Podľa prokuratúry pilot Mark Forkner “oklamal” americký Federálny úrad pre letectvo (FAA), pretože im sprostredkoval “nepresné a neúplné informácie” o systéme stabilizácie letu známy pod skratkou MCAS. Podľa AP práve nesprávne fungovanie tohto systému viedlo k tomu, že dva stroje Boeing 737 MAX havarovali. Nehody si vyžiadali dovedna 346 obetí.
Mark Forkner pracoval ako hlavný technický pilot. Podľa prokuratúry vedel o tom, že systém MCAS si bude vyžadovať dodatočný výcvik pilotov, ktorí mali licenciu na iné stroje modelového radu 737. Podľa AP by dodatočný výcvik navýšil cenu každého nového stroja až o jeden milión americký dolárov. "Forkner v snahe ušetriť Boeingu peniaze neoznámil úradom zásadné informácie," vyhlásil texaský prokurátor Chad Meacham. Podľa vyšetrovateľov sa Forkner “chválil” tým, že dokáže oklamať svoje kontakty v FAA s cieľom získať certifikát pre systém MCAS.
Stroje typu Boeing 737 MAX dostali zákaz lietať po dvoch fatálnych incidentoch. Prvý sa odohral v októbri 2018 v Indonézii. Lietadlo spoločnosti Lion Air sa zrútilo do mora. Na palube zahynulo všetkých 189 ľudí. V marci 2019 sa krátko po štarte zrútilo lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines. Nehodu neprežil nikto zo 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov. Medzi obeťami boli aj manželka a deti vtedajšieho poslanca Slovenskej národnej strany (SNS) Antona Hrnka. Vyšetrovatelia zistili, že systém stabilizácie letu MCAS pri oboch haváriách opakovane smeroval lietadlá prudko dole, takže posádka nad nimi nedokázala udržať kontrolu.