Nedeľa 17. 10.
Hedviga
14.10.2021 07:03 | Správy | Zahraničné správy

Desivé výsledky štúdie: Zložka v dezodorantoch ohrozuje zdravie, čo môže spôsobiť?

Hliníkové soli, ktoré obsahuje väčšina dezodorantov, spôsobujú v bunkách škrečkov podobnej zmeny, aké je možné pozorovať pri takmer všetkých ľudských nádoroch.

Vyplýva to zo štúdie, o ktorej informoval denník Le Monde.

Tím vedcov z Oxfordskej univerzity a švajčiarskej súkromnej ​​nemocnice Clinique des Grangettes vystavil hliníkovým soliam bunky škrečka, vrátane buniek mliečnej žľazy. Biológ Stefan Madriota a onkológ André-Pascal Sappino zistili, že kov prenikal do buniek a spôsoboval v nich takzvanú nestabilitu genómu, ktorá patrí medzi základné znaky nádorov.

Títo vedci už skôr zistili, že myšacie bunky vystavené podobnej koncentrácie hliníka ako prsné žľazy ľudí, ktorí používali dezodoranty, mutovali v agresívne nádory, ktoré sa rýchlo šírili.

"Vykonaný výskum ukazuje, že hliník mení DNA buniek spôsobmi, ktoré sú pozorované u karcinogénnych látok, a potvrdzuje tak svoj karcinogénny potenciál," uviedli vedci v štúdii publikovanej v odbornom časopise International Journal of Molecular Sciences. Podľa autorov štúdie by verejnosť mala brať vážne spojitosti medzi používaním dezodorantov a nárastom rakoviny prsníka v posledných rokoch. "Viac ako 80 percent nádorov sa nachádza vo vonkajšej časti žľazy, v blízkosti podpazuší," povedal Sappino rozhlasovej stanici France Inter.

Vedec však uznal, že výsledky, ktoré sa preukázali u škrečkov a myší, nemožno jednoducho vztiahnuť aj na ľudí. Na stanovenie skutočnej príčinnej súvislosti medzi používaním dezodorantov obsahujúcich hliníkové soli a výskytom rakoviny prsníka u ľudí je podľa neho potrebné vykonať dlhodobé štúdie užívateľov týchto produktov.

Vedecký výbor pre bezpečnosť spotrebiteľov (VVBS), ktorý funguje ako poradný orgán Európskej komisie, v správe z marca 2020 uviedol, že dezodoranty nepredstavujú zdravotné riziko, pokiaľ je ich koncentrácia hliníka nižšia ako 10,6 percenta pre spreje a 6,25 percenta pre ostatné, napríklad tyčinkové alebo guličkové. Dostupné dezodoranty majú nižšiu koncentráciu hliníka, než akú VVBS uvádza ako nebezpečnú. Výbor tiež dodal, že "systémové vystavenie hliníka prostredníctvom každodenných aplikácií kozmetiky významne neprispieva k telesnej záťaži hliníkom z iných zdrojov".

Francúzska Národná agentúra pre bezpečnosť liekov a zdravotníckych výrobkov (ANSM) došla v roku 2011 k záveru, že neexistujú žiadne dôkazy pre súvislosť medzi vystavením kože hliníka a rozvojom rakoviny. ANSM však odporučila obmedziť koncentráciu hliníka v kozmetických prípravkoch na 0,6 percenta a nepoužívať výrobky obsahujúce hliník bezprostredne po holení alebo na poškodenú pokožku, pretože absorpcia je v týchto prípadoch väčšia.

Autor: ČTK

Nováčik z Prešova získal posilu z Bratislavy: Ľupták sa ospravedlnil fanúšikom
Pacienti, zbystrite pozornosť: Ústredná vojenská nemocnica pre požiar strechy pozastavila časť plánovaných operácií
Šialené! Brankár po góle zmlátil vlastného obrancu
Kolíková a Pellegrini odpovedali na pálčivé otázky: Čo odporúča šéf Hlasu obvinenému guvernérovi NBS?
Dominika očarila porotu v ČSMT a postúpila priamo do finále: Spieva pre chorého otca
Najväčšie futbalové derby Trnava – Slovan konečne aj pred diváckou kulisou: Vojna na ihrisku i v hľadisku?
Slovensko využilo z európskych peňazí necelú polovicu: Aha, aká suma zostáva na vyčerpanie do konca roka 2023
Stoch prelomil dlhé čakanie na gól: Prečo neoslavoval zásah proti Slavii?
Toto sa často nepočuje, Pellegrini pochválil ministra zahraničia: V tejto otázke by mohla vláda rátať s podporou Hlasu