Ako vyzerá hodina spevu počas pandémie?
Počas pandémie, keď sa nedalo prezenčne vyučovať, som napokon aj ja začala s online vyučovaním. Žiaci, ktorých už spevácky poznám a ktorí chceli aj ďalej spievať a vyslovene si to želali, ma nakopli aj v tomto smere. Bola to ďalšia cenná skúsenosť. Do budúcna si zrejme budem musieť ponechať aj túto formu výučby, aj ju technicky vylepšovať. Môžem však jednoznačne povedať, že mám oveľa radšej prezenčnú formu výučby spevu a pokiaľ to bude možné, budem ju uprednostňovať pred online výučbou. Naživo lepšie počujete a priamo vidíte, ako spevák dýcha, ako tvorí tón, jeho postoj, pohyby pri speve, cítite energiu, počujete, či zatmavuje veľmi alebo prijateľne... Lepšie sa mi pracuje aj s hudobnym podkladom pri konkrétnych pesničkách.
Kedy je vhodné začať spievať s odborníkom, aby si spevák - často ešte dieťa - nezničil hlasivky?
To je veĺmi individuálne. U detí veľa závisí od ich mentálnej a emocionálnej vyspelosti, aj od miery ich nadania. 9– až 10-ročné deti už rozumejú, keď im popíšete hlasový aparát, vysvetlíte vzájomnú koordináciu hlasivkových napínačov, prácu hrtanu pri spievaní aj rozpravaní s názornym predvedením. Keď sa im venuje odborný pedagóg, mali by vedieť, čo je dychová opora, prirodzená artikulácia, práca s rezonanciou, mäkké podnebie, mali by rozlišovať medzi spievaním v hlavovom registri a v hrudnom registri. V tomto veku deti cítia, keď už veĺmi tlačia a kričia, vedia pocity opísať a vedia hrdlo aj uvoľniť.
Rozhodne sa oplatí deťom a s deťmi spievať, podporovať v nich prirodzené spievanie, aby sa nebáli a nehanbili spievať. Čím sme starší, začíname sa viac kontrolovať, mnohí speváci sa pri spievaní nevedia uvoľniť, majú tuhé krčné svalstvo, často majú nesprávne spevácke návyky, ktoré sa potom ťažšie preúčajú. Zbytočne zatmavujú a zatvárajú tón, majú vzadu posadený hlas, namiesto toho, aby tón smeroval čo najkratšou cestou von a znel vpredu, alebo nevedia pri spievaní dýchať, zle artikulujú. Veľmi citlivé je aj obdobie mutácie, ktorým sa dá prejsť oveľa lahšie s pomocou dobrého hlasového pedagóga.
Vaším učiteľom bol hlasový pedagóg František Tugendlieb. Mali ste ten najlepší základ...
K legendárnemu hlasovému pedagógovi Františkovi Tugendliebovi som sa dostala, keď som mala 10 rokov. Mala som už za sebou takmer dvojročné spievanie a vystupovanie na akciách v rámci Považskobystického okresu a stredoslovenského kraja. Narodila som sa a vyrastala v Ilave na Považí. Na miestnej a populárnej speváckej sútaži Husľový klúč si ma všimol manažér kultúry pre vtedajšie SZM Ivan Kvasnica, ktorý mi pomohol a získal na Františka kontakt. Vtedy som netušila, že raz prevezmem štafetu a budem pokračovať v učení popového spevu jeho metodikou.
V čom je jeho vychýrená metodika spevu odlišná od bežnej?
Stavia na gymnastickej báze hlasiviek, na ich svalovom napätí a trénovaní. Hlasový tréning sa zameriava na rozvíjanie dvoch základných hlasových funkcií izolovaného falzetu a plného hlasu. Obidve závisia od vzájomnej a koordinovanej činnosti hlasivkových svalov – napínačov. Vonkajší falzetový hlasivky napína a predlžuje, dodáva im flexibilitu. Vnútorný napínač plného hlasu hlasivky naopak skracuje a zvačšuje ich objem. Okrem ich vzájomnej a koordinovanej súhry je potrebné správne zladenie dychu s vibráciou hlasiviek. Prednosťou tejto metódy je okrem techniky dokonalého ovládnutia hlasu aj ponechanie jeho individuálneho charakteru.
Ako dieťa ste boli speváckou hviezdou, naspievali ste množstvo singlov, účinkovali v muzikáloch... Ako si spomínate na tieto časy?
Spomínam v dobrom, veľa som si preskákala, veľa sa naučila, bola to dobrá škola a som za to vďačná. Nebolo to vždy jednoduché, ale neľutujem. S mamou sme pravidelne po vyučovaní cestovali vlakom z Ilavy do Bratislavy na hodiny spevu k Františkovi Tugendliebovi a na hodiny tanca do Detského baletného štúdia k Magdaléne Thierovej. V noci sme sa vrátili domov, ráno som šla do školy, mama do práce. Nemala som individuálny študijný plán, učivo som musela dobehnúť. Cez víkendy som pravidelne spievala na vystúpeniach, alebo točila v televízii relácie Poďte s nami, Pionierska lastovička, 5 z Opusu, až sme sa napokon presťahovali do Bratislavy, keď som mala 13 rokov.