Príbuzní obetí sú zdrvení. Podľa vyšetrovateľov má tragédiu na svedomí rušňovodič Francisco José Garzón, ktorý vyviazol bez zranení. Garzón už priznal, že v mieste, kde je povolená 80-ka, išiel neuveriteľných 190 km/h. Prečo vlak Alvia smerujúci z Madridu do mesta Ferrol na severe Španielska prekročil povolenú rýchlosť, vyšetruje polícia.
Vlak Alvia sa vykoľajil blízko pútnického miesta Santiago de Compostela, kde každoročne končia svätojakubskú púť tisícky veriacich. Včera bol v Španielsku Sviatok sv. Jakuba a na sever cestovalo veľa ľudí. V čase nehody mal rýchlovlak 5-minútové meškanie. Na stanici v Santiagu už na cestujúcich čakali príbuzní. Mnohých sa nedočkali...
Rušňovodič José Garzón pred nehodou priznal, že išiel neprimerane rýchlo. „Idem 190,“ povedal predtým, keď bol v spojení so stanicou. O 20.42 hod. sa 4 km od najbližšej stanice vlak vykoľajil. Vo vlaku sa nachádzalo 218 cestujúcich. Tragédia si vyžiadala 80 životov a vyše 140 ľudí zranených. Na mieste nešťastia vypukla panika, ľudia kričali a snažili sa dostať z trosiek. Zranených bolo toľko, že ich nestíhali odvážať.
„Bolo veľmi ťažké vyťahovať ľudí z vagónov, pretože všade boli samí zranení,“ povedal španielskemu denníku La voz de Galicia jeden z cestujúcich.Za obeťami smútia ich rodiny a príbuzní. Takmer štyridsať ľudí je vo vážnom stave. Podľa informácií Ministerstva zahraničných vecí by medzi nimi nemali byť žiadni Slováci. Polícia je presvedčená, že obete má na svedomí rušňovodič Francisco José Garzón. „Dúfam, že nie sú žiadni mŕtvi, mal by som ich na svedomí,“ povedal krátko po nehode. Podľa španielskych denníkov vlak v stredu ráno prešiel technickou kontrolou.
Najtragickejšie vlakové nehody v Európe
POĽSKO - 16 obetí
V marci 2012 sa vykoľajili dva osobné vlaky. Čelne sa zrazili blízko miesta Szczekociny. Zahynulo pritom 16 a zranenia utrpelo 58 ľudí.
BRITÁNIA - 31 obetí
Dva vlaky sa zrazili blízko londýnskej stanice Paddington. Havária v októbri 1999 si vyžiadala 31 mŕtvych. Dôvodom bolo, že jeden z vlakov prešiel na červenú.
MAĎARSKO - 34 obetí
V máji 2003 zomrelo tridsaťštyri ľudí po tom, čo sa vlak smerujúci z Budapešti do mesta Nagykanizsa zrazil s autobusom plným nemeckých turistov na železničnom priechode blízko Siófoku.
ČIERNA HORA - 46 obetí
Až štyridsaťšesť ľudí zomrelo v januári 2006. Ďalších 198 utrpelo zranenia po tom, čo sa preplnený vlak vykoľajil a zrútil do rokliny pri hlavnom meste Podgorica.
NEMECKO - 23 obetí
Vysokorýchlostný vlak narazil do služobného vozňa v okolí Emslandu. Nešťastie sa stalo v septembri 2006.
BELGICKO - 18 obetí
Čelná zrážka dvoch vlakov pri dedine Buizingen vo februári 2010 sa odohrala v blízkosti mesta Halle, juhozápadne od Bruselu. Zomrelo pri nej 18 ľudí.
Rušňovodič miloval rýchlu jazdu
Rušňovodič vykoľajeného vlaku Francisco José Garzón, v ktorom prišlo 80 ľudí o život, sa prekračovaním rýchlosti chválil na sociálnej sieti. Informoval o tom španielsky denník ABC. Rušňovodič na internete 8. marca 2012 publikoval fotku, z ktorej vyplýva, že išiel vlakom 200 km/h. Nie je jasné, o aký úsek ani trať išlo. „Som na hranici, nemôžem ísť rýchejšie, inak ma budú pokuto-vať,“ napísal na internet.