V zamestnaní strávite väčšinu svojho života, preto je dôležité, aby ste sa v ňom cítili dobre. Inšpirujte sa radami Nového Času a problémov v práci sa nadobro zbavíte. Každý z vás určite túži po príjemnom pracovnom prostredí, priateľských kolegoch a tolerantnom šéfovi. Ak už cestou do práce premýšľate, ako prežiť nasledujúcich 8 pracovných hodín, mávate časté migrény alebo iné zdravotné problémy, to všetko môže byť prejavom nahromadeného napätia a stresu. Situáciu treba riešiť čo najrýchlejšie, pretože váš psychický stav sa môže odraziť nielen na vašom výkone, ale aj zdraví.
„Dôležité je identifikovať problém a začať ho ihneď riešiť,“ tvrdí psychologička Z. Podkonická. Odkladanie problémov sitáciu nerieši. Pozhovárajte sa so šéfom Rozhovor zbytočne neodkladajte. „Komunikácia je základom úspechu, nevyhýbajte sa jej a vyjasnite si problém už v zárodku,“ myslí si Podkonická. Ak vedeniu firmy záleží na prosperite spoločnosti, budú vám vďačne načúvať. Na rozhovor sa však dôkladne pripravte. Stručne a jasne popíšte, čo sa vám nepáči a čo by sa malo zmeniť. Pomôže, ak sami ponúknete aj možné riešenia problémov.
Pokiaľ sa vám podarí presvedčiť zamestnávateľa, že vám ide o rovnaké ciele a že s jeho podporou budete dosahovať lepšie výsledky, je to cesta k úspechu. Zmeňte oddelenie Ak svoju budúcnosť spájate so spoločnosťou, v ktorej sa nachádzate, potom skúste požiadať o preloženie do iného oddelenia. Urobte tak, ak sa vám nepodarilo dohodnúť sa so šéfom a ste presvedčení, že chyba nie je ani vo vašom prístupe.
Zmena oddelenia vám určite prospeje. Hľadajte si iné zamestnanie Ak nevidíte iné východisko, ako zlepšiť svoju situáciu v práci, poobzerajte sa po inej. Nie je dôvod vyčkávať, že sa niečo pohne tým správnym smerom. Vaše zdravie je na prvom mieste a stres mu vôbec neprospieva. Zmena zamestnania je vážny krok a preto dôkladne zvážte pre aj proti.
Zažeňte stres
Ak ste často vystavení stresovým situáciám - zmeňte životný štýl:
- častejšie relaxujte
- na svet sa pozerajte optimisticky
- žujte žuvačku
- snažte sa riešiť každý konflikt pokojne
- naučte sa hovoriť „Nie“
Psychologička radí:
„Využite 30 minútovú obedňajšiu prestávku, ktorú strávite mimo pracoviska. Počas nej sa vyhnite rozhovorom o práci. Pomôžu aj tzv. minútky. Napríklad rôzne dýchacie cvičenia, ktoré môžete praktizovať bez toho, aby si to ktokoľvek v práci všimol.“
Požiadajte o zvýšenie
Možno vašu nespokojnosť v práci spôsobuje aj výška platu. Potom neváhajte a pripomeňte šéfovi svoje prínosy pre firmu. Buďte však pripravení na odpor, pretože aj on má svoj rozpočet, ktorý si musí strážiť. Žiadosť o zvýšenie platu si načasujte. Najvhodnejší okamih nastáva krátko po vašom významnom úspechu. Vtedy je šéf väčšinou pozitívne naladený. Buďte sebaistí a argumentujte len faktmi, ktorými sú výsledky vašej práce. Ak dôjde k vyjednávaniu, radíme vám, aby ste si navrhli o pár percent viac než ste mali v úmysle. Počas rozhovoru o výške platu má totiž zamestnávateľ tendenciu vyjednávať.