Pondelok 10. 5.
Viktória
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
10.04.2021 09:01 | Správy | Domáce správy

Odborníci radia: Starší ľudia by mali dbať na svoju životosprávu, užitočné tipy

Starší ľudia by nemali zabúdať na dostatok fyzickej aktivity, na zdravé stravovanie či pitie dostatku tekutín.

Samozrejmosťou by malo byť nosenie vhodnej zubnej protézy, ak je potrebná, a naopak, tabu by malo byť fajčenie. Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR pripomína, že aj v seniorskom veku je možné zachovať si dobrú kvalitu života.

Odborníci pripomínajú, že po 60. roku života začína klesať bazálny výdaj energie. Znižuje sa aj fyzická aktivita ľudí, čoho následkom je zmenšenie svalovej hmoty a často zvýšenie rezervného tuku. "S pribúdajúcimi rokmi sa zhoršuje chrup, znižuje sa koncentrácia enzýmov, pohyb svalstva tráviaceho traktu a schopnosť vstrebávania živín, zhoršuje sa tolerancia glukózy a znižuje sa funkcia obličiek," pripomína ÚVZ.

Základom lepšieho stravovania by preto podľa odborníkov mali byť obmedzenie cukru, vyprážaného jedla či dopĺňanie vitamínu D. Celodenný príjem energie by z viac ako 60 percent mali tvoriť najmä komplexné polysacharidy ako obilniny, zemiaky a ryža, pretože sú ľahko stráviteľné. Dôležité je aj zníženie príjmu rafinovaného cukru pre možnosť zhoršenia regulácie cukru v krvi. Energia získavaná vo forme tukov, najmä rastlinných, ktoré neobsahujú cholesterol, by mala byť v rozsahu do 25 percent. Odborníci pripomenuli, že potraviny smažené či pečené na tuku staršie osoby horšie tolerujú, pretože zaťažujú tráviaci systém.

 

Z bielkovín sú vhodné mliečne výrobky, hydina, ryby, menej chudé červené hovädzie alebo bravčové mäso. Vhodné sú aj rastlinné proteíny, napríklad zo strukovín, tie však nemusia byť dobre znášané pre možný vznik gastrointestinálnych problémov. Keďže vo vyššom veku je už častá osteoporóza, deficit príjmu vápnika a vitamínu D treba dopĺňať.

Samozrejmosťou by mal byť dostatočný príjem zeleniny, ovocia a celozrnných výrobkov, ktorý napomáha peristaltike čriev. Vhodné je obmedziť potraviny s vysokým obsahom soli, teda napríklad údeniny, konzervované potraviny, slané oriešky či lupienky. Potravu je lepšie konzumovať v priebehu dňa častejšie, a to päť až sedemkrát denne a v menších množstvách, aby sa predišlo problémom ako pálenie záhy či zápcha.

Príjem tekutín by mal byť rovnomerný počas celého dňa. Odborníci dodali, že u starších osôb sa odporúča postaviť si nádobu s vodou na dobre viditeľné miesto, aby ju mali celý deň na očiach a nezabúdali na pitný režim. Vo vyššom veku pocit smädu klesá, vhodné je pripomínať si pitný režim napríklad vo forme pripomienok na chladničke alebo nosením plnej fľaše všade so sebou.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: tasr
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 00 678 155, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 19/B na účely spätného kontaktovania ... Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.


Foto
Manželia Malachovskí oslavujú: Zaláskovaní už 28 rokov
Vláda podržala ministerku Kolíkovú pred odvolávaním: Matovič a Šipoš však prišli s jasnou požiadavkou
Koronavírus v Maďarsku: Pribudlo 677 nakazených a desiatky obetí
Slovanista De Marco po prehre s DAC: Nevyšlo to teraz, vyjde to o týždeň
Twiinska Veronika Nízlová po rozchode s manželom: Život bez plaču, hádok a problémov
Šéf HKM Zvolen Mráz: Ak vyradíte Slovan, titul chutí viac!
Špeciálny projekt
Prírodná kozmetika: Doprajte zrelej pleti prémiovú starostlivosť
Útočník pobodal päť ľudí v novozélandskom obchode: Premiérka vyzdvihla reakciu okoloidúcich
Unikátny projekt v národnom parku vo Vysokých Tatrách: Prečo týchto 107 stromov nikdy nevyrúbu?
Trnavský kraj premiérovo očkoval vo štvrtom centre: Podali ďalších 12 500 vakcín
Americký exprezident Barack Obama smúti: Smrť milovaného člena rodiny
Pri Mexiku vznikla prvá pomenovaná búrka pacifickej hurikánovej sezóny: Blíži sa Andres