Sobota 24. 7.
Vladimír
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
29.06.2021 00:00 | PR články
PR článok

Automatizované systémy riadenia: Ktoré sú v autách už dnes?

Plná autonómia, samoriadiace autá bez ľudských vodičov a taxíky, v ktorých miesto vodiča zaujme stroj. Takáto vízia budúcnosti sprevádza ľudí už roky.

A hoci prvé autonómne vozidlá spoločnosti Waymo už v Arizone jazdia v komerčnej osobnej doprave, vyzerá to, že od úplnej automatizácie sme ešte ďaleko. Aj skeptici však musia pripustiť, že automatizované systémy riadenia a systémy ponúkajúce čiastočnú autonómiu predstavujú na dlhých cestách podstatnú úľavu.

Od tempomatu po autonómiu druhej úrovne

Od čias prvých tempomatov v Chrysleroch z 50. rokov sa v automobilovom priemysle zmenilo veľmi veľa a najmä v ostatných rokoch sa vývoj technológie automatizovaného riadenia výrazne zrýchlil. Adaptívny tempomat, kedysi exotický a vyhradený pre najprestížnejšie limuzíny, je dnes k dispozícii aj v populárnych modeloch rôznych značiek. Niektorí výrobcovia ho ponúkajú za príplatok, iní ho zaraďujú do štandardnej výbavy modelov. Medzi autá, ktoré ponúkajú inteligentné adaptívne tepomaty v štandarde, patrí Toyota Yaris, Toyota Corolla alebo Lexus UX. Avšak systémy automatizácie jazdy dnes idú nad rámec tempomatu, ktorý automaticky udržuje vzdialenosť od vozidla vpredu.

Najpokročilejšie systémy súčasnosti umožňujú vodičom uvoľniť sa a obmedziť svoju úlohu na ceste na sledovanie a pripravenosť prevziať kontrolu nad autom. Úroveň automatizovanej jazdy je dnes hodnotená na druhej úrovni z 5-bodovej škály. Znamená to, že hoci by vodič mal byť stopercentne pozorný a neustále sledovať dopravnú situáciu, auto môže byť schopné automaticky jazdiť v zápche, po diaľnici, zostať v jazdnom pruhu alebo dokonca samostatne zmeniť jazdný pruh. Takto funguje systém Lexus Teammate, ktorý onedlho debutuje na vybraných trhoch v modeli Lexus LS.

Teammate najlepší spoločník na cesty

Lexus Teammate je výsledkom práce inžinierov, dizajnérov a programátorov. Jeho úloha je pri vývoji systémov automatického riadenia neoceniteľná. Bez tvrdej práce a dlhých hodín testovania by nebolo možné vytvoriť riešenie, ktoré podporuje vodiča v rôznych situáciách na ceste. Systém dokáže samostatne riadiť auto v dopravných zápchach a preťaženiach, udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu, jazdiť v strede jazdného pruhu, ale aj správne riadiť na niektorých križovatkách. Softvér zodpovedný za interpretáciu dopravných situácií prijíma informácie z kamier a množstva senzorov umiestnených okolo vozidla.

Súvisiace články:
Autor: pr článok

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Foto
Wau! Veľká vášeň agenta 007 Pierca Brosnana: Tipovali by ste na neho niečo také?
Foto
Pozná ho každý fanúšik seriálu Priatelia: Táto vecička sa predala za mastnú sumu
Grécko má ďalší plán ohľadom očkovania: Ak sa TOTO podarí lekárom, dostanú finančnú odmenu
Filipíny zasiahlo silné zemetrasenie: Ohnisko sa nachádzalo v poriadnej hĺbke
Bezpečnostná rada OSN rázne odmietla Erdoganov a Tatarov plán: Tvrdé slová
Potýčky v Predjordánsku: Viac než 140 Palestínčanov utrpelo zranenia
Turecko uvoľnilo opatrenia, no situácia sa zvrtla: V krajine stúpa počet nakazených
Väčšina nezaočkovaných Američanov nezmení svoj názor: Neberú do úvahy ani vedecké štúdie
Čína vracia USA úder: Zaviedla sankcie voči siedmim americkým občanom a spoločnostiam
Foto
Drvivý vstup do nového ročníka: AS Trenčín deklasoval ViOn!
Pohreb zavraždeného haitského prezidenta sprevádzali násilnosti: Silný odkaz vdovy
Čierna Hora dala stopku diskotékam, to nie je všetko: Po otvorení sa na ne dostanú iba niektorí ľudia