Nalietaných mal vyše 12-tisíc hodín, napriek tomu však zrejme urobil chybu. Včera ráno sedel v kokpite práškovacieho lietadla v Zemplínskom Jastrabí. Krátko po ôsmej hodinou ráno s čmeliakom pretrhol elektrické drôty a havaroval. Z lietadla zostalo torzo a pilot devastačným zraneniam pri nehode podľahol. K tragédii došlo ráno pri postreku obilnín.
Čmeliak zrejme krídlom zachytil elektrické vedenie. Počas pádu sa otočil a prevrátený na strechu vrazil do topoľov na konci lánu. Z kovovej rakvy ho museli vystrihovať trebišovskí hasiči. „Pilota sa snažili dostať z kabíny, nejavil však známky života,“ povedal Ján Stropkai, operačný dôstojník trebišovského okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru. Žiaľ, utrpel vážne zranenia, ktorým na mieste podľahol.
Tarasovič lietal pre prešovskú spoločnosť Aero Slovakia. „Mal nalietaných 12-tisíc hodín, čo je určite najviac pri tomto type lietadiel,“ krútil hlavou nad tragédiou riaditeľ firmy Ľubomír Kováčik. Z toho, čo sa stalo, sú zničení aj jeho priatelia.
„Že by mal havarovať práve Rudo, to je niečo nepredstaviteľné,“ povedal Tarasovičov dlhoročný kamarát z prešovského letiska Milan Bandura (64). Z letiska odletel Tarasovič okolo šiestej ráno. „Ešte som spal, kto by si bol pomyslel, že späť už nepriletí? Lietadlá boli jeho vášeň, pilotom bol už 45 rokov. Takých skúsených letcov je málo,“ doplnil s tým, že bol pre neho ako brat.
Manželka Rudolfa Tarasoviča Oľga bola v čase nešťastia na liečení v Turčianskych Tepliciach. „Už som sa tú hroznú správu dozvedela, ale detaily nepoznám. Ani neviem, kde mám manžela. Práve sa balím a odchádzam domov. Rudo bol veľmi starostlivý a dobrý človek. Je to neuveriteľná strata,“ povedala pre Nový Čas. Takmer všetci Tarasovičovi príbuzní sú letci. „Lieta aj jeho sestra a syn. Obaja sú zamestnaní v dubajskej leteckej spoločnosti v Spojených Arabských Emirátoch,“ povedal pilotov známy.
Rudolf bol dokonca inšpektor, ktorý preskúšaval iných pilotov a imatrikuloval lietadlá, teda udeľoval im certifikát po opravách a pred novou sezónou. Pilotov školil aj v Taliansku a práškoval polia v Egypte či Sudáne. „Tam nám povedali, že máme lietať tak, aby bolo lietadlo zospodu od obilia zelené. To je vraj dôkaz, že sme si robotu urobili dobre,“ povedal v jednom rozhovore Tarasovič. Túto úlohu brilantne zvládol a dobre sa na tejto skúsenosti zabával. Práve práškovanie sa mu však nakoniec stalo aj osudným.
Polícia začala prípad vyšetrovať. Zatiaľ je záhadou, prečo sa lietadlo zrútilo. Prácu jej komplikuje, že nemá asi žiadnych svedkov. „Nehodu vyšetruje v spolupráci s Leteckým úradom a začne trestné stíhanie vo veci prečinu usmrtenia,“ povedala Jana Demjanovičová, krajská policajná hovorkyňa. Priatelia pilota si tragédiu nevedia vysvetliť.
„Nemáme dosť informácií na to, aby sme vedeli, kde sa stala chyba. To musí posúdiť Letecký úrad, ktorý tragédiu vyšetruje,“ uzavrel Bandura.
V Jastrabí vypadol prúd
Ľudia z Jastrabia ani len netušili, že sa pár metrov od obce odohrala tragédia. Všimli si však, že im pre pretrhnuté elektrické drôty nešiel prúd. „Nebolo nič vidieť ani počuť. Akurát nám nešla chvíľu elektrina,“ povedala okolo obeda obyvateľka. I starosta sa o nešťastí dozvedel až neskôr. „Všetkých nás to veľmi prekvapilo. Hoci nikto nič z obce nevidel, tušili sme, že sa niečo stalo. Vypadol nám totiž elektrický prúd a až neskôr sme sa dozvedeli, že v poli padlo lietadlo, ktoré pretrhlo vedenie,“ povedal starosta Miroslav Maďar. Energetici prišli na miesto nešťastia pomerne rýchlo. Poruchu do dvoch hodín aj opravili. Včera popoludní boli v tejto obci opäť bez prúdu. Výpadok však hlásili aj z okolia - z Cejkova, zo Sirníka, z Brehova a Kašova.