Piatok 22. 10.
Sergej
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
16.09.2021 15:02 | Správy | Domáce správy

September je mesiacom Alzheimerovej choroby: Príznaky treba rozpoznať čím skôr

Poruchy pamäti môžu byť v starobe časté, demencia však k normálnemu starnutiu nepatrí.

Najčastejšou formou demencie je práve Alzheimerova choroba. Pre globálny nárast počtu prípadov na celom svete je venovaný tomuto ochoreniu celý mesiac september. Pripomenula to hovorkyňa Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR Daša Račková.

Alzheimerova choroba je pomaly sa rozvíjajúce degeneratívne ochorenie mozgu, ktoré vedie k zániku nervových buniek a nervových spojení. Postihuje predovšetkým tie časti mozgu, ktoré sú dôležité pre pamäť, myslenie a rozumové schopnosti. "Medzi typické príznaky tohto ochorenia patrí zhoršovanie pamäti, neschopnosť rozpoznávať miesta a ľudí, zabúdanie a strata orientácie v čase a priestore," spresnil Odbor podpory zdravia a výchovy k zdraviu ÚVZ.

Čím skôr sa choroba rozpozná a čím skôr sa začne liečba, tým väčšia je šanca na zmiernenie priebehu. Medzi príčiny pre vznik ochorenia môže podľa ÚVZ patriť pokročilý vek, niekedy dedičnosť, výskyt rizikových faktorov, ktoré podmieňujú aj vznik srdcovo-cievnych ochorení ako vysoký krvný tlak, fajčenie, obezita, cukrovka či vysoká hladina cholesterolu. Medzi rizikové faktory patria aj predchádzajúce úrazy hlavy, stres či vysoká miera úzkosti a pesimizmu.

Riziko rozvoja ochorenia je možné znížiť staraním sa o svoje zdravie a udržiavaním zdravého životné štýlu. Nevyhnutná je aj pravidelná fyzická aktivita. "Existujú dôkazy, ktoré naznačujú, že fyzická aktivita môže pomáhať redukovať riziko rozvoja demencie. Fyzická aktivita posilňuje imunitný systém, zvyšuje mozgovú aktivitu, posilňuje kardiovaskulárny systém, znižuje hladinu škodlivého cholesterolu, posilňuje steny ciev, normalizuje či vyrovnáva krvný tlak. Dôležité je realizovať fyzickú aktivitu na čerstvom vzduchu," vysvetlil Odbor podpory zdravia a výchovy k zdraviu ÚVZ.

Ochoreniu tiež pomáha predchádzať zdravé stravovanie a potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Potrebný je dostatočný príjem kyseliny listovej, vitamínov skupiny B a vitamín E. Odporúčané je piť vodu, čerstvo pripravené šťavy, zelený čaj. Mozog tiež potrebuje stimuláciu duševnou aktivitou, ako sú rozhovory s ľuďmi, čítanie kníh, písanie, spoločenské hry, vzdelávanie sa, riešenie krížoviek či plánovanie pracovného týždňa alebo domácich osláv.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: TASR

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Foto
Nečistíte si predĺžené mihalnice? Pozrite, aký hnus môžete mať nad očami!
Pellegrini o pláne obnovy: Ušili sme na seba bič, iné krajiny tak nepostupovali
Zlé správy pre Borussiu Dortmund: Erling Haaland je zranený!
Donald Tusk to povedal na plné ústa: Poľská vládnuca strana sa stala problémom celej EÚ
Zdá sa, že očkovanie proti COVID-19 zabralo: Ťažko skúšaný Izrael sa chce otvoriť pre turistov
Perfektné správy o vakcíne Pfizer: Dokáže ochrániť aj mladšie deti, len sa na to pozrite
Foto
MŠK Žilina sa naďalej trápi, futbalisti Serede ubránili dlhé oslabenie
Premiér Heger o zásobách plynu: Slovensko z toho môže profitovať
Zvládli to! Mladí Slováci remizovali s Angličanmi a v bojoch o ME postupujú ďalej
Maďarsko smúti: Zomrela vdova († 88) exprezidenta Ferenca Mádla
Foto
Extrémne potetovaný muž sa pochválil najnovšou ozdobou tela: Uvidíte jeho fotky, budete len krútiť hlavou
Obhajca to potvrdil: Žilinka zastavil trestné stíhanie Petra Brhela