Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
štvrtok 19. 9.
Konštantín
9°C  Polooblačno  |  Bratislava
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
20.09.2011, 00:00 | Správy | Zahraničné správy

Unikol záznam z čiernej skrinky: Posledné sekundy Demitru (†36)

Z Medzištátneho leteckého výboru unikla nahrávka z čiernej skrinky so záznamom posledných slov pilotov letu, v ktorom zahynul aj Pavol Demitra.

Ruské média získali prepis unikátneho záznamu čiernej skrinky z Jak-42, ktorá nahrala rozhovor posádky od chvíle, keď riadiaca veža povolia štart až do samotnej katastrofy. Pravosť nahrávky zatiaľ nebola potvrdená, viacero leteckých expertov, ktorých oslovili ruskí novinári, sa však zhoduje, že s najväčšou pravdepodobnosťou je pravá.


Prepis záznamu čiernej skrinky

Kapitán: 74,76.
Mechanik: 74, 76.
Kapitán: Čas, svetlá. Štartujeme, hranica 190.
Kapitán: Tri, štyri, päť, nominálna hodnota.
Mechanik: V nominálnej hodnote.
Mechanik: Rýchlosť rastie. Hodnoty sú v poriadku. 130, 150, 170, 190, 210.
Kapitán: Vzletový.
Mechanik: 220, 230.
Druhý pilot: Zrejme stabilizátor.
Kapitán: Vzletový, vzletový, stabilizátor.
Druhý pilot: Čo robíš?
Kapitán: Vzletový.
Mechanik: Vzletový.
Kapitán: (nadávka).
Druhý pilot: Andrej!

Tento úryvok pre ruský denník Komsomoľskaja Pravda podrobne vysvetlil skúsený testovací pilot Anatolij Knyšov:

"Čísla 74, 76 sú hodnoty režimu motora. Piloti sa pripravujú na štart. Lietadlo na štartovacej dráhe riadi samotný veliteľ. Hovorí o rýchlosti 190. Ide o takzvaný rozhodujúci bod, keď sa posádka musí rozhodnúť, či vzlietne. Pokiaľ pred dosiahnutím rýchlosti 190 dôjde k nejakej poruche, piloti musia zastaviť lietadlo."

Potom veliteľ odpočítava sekundy, kedy motory dosiahnú nominálny režim – plný bežný výkon. Podľa Knyšova v tomto režime sa lieta zriedka kedy, len keď je lietadlo prázdne a bez nákladu. Všetky lietadlá s nákladom štartujú vo vzletovom režime, ktorý zabezpečuje maximálny výkon motorov.

Mechanik potvrdzuje, že motory sú na nominálnej hodnote, lietadlo sa začína rozbiehať. Potom informuje o dosiahnutej rýchlosti. Lietadlo prekonáva „rozhodovací bod“ (190). Žiadna ďalšia informácia nie je, to znamená, že stroj funguje správne. 210 je takmer rýchlosť, pri ktorej sa lietadlo má odtrhnúť od zeme.

V tejto chvíli však veliteľ nečakane mení nominálny režim na vzletový. Prečo až tak neskoro stále nie je jasné. "Zvyčajne sa o režime dohadujú ešte pred štartom, počas vzletu sa rozhodnutia nemenia," vysvetľuje Knyšov.

"220, 230 – to je rýchlosť, pri ktorej lietadlo už muselo vzlietnuť. Veliteľ mal zatiahnuť riadidlá k sebe. Z ďalších slov však vyplýva, že buď to neurobil, alebo riadidlá sa nedali pohnúť. Namiesto toho, aby sa lietadlo ľahko odtrhlo od dráhy, stroj len nadskočil. Slová o stabilizátore hovoria o tom, že niečo sa zrejme stalo s pozdĺžnym systémom riadenia – stabilizátormi a riadením výšky," tvrdi skúsený pilot.

„Zrejme bolo zablokované riadenie výšky. Bez neho sa lietadlo nedá nasmerovať v správnom uhle. Toto riadenie blokujú počas parkovania, aby ho vietor nepoškodil. V takom stave sú neovládateľné,“ hovorí Knyšov.

Z pokračovania nahrávky vyplýva, že posádka sa snažila napraviť situáciu. Nie je jasné, komu smeruje otázka druhého pilota „Čo robíš?“ Možno veliteľovi, ktorý sa mohol natiahnuť, aby odblokoval riadenie, domnieva sa Knyšov. Je už však neskoro, lietadlo narazilo do antény letiskového majáku a havarovalo.

Lietadlo niečo brzdilo, ručná brzda to ale nebola

Medzištátny letecký výbor dospel k záveru, že na lietadlo Jak-42 pôsobila pri štarte zatiaľ nejasná dodatočná brzdiaca sila, ktorá mu neumožnila vzlietnuť. Na základe údajov z čiernych skriniek sa podarilo vylúčiť domnienku, že piloti urobili fatálnu chybu, keď pred štartom zabudli vypnúť ručnú parkovaciu brzdu. Zdroj zistenej brzdiacej sily by mali pomôcť identifikovať až ďalšie dôkladné expertízy a podrobná počítačová simulácia osudného štartu.

Lietadlo Jak-42 prevážajúce hokejistov klubu Lokomotiv Jaroslavľ sa zrútilo bezprostredne po štarte z miestneho letiska Tunošna. Následkom nehody zahynulo 44 ľudí vrátane slovenského hokejistu Pavla Demitru. Prežiť sa podarilo len ťažko zranenému členovi posádky Alexandrovi Sizovovi.

Diskusia / 0
Autor: Čas.sk
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 00 678 155, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 19/B na účely spätného kontaktovania ... Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Aktuality.sk Kočnerova Threema Správy Prémiové čítanie Podcasty Šport TV program Počasie Horoskopy
Predajňa potravín
Reťazec vyrobil miliónové dlhy. Išiel do konkurzu podvodom? Aktuality.sk
Najčítanejšie
3h
24h
Explózia v mešite
V aute vybuchla nastražená bomba: Zahynulo najmenej 20 ľudí
Kanadský premiér
Premiér Trudeau požiadal Kanaďanov o odpustenie: Hlboko ľutujem, že som niečo také urobil
Dobré fondy EÚ - hrad Beckov
Francúzsky
Macron chce prerozdeľovanie migrantov vo všetkých krajinách EÚ: Hrozí finančným trestom
Ľudia bojovali
Tropická búrka pri pobreží Mexika udrie plnou silou: Zmenila sa na hurikán
Vlhovej moderné
Foto
Lyžiarska hviezda si splnila detský sen: Vlhová šoférovala poriadnu mašinu!
Porota Pociskovú
Foto
Veľké problémy v Tvoja tvár znie povedome: Obrovský strach jednej z hviezd šou
Ľubomír Galko
Rozkol u liberálov v SaS, proti Sulíkovi brojí Galko a spol.: Vojna pre kandidátku do volieb
Jevgenija mala
Fatálna chyba ju stála život: Kráska († 26) zomrela vo vani krutou smrťou
Štátny tajomník
Parlament schválil novú sekciu: Fond na podporu športu rozdelí 20 miliónov eur
Nad chorobou
Neuveriteľný príbeh: Zákerná rakovina za 15 rokov napadla 10 žien, sú z jednej rodiny
Vodiči žilinskej
Infografika
V Žiline by už spoje nemali meškať: Autobusom MHD dávajú zelenú