Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
29.03.2019 15:45 | Správy | Európa

Európske cesty by mali byť opäť o niečo bezpečnejšie

Nové technológie by sme na cestách mali začať využívať ešte viac ako doteraz. Vďaka technologickému pokroku je možné už čoskoro znížiť počet smrteľných nehôd a zranení na cestách, prispieť k lepšej informovanosti a prehľadu šoférov, ako aj ušetriť peniaze za zbytočné pokuty.

Európska únia dosiahla predbežnú politickú dohodu o novinkách v oblasti bezpečnosti cestnej premávky. O čo ide a čo nové to prináša?

Nové pravidlá budú vyžadovať, aby sa do nových vozidiel zaviedlo takmer 30 rôznych moderných prvkov a systémov. Väčšina technológií sa stane povinnou v máji 2022, a to pre nové modely automobilov, ktoré ešte neboli navrhnuté. Od mája 2024 to bude povinné aj pre existujúce modely.

Nové bezpečnostné prvky pre osobné automobily, dodávky, nákladné vozidlá a autobusy budú zahŕňať napríklad varovanie vodiča pred ospalosťou alebo pred používaním smartfónu počas šoférovania, technológiu bezpečného cúvania s kamerou alebo snímačmi, zariadenie na záznam údajov o nehodách („čiernu skrinku“) či systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti.

V prípade systému inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA), ide o systém, ktorý nebude auto automaticky brzdiť, ale upozorní vodiča na prekročenie rýchlosti podľa informácií z máp a podľa pozorovania dopravných značiek. Bude mať tak za úlohu zvýšiť bezpečnosť šoférov, cestujúcich i ostatných účastníkov premávky a pomôže vodičom ušetriť peniaze, ktoré by mohli nedobrovoľne investovať do pokút za prekročenie rýchlosti.

Po uplatnení zmien budú osobné automobily a dodávky vybavené aj systémom na zobrazovanie vybočenia z jazdného pruhu, zdokonalenými bezpečnostnými pásmi a systémom zdokonaleného núdzového brzdenia. Tento brzdiaci systém sa však netýka brzdenia v prípadoch, ak šofér prekročí povolenú rýchlosť, pričom mu nehrozí bezprostredné nebezpečenstvo.

Nákladné vozidlá a autobusy sa často potykajú so sťaženým manévrovaním kvôli svojej veľkosti. U nich sa teda zohľadnia špecifické požiadavky na zlepšenie priameho výhľadu vodičov a odstránenie mŕtvych uhlov. Nainštalujú sa aj systémy vpredu a na bočných stranách vozidla, ktoré rozpoznajú zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ako sú napríklad cyklisti alebo chodci a upozornia na nich, najmä pri zmene smeru jazdy (tzv. technológia priameho výhľadu). Technológia priameho výhľadu by sa mala uplatňovať od novembra 2025.

Očakáva sa, že navrhované opatrenia pomôžu do roku 2038 zachrániť viac ako 25-tisíc životov a zabránia minimálne 140-tisícom vážnych zranení.

Okrem zvýšenia bezpečnosti všetkých na cestách pomôžu nové zdokonalené bezpečnostné prvky v autách vodičom postupne si zvyknúť na moderné asistenčné systémy pri riadení vozidiel. Zvyšovanie stupňa automatizácie má veľký potenciál na odstraňovanie ľudských chýb a prináša i nové riešenia v oblasti mobility pre staršie a telesne postihnuté osoby.

Táto čerstvo dosiahnutá dočasná politická dohoda o nových pravidlách na európskych cestách však ešte bude musieť byť predložená na definitívne schválenie Európskemu parlamentu a Rade ministrov EÚ.

Viac informácií o európskych témach nájdete na www.europa.sk.

Viac k téme:
Súvisiace články:
Autor: www.europa.sk

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk

Marek Madro, psychológ z online poradne IPčko
Psychológ Madro o atentáte na premiéra: Toto teraz zažíva Ficova rodina
Colored plastic straws under plastic bag close up for plastic background
Foto
Po slamkách má ZMIZNÚŤ ďalšia obľúbená vec! Boj s plastami ju vyženie z obchodov
ilustračné foto
Rusi odrážajú ukrajinskú protivzdušnú obranu: Na Kryme došlo k poškodeniu dôležitej inštitúcie!
ideal for websites and magazines layouts
Historický okamih: Odsúdili bývalého ministra! Strašné zločiny sa nedali ďalej prehliadať
Foto
Slafkovský stále na MS nedal gól! Rady hokejových kanonierov: Ako zlomí strelecké prekliatie?
Peter Hámor
Himalájista Hámor náhle ukončil expedíciu: Čo sa dialo posledné dni neveštilo nič dobré!
Roberta Fica postrelili v Handlovej!
Foto
Roberta Fica operovali 5 hodín: Aké zranenia mu spôsobili guľky? Hrozí ďalšia operácia
V oddychovej zóne Tajovka v Banskej Bystrici je aj prvé mestské oficiálne ohnisko.
FotoVáš Tip
Banskobystričania už môžu využívať oddychovú zónu Tajovka: TAKTO vyzerá! Je tam niečo, čo v meste nemá obdobu
Foto
Dúbravka absolvoval emotívnu rozlúčku spolu s rodinou: Chytal v Newcastli naposledy?
Okresné mesto Tachov sa nachádza na západe Česka.
Obyvatelia sa búria: OMYLOM im zmenili NÁZOV obce! Ako je to možné?
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (vľavo) odmieta, že by pri tomto útoku zlyhali bezpečnostné zložky.
Chcel strelec na premiéra útočiť už skôr? Minister chyby odmieta, postup preverí inšpekcia
V Pásme Gazy vládne napätie už dlhé roky (ilustračné foto).
Sankcie na extrémistických židovských osadníkov: Strašné, čo mali spraviť Palestínčanom