú a sú pre zákazníka veľmi atraktívne. A práve tieto technológie spoločne prispejú k splneniu cieľa uhlíkovej neutrality.

Nulové emisie predstavujú len jednu časť ambícií spoločnosti Toyota – ako dokazuje výraz „beyond“ (za hranicou) v označení bZ. Automobilka sa zaviazala poskytovať ešte lepšiu mobilitu pre každého, a to prostredníctvom produktov a služieb, ktoré zvyšujú radosť z jazdy a zároveň sa starajú o bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky a pomáhajú budovať lepšiu spoločnosť na celom svete.

bZ4X je vozidlo kompletne zamerané na človeka, ktoré má zákazníkom pomôcť prejsť na elektromobil typu BEV bez akýchkoľvek kompromisov či nepríjemností. Okrem toho v maximálnej miere využíva možnosti v oblasti dizajnu, výkonu a vlastníckej skúsenosti, ktoré sú špecifické pre čisto elektrické vozidlá – pričom prekonáva očakávania zákazníka.

Viac info TU.

Súvisiace články:
Autor: Pr článok

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Vodiči, zbystrite pozornosť: Tieto horské priechody pokrýva čerstvý sneh!
Detskú historickú železnicu opäť poznačila pandémia: Odkladu sa nevyhli ani Svätomikulášske jazdy
Meteorológovia vystríhajú pred poľadovicou: Na týchto miestach si dajte pozor!
Marcela získala od Nového Času 10 000 eur: Dcérke zrekonštruujeme detskú izbičku
Vancouver vyhral v Ottawe, Matthews z Toronta hetrikom zložil Colorado
Ktorá krajina vyprodukuje najviac plastového odpadu? Experti bijú na poplach
Argentínskeho exprezidenta obžalovali za špehovanie pozostalých po obetiach tragédie: Aký mu hrozí trest?
Šéf OSN ostro skritizoval cestovné obmedzenia pre obavy zo šírenia variantu omikron: Sú neúčinné!
Funguje či nefunguje?! Prvé čísla o lockdowne: Nastal zlom, ktorý musí robiť vláde vrásky
Karlos Vémola oslávil druhé dieťa vodkou: Doktora prehovoril na krásny dátum pôrodu!
Sladké tajomstvo pod zámkom, Pavol Topoľský sa stane piatykrát otcom: Prečo sa bál hovoriť o radostnej novinke
Zomrel posledný hrdina z Dukly: Ján Štefánik († 96) pomáhal partizánom a bojoval po boku s Červenou armádou