Veľkému objavu slovenských biochemikov tlieskajú v zahraničí: Vieme, ako vypnúť DNA rakovine aj vírusom!

Obrovský úspech našich vedcov!

Odborníci z Vedeckého parku UK a Slovenskej akadémie vied (SAV) zistili, že niektoré proteíny v DNA dokážu regulovať vypínanie a zapínanie vyše 500 génov. Tento poznatok otvára možnosti ďalšieho onkologického výskumu a pomôže aj pri boji s nebezpečnými vírusovými ochoreniami.

Fotogaléria
4
fotiek v galérii

Fakt, že proteíny regulujú zapínanie a vypínanie viac ako 500 génov, je aktuálny najmä v súčasnej situácii, keď zúri pandémia. V súčasnosti v množstve laboratórií pracujú tímy na tom, aby dokázali obmedziť schopnosť vírusov napádať bunky, no Slováci našli spôsob, ako do veľkej miery stimulovať ich imunitu, takže by agresívnemu a nebezpečnému vírusu v princípe mohla odolať už samotná bunka. V podstate by ju vírus nemohol napadnúť. Ako to funguje?

„Komplex HIRA sa výraznou mierou podieľa na regulácii zapínania a vypínania génov. Svojou aktivitou tiež zabraňuje vírusovej DNA ovplyvniť ľudský genóm, čím prispieva k antivírusovej vnútornej imunite,“ približuje Tomáš Szemes z Vedeckého parku UK. Je to veľký posun vpred. Poškodená bunka sa totiž dokáže sama opravovať, no pri tomto náročnom procese môže dôjsť k chybe, výsledkom čoho je rakovinové bujnenie.

Objavený komplex HIRA by však mohol regulovať presnosť tejto autoopravy.  „Tento mechanizmus môže zohrávať úlohu aj pri onkologických ochoreniach,“ doplnil Szemes s tým, že tento objav otvára potenciál pre ďalší výskum rakoviny. Prácu našich biochemikov si však už všimli aj v zahraničí.

„Na štúdii, ktorá bola publikovaná v prestížnom časopise Nucleic Acids Research koncom januára, pracovali vedci pod vedením Silvie Bágeľovej Polákovej zo SAV a Tomáša Szemesa z Univerzity Komenského v Bratislave,“ uviedla hovorkyňa Univerzity Komenského Lenka Miller. „Ide o jeden z najprestížnejších časopisov v oblasti biochémie. Sme na to patrične hrdí,“ priznal Szemes.

Ďalej skúmajú DNA

Na potenciál objavu opísaného v tejto publikácii chcú autori nadviazať ďalším výskumom. „Cieľom bude skúmať mechanizmus, akým je dráha homologickej rekombinácie zapojená aj do regulácie prepisu DNA, pretože doposiaľ bola spájaná iba s opravou DNA poškodení,“ vysvetlila Silvia Bágeľová Poláková zo SAV, s tým, že keď sa poškodí DNA, organizmus zapojí mechanizmy na jej opravu. „Dôsledkom chybnej opravy týchto zlomov však môže byť vznik rakoviny alebo smrť bunky,“ uzavrela.

Otvoriť galériu

Čo je homologická rekombinácia

Proteíny homologickej rekombinácie (čo je druh núdzovej opravy DNA rozsiahlych poškodení) regulujú zapínanie a vypínanie viac ako 500 génov. Keď sa poškodí DNA, organizmus zapojí mechanizmy na jej opravu. Jedným z najvážnejších poškodení DNA je, ak sa na nej vyskytnú dvojvláknové zlomy. Dôsledkom chybnej opravy týchto zlomov môže byť vznik rakoviny alebo smrť bunky.

Viac k téme:
Autor: Denisa Borkovičová, Nový Čas

Meghan Markle
Meghan sa prepočítala: ODPADNETE, čo spôsobil jej nový kšeft! Smejú sa aj odborníci
Existuje súvislosť medzi menštruáciou a Mesiacom?
Existuje súvislosť medzi menštruáciou a Mesiacom? Vedci pátrali po odpovediach! Prekvapivé zistenia
Na snímke českí policajti náhodne kontrolujú osobné motorové vozidlá na česko-slovenskej hranici.
Obnovia sa kontroly na hraniciach Česka a Slovenska? Rakušan podotkol jednu vec
Ilustračné foto
Ukrajina o havárii ruského bombardéra: Slová o POMSTE! Mal ostreľovať tieto mestá
Félix (22) sa dočká nového a omnoho väčšieho výbehu.
Váš Tip
Dojaté chovateľky aj návštevníci: Medveď Félix z bratislavskej ZOO spravil prvé krôčiky v novom výbehu! Sledujte to
(ilustračné foto)
Akého najvyššieho veku sa dokážeme dožiť? Tak toto číslo by ste neuhádli!
Biely dom (ilustračná fotografia).
Vedeli USA o Izraelskom útoku na Irán? Šéf americkej diplomacie sa odmietol vyjadriť
Český prezident Petr Pavel.
Petrovi Pavlovi pribudlo na tvári krvavé zranenie! Ako sa to stalo? Strohá odpoveď hlavy štátu
Nehoda na bratislavskej D2: Tunel Sitina sa uzatvára! Tvoria sa kolóny
Bývalí partneri sa stále majú v zuboch.
Soukup a Hanychová: Drsná HÁDKA na ulici! Keď vyšiel Agátin muž, milionár sa nezdržal a... Fúha!
Ilustračné foto
Na Slovensko zavíta svetoznámy reťazec: Môžete sa tešiť na TIETO dobroty! To však nie je všetko
Predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová.
Von der Leyenová sa obula do Ruských manévrov: Na toto využívajú Putin a jeho spojenci migrantov!