Utorok 18. 5.
Viola
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
24.03.2021 09:06 | Správy | Domáce správy

Odborníci radia: Prečo by ste tesne pred spánkom nemali cvičiť, piť alkohol ani veľa jesť

Tesne pred spánkom sa neodporúča cvičiť, piť alkoholické nápoje ani konzumovať veľké porcie jedla.

Ak je to možné, vyhnúť sa treba aj liekom, ktoré narúšajú spánok. Zaspávať by sa malo bez elektronických zariadení. K lepšiemu spánku to radí Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ) Bratislava.

Pravidelná fyzická aktivita prispieva ku kvalitnejšiemu spánku a po lepšom spánku je tiež človek schopný vydať lepší výkon. "Telesná teplota po cvičení však môže zostať zvýšená aj jednu až dve hodiny, čo nie je pre spánok optimálne. Preto je dobré vykonávať fyzickú aktivitu najneskôr dve až tri hodiny pred spánkom," vysvetľujú hygienici.

Nikotín je príčinou ľahkého spánku. Nižšiu kvalitu spánku spôsobuje aj alkohol. "Patrí medzi sedatíva a po jeho požití človek zaspí rýchlejšie, no nevyvoláva prirodzený spánok a znižuje kvalitu spánku. Spôsobuje nočné budenie a je jednou z príčin porúch dýchania počas noci," upozornil RÚVZ. Vyhýbať sa podľa hygienikov treba aj kofeínu, ktorý obsahujú okrem kávy, kolových nápojov aj niektoré čaje a čokoláda.

 

Jesť by sa malo najneskôr tri hodiny pred spánkom. Veľké množstvo jedla totiž spôsobuje tráviace ťažkosti, ktoré narúšajú spánok. "Nie je dobré ísť spať ani veľmi hladný, keďže potom dochádza k ťažšiemu zaspávaniu. Príjem veľkého množstva tekutín môže spôsobiť časté budenie z dôvodu močenia, a tak je odporúčané piť najneskôr hodinu pred spánkom," vysvetlili.

Spánok môžu narúšať aj niektoré bežne predpisované i voľnopredajné lieky. "V takom prípade sa poraďte s lekárom, či by sa dané lieky nemohli užívať v inom čase počas dňa alebo v skorších večerných hodinách," uviedli hygienici.

Sprievodcom pri zaspávaní by nemali byť elektronické zariadenia. "Umelé svetlo brzdí uvoľňovanie melatonínu, ktorý sa vylučuje po zotmení a vysiela príkaz pre načasovanie začiatku spánku," objasnil RÚVZ.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: tasr

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Vyzýva Hamas v Predjordánsku na útoky proti izraelských cieľom? Veľké podozrenie
Kríza na Blízkom východe: USA znova zablokovali vyhlásenie Bezpečnostnej rady OSN
Stovky členov Hizballáhu vyjadrili podporu Palestínčanom z Gazy: Silný odkaz
Rakúsko ruší karanténu pre krajiny s nízkym rizikom nákazy: Patrí medzi ne aj Slovensko?
Británia má viac ako 2000 prípadov indickej mutácie: Minister zdravotníctva prehovoril, dôležité zistenie
Budú ďalšie problémy? J&J dodá tento týždeň do EÚ menej vakcín, ako bolo pôvodne v pláne
Čas na rozhovory skončil, prišli výzvy na bojkot OH 2022: Čína je pod tlakom kvôli porušovaniu práv
Koalícia sa opäť otriasa: Črtá sa ďalší spor medzi Sulíkom a Matovičom
Lavrov varoval západné krajiny, aby si nerobili nároky na Arktídu: Je to naša zem
EMA oznámila skvelú novinku: Ako dlho môže byť vakcína od Pfizeru v chladničke? Parádne číslo
Francúzsko spravilo prelomový krok: Transgender hráči môžu hrať medzi ragbistkami
Stoltenberg otvorene: S ktorou krajinou chce NATO budovať silné partnerstvo?