Piatok 22. 10.
Sergej
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
24.08.2021 10:56 | Správy | Domáce správy

SAV skúmala postoje mužov a žien k podnikaniu: Prekvapivé zistenie

Muži prejavujú podnikateľské zámery častejšie ako ženy. Kariéra podnikateľky je pre ženy menej atraktívna.

 Veria, že majú menej schopností na to, aby uspeli a ak by sa pre založenie firmy rozhodli, očakávajú menej podpory zo strany priateľov a príbuzných. Aj tieto výsledky priniesla najnovšia štúdia psychológov zo Slovenskej akadémie vied (SAV), ktorá analyzuje, do akej miery rodové stereotypy ovplyvňujú podnikateľské zámery Slovákov. TASR o tom informovala hovorkyňa SAV Katarína Gáliková.

Vo vnímaní rodových rolí vhodných pre mužov a ženy patrí Slovensko medzi najkonzervatívnejšie krajiny. Rodové stereotypy určujú sociálne očakávania a naznačujú, ktoré správanie je prijateľné pre mužov a ktoré je vhodné pre ženy, zároveň však môžu narušiť to, o akom povolaní pre seba uvažujeme. "Muži aj ženy považovali úspešných podnikateľov za veľmi maskulínnych, čiže dominantných a ľahko sa rozhodujúcich. Pri myšlienke na úspešného podnikateľa si predstavili podobne stereotypné mužské postavy," vysvetlila Magdalena Adamus z Ústavu experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied SAV.

Poznamenala, že nebolo pre nich prekvapením, že ženy sa cítili menej maskulínne, avšak aj muži vnímali, že nie sú dostatočne maskulínni na to, aby sa rovnali ideálnemu, úspešnému podnikateľovi. Prekvapivým zistením bol podľa psychológov fakt, že pohlavie ako také nemalo priamy vplyv na ochotu začať podnikať.

"Keď sme sa ponorili hlbšie do problému, všimli sme si, že zhoda medzi tým, ako jednotlivci vnímajú samých seba a ich stereotypom úspešného podnikateľa, bola rozhodujúca v tom, či daný človek vyjadruje alebo nevyjadruje zámer podnikať. Ľudia sa obávali, že nemajú potrebné vlastnosti na to, aby uspeli. Čím viac sa respondenti v našom výskume podobali ideálnym podnikateľom, tým väčší pocit vlastnej účinnosti a podpory mali, a tým viac ich priťahovalo podnikanie ako kariéra," skonštatovala psychologička.

Vedci svojím výskumom upozorňujú, že rodové stereotypy sú všadeprítomné a môžu im začať veriť aj tí, ktorých sa týkajú. Zdôrazňujú, že spoločnosť, v ktorej prevládajú rodové stereotypy, môže produkovať skreslené správanie. Zároveň apelujú, že iba zmenou stereotypov týkajúcich sa podnikateliek môžeme zvýšiť počet žien, ktoré prejavujú silné podnikateľské zámery a v konečnom dôsledku sa rozhodnú si firmu naozaj založiť.

 

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: TASR

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Produkcia známej automobilky kvôli nedostatku čipov výrazne poklesne: Ešte horšia prognóza, s akou rátali!
Izraelské letectvo opäť nacvičuje prípadný útok voči Iránu: Odhodlané slová premiéra Bennetta
Foto
Stačilo mu šesť týždňov: Haraslín sa stáva hviezdou Sparty
Summit EÚ: Lídri rokovali o rastúcich cenách energií v Európe, črtá sa riešenie?
Premiérka jednej z európskych krajín chce vyhlásiť výnimočný stav: Vážny dôvod
Moderátor Nikodým v rockerskom šate: Maťo, čo tá hriva?
Aktualizované
Akcia Mýtnik: Obvinenému expodpredsedovi ÚVO Andrejovi Holákovi prokurátor zrušil obvinenie
Testovanie odhalilo 5 pozitívnych: Intervenčný tím sa vracia do osady na východe aj v piatok
Minister Gröhling: Reforma prinesie kvalitnejšie a otvorenejšie vysoké školy
Foto
Americká bojovníčka MMA Ronda Rouseyová odhodila zábrany a vytiahla prsník: Takto kojím dcérku!
Blesková odpoveď na Bidenovo vyhlásenie: Čína posiela Spojeným štátom varovanie
Slovensko v prvej desiatke najviac zasiahnutých krajín koronavírusom: Tento štát EÚ bičuje nákaza najviac