Ako píše portál Daily Mail, pilot zmiznutého lietadla Zaharie Ahmad Shah údajne trpel depresiami. „Podľa najnovších zistení počas letu zámerne menil smer a rýchlosť, aby bolo ťažké zistiť, kam mal so strojom namierené,“ tvrdí letecký inžinier Richard Godfrey.
Boeing 777 zmizol z obrazoviek radaru, keď letel z Kuala Lumpar do Pekingu 8. marca 2014. Odvtedy je všetkých 239 pasažierov nezvestných. Lietadlo krátko po štarte nabralo neočakávaný odklon od plánovej dráhy a po chvíli s ním veža stratila kontakt.
Komerčné lety je možné mapovať pomocou globálneho rádiového systému, ktorý detekuje lietadlá. Nové zistenia naznačujú, že sa mal pilot zmiznutého lietadla držať neoficiálnej letovej dráhy. Podľa letového inžiniera musel pán Shah vedieť o prevádzkových hodinách radarovej veže aj o tom, keby budú nefunkčné. „Dráhu letu si musel vopred dobre naplánovať tak, aby sa vyhol komerčným letovým trasám. Túto skutočnosť odhalil zistený veľký počet zmien v rýchlosti aj v smere letu... Veľmi sa odchýlil od letového plánu. Je jasné, že po sebe chcel zakryť stopy,“ povedal pán Godfrey. Priatelia Shala tvrdia, že pilot bol osamelý a smutný. Mysleli si o ňom, že trpí vážnymi depresiami, informoval denník Atlantic.
Po zmiznutí stroja bolo iniciovaná štvorročná pátracia akcia, na ktorú sa minulo vyše 160 miliónov eur. Lietadlo sa však nikdy nepodarilo nájsť. Kúsky jeho trosiek vylovili z mora na Mauríciu, Madagaskare, v Tanzánii a Južnej Afrike. Analýza posledného nájdeného vraku - časti krídlového spojlera, ktorý sa našiel v auguste v Južnej Afrike - vyvolala v marci tohto roku výzvy na nové hľadanie.
Správa zverejnená nezávislou skupinou odborníkov naznačila, že trosky boli odrezané z lietadla počas nekontrolovaného vysokorýchlostného ponoru, uviedol denník The Times. Ako potenciálne miesto havárie sa predpokladá oblasť západne od mysu Leeuwin v západnej Austrálii. Táto oblasť je známa kaňonmi hlbokého oceánu a podvodnými horami.
Malajzijská vláda uviedla, že k ďalšej pátracej misii pristúpi iba s presvedčivými novými dôkazmi.