Z obchodných reťazcov nezostal suchý takmer nikto. Ako dopadla sieť obchodov v ktorej nakupujete vy a čo na výsledky hovoria reťazce? Opäť sa potvrdilo, že s kvalitou potravín je je to u nás veľmi zlé. ,,Spotrebitelia dostávajú za vysoké ceny vysoko nekvalitné potraviny,“ nahnevane vyhlásil minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek.
Podľa neho by sme si pritom zaslúžili kvalitné potraviny, keďže sú najdrahšie v rámci EÚ. „Pozitívnym z hľadiska kvality je COOP Jednota, kde sa pri zvýšenom počte 343 kontrol zistilo len 41 nedostatkov,“ dodal Jahnátek. Odborníci sa pozreli nielen na pulty, ale posvietili si aj na sklady. "Našli sme aj hlodavce, červíky a aj poletujúci hmyz,“ uviedol šéf Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Jozef Bíreš. Častým nedostatkom bolo aj skladovanie a predaj potravín pri nesprávnej teplote, poškodené či zhnité ovocie a zelenina. Znovuzamrazovanie roztopených výrobkov nie je neobvyké.
Šokujúce zistenia v supermarketoch donútilo ministerstvo pôdohospodárstva k tomu, aby na svojej internetovej stránke zverejňovalo výsledky kontrol a prijalo prísnejšie postihy.
Reakcie obchodných reťazcov
Kaufland
"Prijali sme príslušné opatrenia na ich odstránenie. Výsledky kontroly berieme na vedomie a považujeme ich za dôležité, aj keď nemáme presné informácie o ich metodike,“ vyjadrila sa Erika Pfundtnerová.
Lidl
"V zistených pochybeniach naša spoločnosť okamžite urobila nápravu,“ vyjadrila sa hovorkyňa Jana Čupková.
Tesco
"Naším primárnym cieľom je poskytovať zákazníkom kvalitné potraviny a služby a týmto smerom zameriavame naše snahy. Robíme množstvo interných kontrol. Každý podnet na ďalšie zlepšenie služieb berieme vážne a budeme sa ním zaoberať,“ vyjadril sa Peter Sklenář.
CBA
„Žiadne zo zistení inšpektorov v našich predajniach sa priamo netýkalo kvality a zdravotnej bezchybnosti nami predávaných potravín. Podľa zverejnených výsledkov sme dokonca tretí najčastejšie kontrolovaný reťazec. S prihliadnutím na uvedené a na technicko-administratívny charakter zistených nálezov môžeme byť s výsledkami kontrol spokojní,“ vyjadril sa Vladimír Kocúrek, viceprezident spoločnosti CBA Slovakia, s. r. o., Lučenec.
Billa
"Všetky nedostatky berieme vážne a vo všetkých prípadoch už boli prijaté nápravné opatrenia. Zároveň je však nutné pripomenúť, že nie všetky nedostatky sa týkali kvality potravín či služieb zákazníkom, pomerná časť sa týkala aj prevádzkových nedostatkov technického charakteru, ktoré nemali absolútne žiadny vplyv na kvalitu predávaných potravín. Preto pokladáme zverejnenie percenta chýb na počet kontrol za zavádzajúce meradlo, keďže neberie do úvahy odlišnú dôležitosť prasknutej kachličky v sklade od predaja chybných potravín,“ vyjadrila sa Jana Zemánková, finančná riaditeľka a konateľka.
Fresh
"Veľmi radi sa vyjadríme, keď budeme mať konkrétne výsledky v rukách,“ uviedol Miroslav Urban, riaditeľ spoločnosti.
Coop Jednota
"Ostatné kontroly, ktoré robievajú hygienici alebo veterinári, u nás dopadajú dobre, samozrejme, sú zistenia, ktoré nás mrzia, snažíme sa venovať stále viac prostriedkov do systému našej vnútornej kontroly,“ vyjadril sa podpredseda predstavenstva Martin Katriak.
Carrefour
„Nedostatky boli drobného charakteru, ako napr. nesprávne uvedenie krajiny pôvodu pri ovocí a zelenine. Tieto nedostatky v žiadnom prípade neovplyvnili kvalitu predávaných potravín v našich obchodoch,“ zareagoval regionálny riaditeľ hypermarketov na Slovensku Jozef Berko.
Ahold
Nevyjadrili sa.
Metro
Do uzávierky sa nevyjadrili.