Sobota 27. 11.
Milan
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
18.10.2021 16:15 | Správy | Domáce správy

Nedostatočný nočný oddych zvyšuje riziko depresií a úzkostí: Koľko hodín by ste mali spať?

V priebehu pandémie sa takmer u 30 % ľudí, ktorí prežívali protiepidemiologické opatrenia, prejavili duševné poruchy ako sú depresia a úzkosť.

Na tieto negatívne výkyvy psychiky má veľký vplyv aj nekvalitný spánok. Nespavosť už aspoň raz určite postihla každého z nás. Ak sa to deje len občas, takáto krátkodobá nespavosť je relatívne neškodná. Keď však problémy pretrvávajú dlhodobo, človeku sa znižuje kvalita života, hrozia zdravotné komplikácie a dokonca aj smrť. 

V roku 2018 na Slovensku trpelo duševnými chorobami približne 15 % populácie, a to najmä úzkostnými a depresívnymi poruchami. Podľa prieskumu „Ako sa máte, Slovensko?“ už v máji 2020 viac ako štvrtina obyvateľov pociťovala zhoršenie svojho duševného zdravia pre koronakrízu a 48 % respondentov prežívalo depresívne pocity. Súvis medzi nedostatočným spánkom a psychickou nepohodou je odborníkmi dávno dokázaný. Napriek tomu, že zdravý spánok je slovné spojenie, ktoré veľmi často používame, mu v skutočnosti neprikladáme dostatočnú dôležitosť. „Venujte náležitú pozornosť zdravému a dostatočnému spánku,“ vyzýva na sociálnej sieti ÚVZ SR. Nedostatok spánku sa následne prejavuje nielen fyzickými, ale aj psychickými zmenami. Koľko hodín nočného oddychu je potrebných?

Otvoriť galériu

Pred spaním radšej necvičte

Napriek podporovaniu pravidelnej fyzickej aktivity nie je vhodné krátko pred plánovaným spánkom ani intenzívne cvičenie či veľká fyzická záťaž. „Existuje mylná predstava, že pred spánkom sa treba na poslednú chvíľu vyčerpať. Ak to preženieme, dosiahneme často opak – problémy so zaspaním,“ hovorí Ján Hronec zo Spánkového laboratória v Pneumo-Alergo Centre. Ak je to čo len trochu možné, mobilný telefón či už pracovný alebo súkromný, by mal ostať pred dverami spálne. „Často pomáhajú pri zaspávaní príjemné spomienky alebo predstavy,“ dodáva odborník.

Potreba spánku je individuálna

- Každá veková skupina má svoju odporúčanú optimálnu dĺžku spánku. Tieto všeobecne odporúčané hodnoty sa môžu u jedincov líšiť, nezohľadňujú individuálne potreby. Pre optimálnu dĺžku spánku treba tiež zohľadniť napr. celkový zdravotný stav či každodenné aktivity. Okrem kvantity spánku je dôležitá aj jeho kvalita, často prerušovaný spánok nie je kvalitný.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: jm, Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Poľský nebezpečný výmysel má svoju prvú obeť: Prehra stála bojovníka život
Novú mutáciu koronavírusu majú už aj v Česku! Nakazená sa mala vrátiť z africkej krajiny
František a Petr v Česko Slovensko má talent: Poradia, ako spacifikovať útočníka
Žena († 45) zaparkovala pri obci Holice na krajnici a vstúpila na cestu: Vodič, ktorý ju zrazil, zbabelo ušiel
Provokatér Brad Marchand opäť v akcii: Tentokrát sa pohral s nervami ruskej superhviezdy
Foto
Speváčka Tina šokuje po rozvode so Separom: Priznala novú lásku?!
Z Afriky si doniesli koronavírus: Desiatky pasažierov boli po príchode do Amsterdamu pozitívni
Foto
Premiéra brankára Holeca prišla proti Rangers: Bol som z toho v šoku
Improvizácia počas nakrúcania filmu: Latinák si stopol traktor, svojská reakcia vodiča
Nekompromisný krok Slovenska: Lety zo siedmych štátov dostali stopku!
Krásny gól Tomáša Tatara! Brankárovi Nashvillu Predators ukážkovo pomotal hlavu
Daniela sa na vystúpenie v ČSMT pripravovala 10 rokov: Talent z detského domova odrovnal porotu!