Alexander Sizov dva týždne ležal na jednotke intenzívnej starostlivosti Sklifosovského Inštitútu rýchlej pomoci v Moskve. Jeho stav sa však natoľko zlepšil, že ho premiestnili do bežnej izby.
Spolu so Sizovom na izbe je takmer neustále jeho manželka. Pomáha mu chodiť o barlách. Podľa nej mechanik si všetko veľmi dobre pamätá a vie opísať každý detail katastrofy, informuje Komsomoľskaja pravda.
Doteraz s ním komunikovala len rodina a lekári. Dnes za pacientom pustili vyšetrovateľa z Medzištátneho leteckého výboru (MAK). Sizov vypovedal asi hodinu. Vyhlásil, že pred štartom lietadlo nemalo žiadne problémy a upresnil, kde boli rozmiestnení cestujúci a kde bola batožina. Podľa neho hokejisti sedeli v prednej časti lietadla, ich vecí uložili vzadu. Informuje o tom MAK na svojej internetovej stránke.
Z izby Alexandra Sizova odstránili televízor, aby ho neiritoval. Mechanik však je v obraze, čo sa hovorí o katastrofe, v ktorej ako jediný prežil. Podľa jeho manželky najťažšie znáša informácie, že z tragédie obviňujú posádku.
Zdroj z vyšetrovania: Piloti vzlietali a brzdili súčasneNajnovšia verzia katastrofy Jak-42 potvrdzuje, že za tragédiu môže neprofesionálne konanie pilotov. „Posádka neskoro prešla na vzletový režim, nesprávne nastavili stabilizátor a druhý pilot pri rozbehu stlačil brzdu, čo spôsobilo katastrofu,“ uviedol zdroj z prostredia vyšetrovania pre agentúru Prime.
Podľa neho lietadlo štartovalo v „zníženom“ režime, čo mu umožňuje v priebehu 3-5 sekúnd nabrať rýchlosť 50-70 kilometrov za hodinu. Potom posádka mala prejsť na „vzletový“ režim a vzlietnuť. Rozbeh lietadla a štart za normálnych okolností trvá asi 30-40 sekúnd od vyrolovania lietadla na štartovaciu dráhu.
„Lietadlo nedosiahlo potrebnú rýchlosť, posádka nastavila „nominálny“ režim (maximálny bežný výkon motorov), aby zrýchlila a ďalších 15 sekúnd lietadlo bežalo po dráhe. Vtedy zmenili polohu stabilizátora, ale nie dostatočne pre vzlietnutie. Keďže mali takmer nulové zrýchlenie, ten pilot, ktorý sedí na pravej strane, stlačil brzdu. To vysvetľuje stopy po pneumatikách na dráhe. Ale nakoniec sa predsa len rozhodli vzlietnuť. Chýbalo im však pár metrov pre normálny štart a keď zasiahli maják, lietadlo havarovalo,“ povedal zdroj.
Oficiálne Medzištátny letecký výbor, ktorý nehodu vyšetruje, nepotvrdil zatiaľ žiadnu verziu katastrofy. Uviedol len, že lietadlo nezískalo potrebnú rýchlosť kvôli záhadnej „dodatočnej brzdiacej sile“. O čo konkrétne išlo však neupresnil.
Zdroj agentúry Prime dodal, že Jak-42 má špecifickú vlastnosť – jeho kokpit je mimoriadne tichý a piloti často nepoužívajú vnútorné komunikátory. Čierna skrinka preto nemusela zaznamenať všetky rozhovory. V kokpite sú dodatočné mikrofóny, ale pokiaľ pilot nehovorí rovno do nich, nahrávka môže byť veľmi nekvalitná.