Utorok 22. 6.
Paulína
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
FotoVideo

Unikátny transport MiG-15 bis, ktorý bol pýchou nášho letectva: Stíhačku previezol vrtuľník!

Prechádzka v oblakoch. V stredu dopoludnia sa z Vojenského historického múzea v Piešťanoch vzniesol k oblohe 64-ročný ruský stroj.

Stíhačku MiG-15 bis prepravoval zavesenú na lanách vrtuľník Mi-8 do 50 km vzdialeného hangáru leteckej opravovne v Trenčíne, kde ho čaká kompletná rekonštrukcia. Po 50 rokoch tak bojový veterán z čias studenej vojny absolvoval polhodinový let vo vzduchu.

Fotogaléria
8
fotiek v galérii

Pohľad, aký sa bežne nevidí, si mohli vychutnať nielen zamestnanci jedného z najstarších letísk na Slovensku, vojenského múzea, ale aj obyvatelia kúpeľného mesta či okolitých dedín. Nad ich hlavami sa dopoludnia v netradičnej polohe vzniesol 64-ročný stroj, ktorý bol kedysi postrachom západných imperialistov. K lanám vrtuľníka stíhačku o deviatej ráno priviazala trojčlenná partia prepravcov.

„Došlo k prevozu MiG-15 bis z Vojenského historického múzea Piešťany leteckou cestou. Exponát múzea bude ošetrovaný v Leteckých opravovniach v Trenčíne. Prevoz je úplne unikátny, tento exponát bude ako prvý prevážaný s pomocou vrtuľníka. Rekonštruovať sa budú ešte ďalšie tri kusy,“ prezradil Jerguš Váry z múzea v Piešťanoch. „Prepraviť lietadlo ako náklad pod vrtuľníkom, nie je jednoduché,“ doplnil Váry s tým, že lietadlo nemalo motor ani vybavenia kokpitu. Aj po tejto odtučňovacej kúre vážilo odstrojené necelé 2 tony.

„V Leteckých opravovniach sa opraví jeho povrch, aby ho bolo možné vystavovať v interiérovej expozícii múzea v Piešťanoch,“ dodal s tým, že stroj doviezli v roku 2017 z Veľkého Zálužia (okr. Nitra), kde z neho spravili pamätník a neskôr ho získalo múzeum v Piešťanoch.

„MiG-15 bis s výrobným číslom 62 39 14 slúžil od roku 1957 do roku 1973. Tvoril spolu s ostatnými hlavný typ stíhacích lietadiel v bývalom Československu,“ uzavrel Váry. Ide o najpočetnejší typ v celej histórii československého letectva. V rokoch 1951 až 1983 sme používali 1 384 strojov všetkýh verzií. Preprava tohto exemplára nebola vôbec lacná. Za 10 minút vo vzduchu dali 300 eur, pričom let do Trenčína zabral 30 minút, takže prevoz vyšiel takmer na tisícku.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Nový Čas, Marián Michalko I  Foto: autor, Jozef Fabo

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Meteorológovia varujú pred zvyšujúcimi sa hladinami vodných tokov: Ohrozené sú dva kraje
Foto
Kvetka Horváthová si užila víkend plný vody: Vyskúšala si aj trendy šport
Popradská nemocnica zažíva ďalší nápor: Stúpa počet pacientov!
Smrteľná nehoda na Gardskom jazere: Záchranárom sa naskytol žalostný pohľad na telá muža († 37) a ženy († 25)
Maťka (6) mal takmer dobiť na smrť: Šokujúca zmena výpovede obžalovaného otca v kauze týraného chlapčeka
Foto
Najlepší útočník MS Peter Cehlárik prehovoril: Prečo si vybral Omsk a nie zámorie?
Špeciálny projekt
Škodí jej alkohol a ťažké jedlá: takto zlepšíš kondíciu svojej pečene
Výstrahy opäť zasypali Slovensko! Nevyhneme sa horúčavám, no hrozí ešte niečo horšie
Elektráreň v Novákoch prekvapila: Plán na výrobu energie zo Slnka!
Myšací teror v Austrálii, vláda je zúfalá: Kvôli hlodavcom museli evakuovať väznicu
Kuba má už druhú otestovanú vakcínu: Abdala dosiahla účinnosť 92 %
Obec na východe smúti za babkou Annou († 79): Bakuľou vyhnala ropnú spoločnosť!